Auto "bokkert"

nbekkers

Nieuw lid
hallo...

Ik heb een probleem... mijnoctavia 1.8 20v combi ZG metallic bj 1999 bokkert heel erg. De auto is al een paar keer in de garage geweest waar het probleem werd opgelost weliswaar van korte duur. heb ondertussen al aardig wat geld moet achterlaten bij de garage, en heb nog steeds zelfde probleem.

volgende problemen zijn er aan de hand:
- auto slaat regelmatig af bij bijvoorbeeld een stoplicht. het toerental zakt dan onder de 500 toeren en begint dan erg te stotteren en als ik niet beetje gas geef slaat de motor af. lijkt wel of de verbranding niet helemaal in orde is. Het is een benzine motor waar op dat moment dan zwarte "diesel" damp uitkomt

- de auto bokkert/stottert als ik rond 2500 toeren zit. Dan is het net of de tank bijna leeg is. Dit gebeurd als ik bijvoorbeeld 50 rij in de 4 of zo rond de 80 in de 5de versnelling.

- de auto verbruikt erg veel benzine. Ik rijd gemiddels een kleine 400 km met 50 liter bezine. Ìk ben op zich nieteen hele zuinige rijder maar probeer mij wel een beetje te houden an het "nieuwe rijden" ;)

De garage heeft de auto meerdere malen uitgelezen waar niets op te vinden was. Het brandstofhuis is meerdere malen schoon gemaakt omdat dit vies zou zijn (zo rond de 2 maand weer) de motor is afesteld en er is verschillende keren een of ander goedje in de tank gegaan voor reiniging.
na net een paar kilometer met een nieuwe dis. riem te hebben gereden hield de waterpomp en de thermostaat er mee op. Met als gevolg weer een fikse rekening omdat het vervangen van die pomp zo'n 6 uur in beslag heeft genomen incl het monteren van een nieuwe waterpomp.

maar goed de problemen met de motor blijven steeds terug keren na een enkele maanden. De garage is trouwens wel erkend en staat bekend als een goede, betrouwbare garage...


heeft iemand enig idee wat de problemen nou kan veroorzaken??? wordt er een beetje hopeloos van....

Groetjes
 

nbekkers

Nieuw lid
Kan het niet gewoon een kapotte luchtmassameter zijn, of is dit te simpel gedacht?

ik weet het niet.. de auto is er al een aantal keren voor in de garage geweest met de nodige kosten!! maar ze kunnen het niet vinden. ik mag toch aannemen dat ze dit ook gecontroleerd hebben? of niet... zal de garage wel eens bellen....
 

Vlaar032

Senior Member
auto bokkert

Kan ook nog een defecte injector zijn die blijft open staan. Dan krijg je wel rook en een hoger verbruik.
 

Gieliovd

Forumguru
Simpele conclusie is denk ik dat je op een forum als dit niet echt een oplossing gaat vinden voor een dusdanig technisch probleem en hier toch een specialist naar moet kijken bij je eigen auto.
 

Salvolin

Nieuw lid
Ik heb momenteel vergelijkbare problemen met die van mij.
Ook een Octavia I (uit 2003).

In een laag toerental gaat de auto trillen en is de motor in onbalans.
Het vermogen valt dan ver weg. Afslaan heeft hij nog niet gedaan.
Brandstofverbruik is toegenomen.
Geen enkel storingslampje gaat branden. (ook geen storing volgens de VARCOM)

Het gekke is dat hij er met vlagen last van heeft. Vanmorgen heeft hij bij een VW dealer aan de computer gehangen, maar ze kunnen geen fouten uitlezen. Ondanks dat ze gisteren bij de garage de onbalans hebben gezien kunnen ze niets vinden en willen ze stoppen met zoeken omdat hij er vanmorgen geen last van had. Met het oog om mijn portefeuille heb ik daar voorlopig maar mee ingestemd.

Ik zit te denken aan bobine of luchtmassameter... Maar ja dat weet ik dus nog niet.
 

Okki

Donateur
Ik heb dit ook een keer gehad met mijn vorige O1.
Konden aan het analyse apparaat niets vinden.

Het bleek aan de bougie kabels te liggen.

Ook is het een keer een foute bougie zelf geweest.

Het "vreemde" is dat het zich niet altijd openbaart en niet meetbaar is.

Dus kabels checken en eventueel bougies.

(NB zie bericht hieronder: mijn garage heeft ook gekeken naar de lambdasonde in de middendemper, die kan het ook wel eens zijn)
 

Salvolin

Nieuw lid
Dit zijn mogelijkheden die ik op het forum bij elkaar heb gezocht
1. Bobine
2. Bougie
3. Bougiekabels
4. Luchtmassa meter
5. Carter ventilatie
6. Defecte injectiemoter
7. Verstopping midden- en achterdemper

Edit: Net de auto op gehaald van de VW-dealer. 100 euro armer en geen oplossing. 'Nu doet hij het goed' en willekeurig wat vervangen doen ze me liever niet aan. Men had alleen naar de bobines gekeken. Haha ik zie al drie monteurs in een rondje om de moterkap staan. allemaal kijken en dan na 10 minuten de conclusie trekken dat je er niets aan kan zien :) Kennelijk moet je dit soort dingen zelf testen of bereid zijn een kapitaal aan onderzoek uit te geven. Even kijken hoe lang hij het goed blijft doen en dan maar eens naar de beun :)
 

Gieliovd

Forumguru
Dit zijn mogelijkheden die ik op het forum bij elkaar heb gezocht
1. Bobine
2. Bougie
3. Bougiekabels
4. Luchtmassa meter
5. Carter ventilatie
6. Defecte injectiemoter
7. Verstopping midden- en achterdemper
1+2+3: dan rijdt hij nooit lekker. Als je bougiekabels niet goed gaan gaat hij overslaan en dus niet vonken. Bobine is een leuk probleem, dan doet hij vrij weinig meer. Bougies kun je vaak "lezen" als er iets aan de hand is.

4: geeft toch een melding?
5: gemakkelijk te controleren?
6: wat is dat?
7: ja, dat is wel erg vergezocht denk? Komt er uitlaatgas uit aan de achterkant? Dan is hij niet verstopt ook :)

Ook de lambdasonde geeft toch een melding in het systeem als hij buiten de marges komt?
 

purk

Senior Member
misschien te simpel gedacht maar, laat er eens een nieuw benzine filter onder zetten,

Het is wel degelijk mogelijk om met de vag apparatuur te kijken of een motor cilinderoverslag heeft, als deze geen storingen aangeeft.

Dit geld ook voor lambdasensoren. ( meetwaarde blokken lezen)

Maar ja tijd ( werkplaats ) en geld (klant)spelen hierbij meestal een grote rol.
 

nbekkers

Nieuw lid
Nou ik heb de auto gisteren bij de garage gehad. Opnieuw aan de computer geweest en gaf inderdaad verkeerde waarden aan in de luchtmassa meting. Nieuwe luchtmassa meter ingekomen en hij rijdt weer als trein... Ik hoop dat hiermee alle problemen opgelost zijn want er gaat niets boven een lekker rijdende auto....
 

Gieliovd

Forumguru
Gelukkig heeft het zoals verwacht een melding gegeven!

Helaas moest jij weer in de buidel tasten. Die dingen zijn niet goedkoop als ik mij niet vergis!

Mijn auto bokte gisteren ook flink! Maar dat kwam omdat hij per abuis startte op gas en niet op benzine :)
 
Ben blij voor je dat het is opgelost! Nu weer genieten van het rijden!
(En ben blij voor mezelf dat ik er niet ver naast zat met de luchtmassameter...)
 

nbekkers

Nieuw lid
Nou zo blij als ik was toen hij gemaakt was (nieuwe luchtmassameter) zo akelig voel ik mij nu weer omdat hij na een ruime week weer begint met bokkeren, afslaan en niet regelmatig lopen :mad:

ik wordt er gek van! aankomende week maar weeeeeeeeeeer terug....
 

Okki

Donateur
1. Bobine
2. Bougie
3. Bougiekabels
4. Luchtmassa meter (deze valt dus af)
5. Carter ventilatie
6. Defecte injectiemoter
7. Verstopping midden- en achterdemper

Ik zou 3 proberen!
 

Windsurfer

Nieuw lid
Met mijn OI 1.8T uit 2001 heb ik dit probleem ook. Hij is net uitgelezen en er wordt aangegeven dat de lambdasensor een probleem geeft. Maar eens kijken wat ik doe. De diagnoseapparatuur is ook niet altijd betrouwbaar en zo'n sensor kost minimaal €200 dus dat doe ik niet als ik niet wat meer zekerheid heb.
 
Bovenaan Onderaan