Auto houdt in bij vertrek (DSG-probleem?)

EAS007

Nieuw lid
Deze zomer 2 nieuwe wagens aangeschaft :
Skoda Superb en VW Golf. BEIDE benzinemotoren met een 7-versnellings-DSG-automaat.

En beide vertonen een zeer raar gedrag bij het vertrek.
Niet altijd, maar soms houdt de wagen zich bij het vertrek na 2 meter in.
Bv aangekomen aan een kruispunt. Half of volledig gestopt, en bij terug aanzetten om het kruispunt over te rijden, houdt de wagen in, net alof hij geen benzine meer zou krijgen. Maar dat is het niet want het toerental stijgt wel tot ca 3000 toeren, daar waar de automaat normaal reeds zou moeten schakelen bij 2000 toeren.
Zéér gevaarlijk aangezien je zo nagenoeg blijft "hangen" midden op een kruispunt...
Maar soms gebeurt dit ook bij het echt vertrekken uit stilstand, maar dan achterwaarts. Bij het achterwaarts vertrekken uit een parkeerplaats komt er soms helemaal geen kracht. Gaspedaal dus iets verder indrukken, en plots komt dan alle kracht waardoor je ongelukken zou doen.

In de garage hebben ze de wagens al eens uitgelezen en vinden geen mankement.

Iemand een idee?
Vooraleer ik het loodje leg op een kruispunt.... :)

Dank!

Dirk
 

octavia-gek

Actief lid
hoi Dirk,

Ik herken dit zelfde euvel. over inhouden wil ik niet spreken maar zoals jij omschrijf wat betref het nadere van een rotonde, dus opnieuw optrekken vanuit bijna stilstand dan lijkt het of de dsg de draad even kwijt is. je geef gas en de motor maakt tussen de 2500 en de 3000 toeren maar doet even niks en plots komt ie. echt iets waarin je het vertrouwen van de motor verliest, hij is niet bij.
het achteruit rijden doe ik als volgt. ik zet het in zijn R en laat de rem los en wacht tot de motor tractie bied en geef dan pas rustig gas bij en op die manier is hij redelijk rustig te beheersen, dit heeft volgens mij te maken met de automatische handrem (hill hold control). 1 van de grote nadelen van het dsg rijden naar mijn mening
 

octavia-gek

Actief lid
je merkt als je rem loslaat dat de auto even een 2 tellen nodig heeft voordat hij tractie bied, of de auto nu wel of niet op een helling staat.
 

adjego

Actief lid
@Octavia-gek,

Wat jij beschrijft is eigenlijk gewoon het inleggen van de versnelling door de DSG-versnellingsbak. Ik heb dit inderdaad ook ervaren bij de keren dat ik met een DSG reed.
 

corsaar

Senior Member
Ik kan me echt niet vinden in de beschreven ervaringen.
Mijn dsg houdt niet in en ook geen onverwachte spurt achteruit.
 
Herken het gedrag ook in mijn Octavia 1.8tsi dsg7. Ben verscheidene keren hiervoor terug bij de dealer geweest en de auto heeft zelfs een week bij Pon gestaan. Na software updates is probleen minder geworden, tijdje weg geweest, maar merk het nog steeds af en toe.
 

Ronnie

Forumguru
Is de oorzaak niet dat er eerst een beetje turbodruk opgebouwd moet worden?
De 172 pk sterke T5's bij ons hebben dit ook wel een beetje, echter na een of twee seconden gaan de straatklinkers eruit!
 

adjego

Actief lid
ik mag aannnemen dat hij zijn versnelling al gekozen heeft voordat ik optrek.

De versnelling is inderdaad al wel gekozen, maar de koppeling moet ook nog gesloten worden, en als dat te lomp gebeurd, slaat de auto af. DSG is gewoon een handbak, met mechatronica erop, dus als je op je rem stil staat, is de koppeling open, laat je je rem los, wordt de koppeling gesloten. Dit kost ook wel wat tijd.
 

RobPG

Lid
T was even wennen de overgang van handbak naar DSG, maar totnutoe zeer content. Binnen enkele tellen na loslaten van de rem is er tractie en dan pas geef ik (met mate) gas. Zowel bij vooruit als achteruit rijden. Rotondes nemen gaat probleemloos, van inhouden (nog) niks gemerkt. Gebruik overigens vrijwel alleen de D-stand.

Suggestie: het euvel is denk ik niet wagentype gebonden, maar gaat eigenlijk over de DSG. Een apart topic van maken? Heb je alles bij elkaar.

Rob
 

EAS007

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties.

Achteruit : doe ik altijd door de rem stilletjes los te laten. Doch komt er soms geen tractie en plots alle kracht.

Vooruit : het probleem is dat hij wel degelijk vertrekt, maar na een paar meter plots geen kracht meer lijkt te hebben. Toertal gaat wel omhoog maar de snelheid neemt niet toe. Gevolg : gevaarlijk op een kruispunt :1439:

Je duwt dan wat harder op het gaspedaal en na een paar seconden komt dan terug alle kracht waardoor je in een tweede gevaarssituatie terecht komt ...

Gas geven tijdens remmen, en als er tractie komt dan pas rempedaal lossen, lijkt me eerlijk gezegd een vrij ruw "lapmiddel".
Ons rempedaal is toch geen koppeling?
En zuinig rijden lijkt er mij dan ook niet meer bij te zijn.
Of heb ik het verkeerd?:icon_smile_question
 

ajan

Lid
Dirk,

Ik herken dit ook wel. Het optrekken verloopt gewoon niet soepel. Ik heb het gevoel dat wanneer de turbo er inkomt, de DSG net gaat schakelen, waardoor je weer in een lager toertal uitkomt, waarin de turbo nog niet lekker werkt. Dat levert dus een schokkerig/hakerig optrekken op. Een collega heeft een Passat met 1.4 DSG en daar merk je er eigenlijk niks van.
Ik denk erover om de motor te chippen. De chipboer herkende dit probleem wel en zei dat ze dit bij het chippen konden verhelpen.
Dit is geen normale oplossing natuurlijk, maar we zijn blijkbaar niet de enige met dit probleem

Groet,
Arjan
 
Bovenaan Onderaan