Audi A4 2.0 TDI (bouwjaar 2007)

sitechris

Donateur
Ik heb nu tijdelijk een Audi A4 2.0 TDI Multitronic als voorloper op mijn Octavia. Het is nog het oude model, met de bekende pompverstuiver TDI. Deze overigens nog zonder roetfilter ;).

De auto rijdt redelijk identiek als een Octavia. Even plussen en minnen in vergelijking met mijn vorige Octavia 2.0 TDI:


- Stiller dan de Octi. Zowel betere isolatie als minder windgeruis
- Nog net wat betere wegligging/beter onderstel, waarschijnlijk vanwege grotere wielbasis.
- Iets mooier afgewerkt interieur. Absoluut rammelvrij.
- Multitronic automaat schakelt erg lekker. In handmatige stand overigens 7 versnellingen.
- Auto ziet er goed uit. Net wat mooier dan de Octi (is persoonlijke voorkeur)
- Auto is (net als Octi) lekker zuinig. 1 op 15,5 gemiddeld.

Minnen
- Auto van 50k en een beetje en achterin mag je de achterraam nog opendraaien.
- Regensensor? Lichtsensor? Dimmende binnenspiegel? Fehlanzeige
- Auto is krap. Achterin kun je nauwelijks fatsoenlijk zitten.
- Meerprijs tov Octavia is bespottelijk. Auto is marginaal beter dan de Octi (zeg 5% voor het gemak), maar de meerprijs is fors!
- Premiumgehalte van Audi vind ik wat tegenvallen als je erin rijdt. Het is eigenlijk een opgewaardeerde Volkswagen. Bij BMW en Mercedes heb je meer het gevoel dat je in iets unieks rijdt (wsnl vanwege RWD). Interieur overigens wel premium.

Conclusie: geef mij maar een Octi.
 

cvegreen

Forumguru
Dat doet mij toch glimlachen als ik dat lees , dat ons geliefde merk die merkelijk minder kost dan een audi maar eigenlijk marginale meerwaarde bied voor die flinke som meer , dan zou mijn keuze heel snel gemaakt zijn en voor de skoda kiezen . Want met een imago leef je niet beter . Want dat is in mijn ogen dan toch het enige wat de eventuele meerwaarde zou kunnen verklaren , het logo .
 

MarcoO2

Forumguru
Leuke vergelijking, en leuke conclusie. Ik ben benieuwd of iedereen die met je zou delen, en zo niet, of de reden daarvan dan enkel het imago zou zijn.
 

Constant

Erelid
Het imago van de Skoda verschilt per land, ik ben voor mijn werk elders ter wereld geweest en bijv. in Shanghai kost een Audi evenveel als een vergelijkbare Skoda of Volkswagen. En in India is de Octavia de top luxe-auto (vergelijkbaar met de status van een Mercedes in NL).

Maar laten we er niet over klagen, anders krijgen we binnenkort Audi-achtige prijzen :icon_smile_dead:
 

___JC___

Forumguru
Qua prijs zou je m eigenlijk moeten vergelijken met een Superb en niet een Octavia. Dacht trouwens dat de binnenruimte in de nieuwe A4 goed geregeld was. Minder ruim dan de Octy had ik niet verwacht.
 

Wasmachineman

Forumguru
Qua prijs zou je m eigenlijk moeten vergelijken met een Superb en niet een Octavia. Dacht trouwens dat de binnenruimte in de nieuwe A4 goed geregeld was. Minder ruim dan de Octy had ik niet verwacht.

Dit is nog een oud model van sitechris dus weinig ruimte binnen.
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik heb nu tijdelijk een Audi A4 2.0 TDI Multitronic als voorloper op mijn Octavia. Het is nog het oude model, met de bekende pompverstuiver TDI. Deze overigens nog zonder roetfilter ;).

De auto rijdt redelijk identiek als een Octavia. Even plussen en minnen in vergelijking met mijn vorige Octavia 2.0 TDI:


- Stiller dan de Octi. Zowel betere isolatie als minder windgeruis
- Nog net wat betere wegligging/beter onderstel, waarschijnlijk vanwege grotere wielbasis.
- Iets mooier afgewerkt interieur. Absoluut rammelvrij.
- Multitronic automaat schakelt erg lekker. In handmatige stand overigens 7 versnellingen.
- Auto ziet er goed uit. Net wat mooier dan de Octi (is persoonlijke voorkeur)
- Auto is (net als Octi) lekker zuinig. 1 op 15,5 gemiddeld.

Minnen
- Auto van 50k en een beetje en achterin mag je de achterraam nog opendraaien.
- Regensensor? Lichtsensor? Dimmende binnenspiegel? Fehlanzeige
- Auto is krap. Achterin kun je nauwelijks fatsoenlijk zitten.
- Meerprijs tov Octavia is bespottelijk. Auto is marginaal beter dan de Octi (zeg 5% voor het gemak), maar de meerprijs is fors!
- Premiumgehalte van Audi vind ik wat tegenvallen als je erin rijdt. Het is eigenlijk een opgewaardeerde Volkswagen. Bij BMW en Mercedes heb je meer het gevoel dat je in iets unieks rijdt (wsnl vanwege RWD). Interieur overigens wel premium.

Conclusie: geef mij maar een Octi.

Gelukkig heb jij geen bijtelling van deze 50k wagen :xyxthumbs: !
 

sitechris

Donateur
Godzijdank niet nee. Bijtelling betalen voor de Audi is niet echt prettig nee.

Ik heb een tijd terug overigens al wel eens een stuk in de nieuwe A4 gereden, ook de 2.0 TDI 140 pk (maar dan de CR). Die auto (ik graaf even diep in mijn geheugen) was wel wat ruimer. Ik was overigens helemaal niet onder de indruk van de CR diesel. Die vond ik uitgesproken traag. De pompverstuiver maakt meer herrie, maar is veel explosiever en dus lekkerder te rijden.
 

___JC___

Forumguru
Owwww de ouwe. Sorry ff niet goed gekeken. De nieuwe is echt best ruim. Scheelt niks meer met de A6.
 

sitechris

Donateur
De Superb heb ik ook een keer gereden (2.0 TDI 140 pk). Een nieuwe A4 kan daar imo echt niet tegenop. Daar is de Superb te goed voor.
 

sitechris

Donateur
Qua prijs zou je m eigenlijk moeten vergelijken met een Superb en niet een Octavia. Dacht trouwens dat de binnenruimte in de nieuwe A4 goed geregeld was. Minder ruim dan de Octy had ik niet verwacht.

Overigens is de nieuwe A4 ook minder ruim achterin dan de Octi. Verwacht daar niet teveel van.
 

VEEJAY

Forumguru
Nieuwe A4 heb ik wel gereden, de 140PK TDI rijdt goed tot de 160 daarboven valt ie dood. Wegligging is wel super.
 
Bovenaan Onderaan