Assisted Lane Change nieuw voor MkIV

Efe84

Actief lid
Op de Britse Skodaforum werd er gesproken over een nieuwe functie voor de Skoda Mk IV.

Namelijk dat bij richting aanwijzen de auto vanzelf van baan wisselt.
Een functie dat al vorig jaar getest is op de VW Golf.

Helaas zelf niks kunnen vinden in het Nederlands. Ook niet eerder gehoord van zoiets.
Iemand al op de hoogte van dit nieuwtje en is dit alleen voor auto's dat nu/straks pas op de markt komen?

Canon-Eye

Forumguru
bij richting aanwijzen de auto vanzelf van baan wisselt.

Dat lijkt me helemaal geen goede zaak, want dat gaat geheid gedonder geven op het moment dat je alvast richting aangeeft om duidelijk te maken dat je zo meteen graag een rijstrook wilt gaan opschuiven - een "verzoek om ruimte", dus. Dat doe je vaak als die ruimte er nog niet (helemaal) is, dus ik moet er niet aan denken dat de auto dan zonder meer zichzelf ertussen plempt.

Zoals met veel van die zgn. "assistenten": ik hou de regie veel liever zelf, op basis van eigen oplettende waarneming.

Efe84

Actief lid
Dat lijkt me helemaal geen goede zaak, want dat gaat geheid gedonder geven op het moment dat je alvast richting aangeeft om duidelijk te maken dat je zo meteen graag een rijstrook wilt gaan opschuiven - een "verzoek om ruimte", dus. Dat doe je vaak als die ruimte er nog niet (helemaal) is, dus ik moet er niet aan denken dat de auto dan zonder meer zichzelf ertussen plempt.

Zoals met veel van die zgn. "assistenten": ik hou de regie veel liever zelf, op basis van eigen oplettende waarneming.
Voor zo ver ik het heb begrepen en uit het filmpje heb kunnen opmaken, maakt de auto wel degelijk de afweging of het van baan kan wisselen. Als er geen ruimte is dan zal deze dat ook niet doen.

Ben toch benieuwd naar deze ontwikkeling.

Tees

Donateur
Hmmm, ik ben benieuwd. Als het systeem net zo goed werkt als de Lane Assist, waar hier en elders nogal veel klachten over zijn, dan houd ik m'n hart vast...

X040X

Actief lid
Een systeem dat verdomd veel lijkt op de mens....kijk ik kom naar links (of rechts) lampje. (Als het al gebruikt wordt)

Terwijl het een richtingaanwijzer bedoeld is om vooraf aan te geven dat je naar links of rechts wilt......kortom: vooraf en niet tijdens de handeling is de norm.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Geen enkel bezwaar tegen goed werkende systemen hoor @hemi24, heb al eens eerder gezegd dat ik best graag ACC zou willen hebben. Maar VAG blinkt de laatste jaren niet echt uit in (echt) goed werkende hulpsystemen, dus de verwachtingen zijn bij mij niet heel hooggespannen...

jongetje

Forumguru
Mijn Octavia met dodehoek detectie ziet ook of ik kan opschuiven dus dit systeem zal dat ook wel kunnen zien. Ik zie zelf de toegevoegde waarde niet om even dat kleine beetje bij te sturen als je toch al aan het kijken en richting aangeven bent.

CharlesTucker

Forumguru
Een vernieuwing moet ten eerste nut hebben, en ten tweede goed werken. Dat eerste lijkt mij niet het geval, het tweede moet nog blijken.

Het komt op mij een beetje over als een wanhopige poging om alvast geld te verdienen aan deelontwikkelingen voor een echt autonome auto. Zet zoiets op de optielijst, en je hebt altijd wel wat mensen die een vinkje zetten.

Bovenaan Onderaan