Auto "bokkert"

nbekkers

Nieuw lid
Met mijn OI 1.8T uit 2001 heb ik dit probleem ook. Hij is net uitgelezen en er wordt aangegeven dat de lambdasensor een probleem geeft. Maar eens kijken wat ik doe. De diagnoseapparatuur is ook niet altijd betrouwbaar en zo'n sensor kost minimaal €200 dus dat doe ik niet als ik niet wat meer zekerheid heb.


Nou na veel bij de garage te zijn geweest zijn ze er nu eindelijk achter. zoals eerder verteld is een nieuwe luchtmassameter in gekomen en dit ging tijdelijk goed, maar daarna weer dezelfde problemen. Tijdens het uitlezen kwam ook steeds een foutmelding van de lambdasonder ?? maar dit staat indirect in verband met de luchtmassameter, aldus de monteur. Nu bleek dat er geen originele luchtmassameter in was gekomen maar een imitatie. Nu zit er een originele in en mijn auto loopt als een treintje... heerlijk gevoel.... veel meer trekkracht, veeeeeel zuiniger 1/16 (toppunt destijds was 1 op 6)
 
Misschien is het een idee om dit soort problemen "ook" op de onderstaande website te zetten.

http://www.problemcar.nl/

Je moet je uiteraard wel even registeren, maargoed je kunt wel reacties krijgen van Skoda monteurs uit het gehele land en da's toch best interrresant.
 

tlpeter

Actief lid
Waar zijn de monteurs gebleven die het op het gevoel en geluid af konden
Tegenwoordig moet de laptop aangeven wat het probleem is
Zoiets moet een aanvulling zijn op technische kennis en niet dienen als vervanging van deze kennis
 

Desperado

Forumguru
Tegenwoordig is een auto alleen maar electronica.
Die goeie oude tijd dat het gehoor haast genoeg was, was toen er nog haast geen electronica in een auto zat.
 

tlpeter

Actief lid
Toch kan je nog steeds veel met geluid en gevoel
Alleen is het zoeken wat lastiger geworden
De jonge generatie monteurs hebben geen idee waar ze moeten zoeken als ze op het geluid af moeten gaan
Iemand met die ervaring zal de storing sneller kunnen oplossen
 

Gieliovd

Forumguru
Zeker met je eens. De monteuropleiding zou ik eigenlijk eens willen doorlopen. Ik heb het beeld er ook van dat men alleen leert om storing op te sporen middels de computer en vervolgens puur doelgericht één onderdeel gaan vervangen omdat "dat moet conform de storing".

Vroeger toen dat hele computergebeuren met toleranties niet bestond was de monteur de kennisbank om te beoordelen of een onderdeel aan de juiste toleranties voldeed of dat er iets niet klopte.

Maar ja, ook gezien de uurtarieven van 65 euro per uur, dan wil jij als consument ook die computer wel hebben die het binnen 5 minuten vertelt in XX procent van de gevallen, in plaats van 2 uur onderzoek.

Vroegah, toen kostte een monteur nog een paar gulden per uur en klootten ze gerust een paar dagen door.

Tja, aloud gezegde: alle voordelen hebben hun nadeel.
 

tlpeter

Actief lid
Vroegah :D voelde men met de hand aan de uitlaat om te voelen welke cilinder kouder was dan rest om te kunnen bepalen waar het probleem zich voor doet
Zie ze dit nu niet meer doen :D
 
Bovenaan Onderaan