Audi A5 Avant e-hybrid Competition

sitechris

Donateur
Zoals je wellicht al hebt kunnen lezen, is mijn BMW M2 verkocht. En is de opvolger een plug-in hybride. Jaja, als petrolhead maak ik nu ook de stap naar een deels elektrische aandrijflijn. Deels rationeel (saaie kilometers van en naar werk kunnen prima elektrisch) maar ik ben ook wel nieuwsgierig naar het concept. En ik vind het leuk om weer eens een ander merk te rijden na een aantal BMW's. Geen Skoda vooralsnog, maar wel een familielid. De eerste 3.000 kilometer staan op de teller in een ruim maandje tijd. So far so good. Op een paar kleine puntjes na is het een voortreffelijke auto. ZIe mijn eerste verslag.

20260207_154806-768x432.jpg

20260207_154903-768x432.jpg

20260207_155002-768x432.jpg

20260102_103226-768x432.jpg

leon-cupra

Forumguru
In een topuitrusting (zoals de deze) bijzonder knappe bak. In "lease"-uitvoering zou ik er met een grote bocht om heen lopen (maar dat is met heel veel modellen uiteraard). Enigste grote misser in héél de wagen: dat passagierschermpje. Dat zou voor mij dé reden zijn om nooit een A5 te kopen. Dat hoeft toch echt niet. Laat dat weg en het dashboard is veel "evenwichtiger".

Ben je al aan het zien voor een opvolger?? :D ;)

sitechris

Donateur
Haha altijd ;). Passagiersscherm is een gadget maar zat er standaard op. Zou er het geld ook niet voor over hebben.

Rallye

Forumguru
Ik vind dat schermpje wel grappig. Daar kun je nog meer mee dan alleen de kaart weergeven? Netflix of zo?

Ik zou wel, voor een volgende keer, meer willen lezen over hoe je de auto gebruikt. Hij is erg zwaar, dus je wilt hem niet zonder elektro-ondersteuning rijden. Hoe zorg je ervoor dat de batterij niet leeg gaat? Moet je daar erg op anticiperen (vooraf instellen, onderweg aanpassen, dat soort dingen)?

sitechris

Donateur
Ik vind dat schermpje wel grappig. Daar kun je nog meer mee dan alleen de kaart weergeven? Netflix of zo?

Ik zou wel, voor een volgende keer, meer willen lezen over hoe je de auto gebruikt. Hij is erg zwaar, dus je wilt hem niet zonder elektro-ondersteuning rijden. Hoe zorg je ervoor dat de batterij niet leeg gaat? Moet je daar erg op anticiperen (vooraf instellen, onderweg aanpassen, dat soort dingen)?

In principe rijd ik woonwerk volledig elektrisch (60 km heen en terug). Dus dat gaat prima. Bij snellere ritten duurt het sowieso erg lang voordat de batterij leeg is dus dat is positief. Dus eigenlijk kun je bijna altijd gewoon gasgeven wanneer je dat wilt. Maar als de batterij wel leeggaat, dan kun je via de benzinemotor ook weer de batterij bijladen naar een door jezelf vast te stellen percentage (max 75%) en dan heb je altijd vermogen. Wel drinkt de benzinemotor dan een slokje extra.

Bij normale en langere ritten in NL kun je in de navi je eindbestemming opgeven inc resterende batterijcapaciteit en dan zorgt de auto ervoor dat je dan met de capaciteit aankomt ahv navi, rijstijl etc. Maar dat heb ik nog niet echt geprobeerd.

Op schermpje kun je als passagier navi instellen, radiostation wijzigen en bv video's via YT kijken. Ook kun je volgens mij sfeerverlichting en dat soort dingetjes aanpassen. Again, het is vooral een gadget. Weinig functioneel.

MarcoO2

Forumguru
Wel een hele dikke bak om te zien, zeker in het wit. Een paar iets dikkere sloffen maakt ‘m wel af denk ik ja.

Ben benieuwd of (en wanneer) je de M2 gaat missen ;)

sitechris

Donateur
Een auto als de M2 mis je altijd wel een keer, bv als je bij 250 in de begrenzer klapt haha. of natuurlijk die brullende zescilinder. Maar er zijn ook momenten dat ik geniet van de kwaliteiten die deze Audi wel heeft en de M2 niet.

Bovenaan Onderaan