Hier nog even een update, ik ben ondertussen een kleine twee weken aan het rijden met de wagen en een autofreak als ik kan dan toch al een paar conclusies trekken :-)
Comfort: super(B)!: ruimte, zachte vering (ondanks sportonderstel en 18"), aangename stoelen en leder, het beste compliment voor een airco is dat je hem niet opmerkt en dat is hier het geval: altijd ongemerkt een aangenaam klimaat!
Wegligging: bedenkingen! Ik kom uit een Mercedes B met sportchassis en ik had nu wel verwacht dat deze Skoda iets minder strak zou gaan rijden (daarom bestelde ik ook sportonderstel), maar dat het verschil zo groot zou zijn... In de bochten bekruipt me een beetje het "dweilgevoel"... Ik vind het echt heel erg jammer dat ik op dit vlak zo streng moet zijn (ik had gehoopt dat echt àlles aan deze auto super ging zijn), maar het is zelfs zo'n groot verschil dat mijn vrouw zich bijlange na niet even veilig voelt als in mijn halve-meter-minder-Mercedes...
Informatica: Zonet nog meegemaakt dat mijn Columbus gewoon niet opgestart geraakt: hij blijft maar schijfgeluiden maken en geeft gewoon geen beeld. Dit om maar te illustreren dat een deel van het prijsverschil tussen pakweg Mercedes en Skoda/Volkswagen toch wel zit in het doorontwikkelen en stabiel maken van bv. software voor de toebehoren. Ook lastig dat je, met de iPod op "mix" (wat volgens mij de logische manier van afspelen is aangezien je toch niet alles zomaar alfabetisch wil horen...), het vorige nummer niet snel even terug kan opzetten: de Columbus "mixt" ook bij het "terugzappen"...
DSG: een droom qua schakelsnelheid, maar... De eerste versnellingen vind ik wat kort, terwijl ik het ook (maar dat wordt uitgebreid elders op dit forum al behandeld) vrij lastig vind dat de bak zo snel opschakelt (voor het verbruik natuurlijk): bij het hernemen schakelt de bak dan meestal een paar tandjes terug, wat, mede dankzij de hierboven geroemde schakelsnelheid, wat "nerveus" overkomt. Voor de rest: pareltje!
Ook lastig en elders op dit forum al behandeld: die rollo voor het panoramisch dak die zich automatisch sluit bij stilstand voor een aantal uur of bij stilstand in de regen: vanwaar komt die logica in 's hemelsnaam? Als je auto ergens gesloten stilstaat, is er toch ook niemand in de auto die de nood voelt om geen regen te zien of licht in z'n ogen te krijgen? Ik kan er wel inkomen dat het in de zomer, bij 30°, van pas komt dat die zich sluit, maar laat dan in de maxidot toch tenminste de keuze in te stellen?
KESSY werkt prima en verslavend, automatische achterklep voelt en klinkt degelijk, originele trekhaak makelijk te monteren en demonteren, cruise control werkt vlot, Bluetooth-functies in combinatie met de Blackberry Bold zijn op de Columbus fenomenaal goed (net zoals de geluidskwaliteit) en er is bergruimte te over in de auto.
Nog een leuke anekdote: vandaag naar de keuring geweest om de trekhaak te laten keuren en daar (gezien de kleur, velgen, dak en styling kit van de wagen) zijn er niet minder dan 8 (!) keurders naar de auto komen kijken (terwijl "hun" wagens bleven staan) en komen vragen "wat dat kost". Heerlijk toch, die reactie van mannen die àlles zien passeren wat ook maar wielen heeft over een Skoda dan nog...