Audi A3 stoelen in Octavia III

PizzaPieter

Forumguru
Ik snap er niets van dat er mensen zijn die revers/ringen onder hun stoel plaatsen.

Niet alleen de bouten houden de stoel op hun plaats, maar de wrijving van de hele rails over het oppervlak eronder wel.

De bouten zorgen ervoor dat deze rails heel hard tegen het oppervlak eronder aangedrukt worden, waardoor de wrijving toeneemt.

Alléén bouten is niét hoe het bedacht is en bij een ongeval zullen deze alleen alle krachten moeten opvangen.

Leuke oplossing zolang er niks gebeurt, maar ik waag me er niet aan.
 
Eerlijk is eerlijk, ik vind het mooi gedaan

alle airbags etc is 1 op 1 over te zetten?

De airbag connectors zijn identiek, dus die gaan 1 op 1 over. Overige kabels (gordel check, zitpositie check, verwarming incl sensor, voetenverlichting achter en voeding voor elektrische verstelling) heb ik op skoda stekkers gezet.

Gelijk een grootverbruikersverpakking aangeschaft? :pieker:
Elektrische stoelen zijn normaal via een NTC-weerstand gezekerd, en als de boel na overbelasting weer is afgekoeld werkt het weer zonder dat je iets hoeft te vervangen. Google maar eens op NTC thermistor of zekering elektrische stoelen (elektrisch bedienbare stoelen geeft mogelijk niet het juiste resultaat bij google).

Edit: dit moet geen NTC maar PTC zijn, waarbij de weerstand zo hoog oploopt bij hoge stroom, dat er vrijwel geen stroom meer loopt, zodat de boel beveiligd is tegen overbelasten/doorbranden.

Bedankt voor de tip, ik zal hier nog eens naar kijken. Zitten deze zogenaamde ptc's in de zekering zodat ik de standaard exemplaren simpelweg kan vervangen voor ptc exemplaren?

Ik snap er niets van dat er mensen zijn die revers/ringen onder hun stoel plaatsen.

Niet alleen de bouten houden de stoel op hun plaats, maar de wrijving van de hele rails over het oppervlak eronder wel.

De bouten zorgen ervoor dat deze rails heel hard tegen het oppervlak eronder aangedrukt worden, waardoor de wrijving toeneemt.

Alléén bouten is niét hoe het bedacht is en bij een ongeval zullen deze alleen alle krachten moeten opvangen.

Leuke oplossing zolang er niks gebeurt, maar ik waag me er niet aan.

Ik heb hier ook over getwijfeld en het leek mij ook niet optimaal. Mijn gevoel zegt dat het wel goed zal gaan, maar aan een goed gevoel heb je niks als de boel loskomt tijdens een crash..
 

Cordoba

Forumguru
Die PTC's hebben het formaat van een normale steekzekering, dus is in principe zo om te wisselen. Op de foto's ervan die ik in VAG-auto's heb gezien, hebben ze een metalen behuizing en zijn ze groen, ik zal even kijken of ik ergens op het web een foto kan vinden.

Edit: Ik kan geen foto's terugvinden, wel tekst en foto waar een knoeier de thermische zekering heeft vervangen door een gewone zekering, dus daar wordt je niet wijzer van. Bij de dealer in elk geval te koop onder de naam thermische zekering, en die kosten 8 jaar terug al ruim 13 euro per stuk.
 
Laatst bewerkt:

Isolano

Actief lid
Ik snap er niets van dat er mensen zijn die revers/ringen onder hun stoel plaatsen.

Niet alleen de bouten houden de stoel op hun plaats, maar de wrijving van de hele rails over het oppervlak eronder wel.

De bouten zorgen ervoor dat deze rails heel hard tegen het oppervlak eronder aangedrukt worden, waardoor de wrijving toeneemt.

Alléén bouten is niét hoe het bedacht is en bij een ongeval zullen deze alleen alle krachten moeten opvangen.

Leuke oplossing zolang er niks gebeurt, maar ik waag me er niet aan.

De rail heeft buiten het oppervlak waar de ring gepositioneerd is geen enkel draagvlak en wrijving oftewel verhoging van het dragen van de krachten, zolang het oppervlak van de ring gelijk is of groter aan het oppervlak van de moer (gefixeerd in de bodemplaat meestal 17 x 17 mm) zal het geen verzwakking zijn.
Er zijn zelfs fabrikanten die standaard ringen toepassen in deze constructie om een beter aanlegvlak te creëren.
Een stoelframe vastzetten op veerbaar vilt / vloerbedekking en isolatie bevorderd de stijfheid van het geheel juist niet.
En geloof me, ik ben de hele dag bezig met engineering, krachtenberekeningen etc.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik denk dat @PizzaPieter toch wel een béétje een punt heeft, zij het niet op basis van zijn verklaring. De wrijving die de rails op de vloerbedekking zal hebben lijkt me verwaarloosbaar. Ik zie -als leek- echter nog wel een ander neveneffect. Normaal gesproken zit de rails direct tegen de bodemplaat. De bouten houden 'm in die positie vast. Als er dankzij een aanrijding krachten op komen te staan, is er niet of nauwelijks ruimte voor beweging.

Als je de bouten echter gaat verlengen, ontstaat er ruimte tussen de rails en de bodemplaat, waardoor er andere krachten op de bout komen te staan dan wanneer de rails direct tegen de bodemplaat zit. De hefboomwerking gaat dan ook een rol spelen.

Nu zal dat vast ongetwijfeld allemaal minimaal zijn, maar ik zou me toch wel een stukje zekerder voelen als er ook crashtests met dergelijke constructies zouden zijn uitgevoerd.
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik denk dat, als de bouten hard genoeg aangedraaid zijn, het niet meer heel relevant is welk materiaal er tussen de rails en de bodemplaat zit. Ook vloerbedekking zal samengeperst worden en wrijving genereren.

Maar....ik ben eerder een klusser dan monteur, maar het idee is hetzelfde.

Als je een constructie ophangt aan een muur van gips, met erachter een muur van beton, dan hangt een constructie niet alleen aan de schroeven die in het beton zitten, maar creëert de druk vh oppervlak op de directe wand (gips) een bepaalde wrijving die mede zorgt dat ie blijft hangen.

De schroeven zorgen er dan voor dat én de installatie hangt én dat de installatie hard tegen de wand gedrukt wordt.

Maar goed, ik stop met eigenwijs te zijn.

Gr Pieter
 
Bovenaan Onderaan