ASR- en motorelectronica-lampjes branden (af en toe)

Rij nu zo'n 6 maanden tot tevredenheid in mijn 1.6 Oct Combi uit september 2001.

Sinds anderhalve week heb ik oranje lampjes branden. Het begon met het ASR-lampje dat te pas en te onpas ging branden tijdens het rijden, zonder dat ik ook maar naar de schakelaar keek, laat staan aan/uit schakelde.

Soms helpt het om het contact uit en dan weer aan te zetten, maar even zo goed blijft het lampje dan vrolijk branden.

Een week later kwam daar het lampje van de motorelectronica bij. Een keer uit laten lezen bij de garage leverde daar op dat het om de sensor voor de koelvloeistoftemperatuur zou gaan. Bij het uitlezen is het lampje gereset, bleef 1 dag uit en kwam toen weer op. Uit- en weer aanzetten van het contact biedt hier geen oplossing. Wel is het zo dat vrij onregelmatig het lampje toch weer uit is. Gisteren was het gedurende de hele dag verlicht, vandaag heb ik het lampje niet zien oplichten. In de regel is het lampje verlicht.

Heb de auto net een half jaar geleden tweedehands gekocht. Had afleverbeurt gehad bij algemeen autobedrijf waar ik 'm kocht, zag nog geen serviceindicator op mijn dashboard verschijnen maar laat 'm a.s. vrijdag toch maar een grote beurt ondergaan. Alle tips die jullie hebben om de rekening daarvan niet onnodig hoog op te laten lopen.
 
Vorig jaar had onze Octavia hetzelfde, eerst ging het ASR lampje branden en een week later het motormanagement lampje.

De storingen uit laten lezen door de dealer, het waren toen drie meldingen: iets met koelwatertempsensor, mengsel te rijk of zoiets en lambdasonde.

Ze hebben toen het gasklephuis en inlaat gereinigd, en alles weer ingeleerd.
En toen waren de storingen weg.

Wat wel opviel was dat de auto soepeler wegreed van uit stilstand, het gaspedaal was makkelijker te doseren met wegrijden. Voorheen ging het weleens behoorlijk schokkerig.

Misschien heb je hier wat aan.
 

Rick Blaine

Actief lid
Zit er dan op alle O1's een serviceindicator? Ik heb een 1.6 Comfort uit 2002 maar volgens mij zit hij daar niet op. Tenminste, niet zoals bij de Bora die mijn pa heeft, op het centrale display tussen beide klokken.
 
Die bedoel ik inderdaad....

Overigens vond de Skoda-servicegarage dat mijn temp-sensor defect was; ze hebben 'm vervangen voor niet zo heel veel. Jammer genoeg is ook een hoopje 'niet zo heel veel'-s toch weer genoeg ;-(
Kan er nu wel weer 15K tegenaan.
 

Rick Blaine

Actief lid
Oh, die indicator heb ik nog nooit gezien. Maar ik heb de auto ook nog maar sinds april, en sindsdien 1 keer een beurtje laten doen met olie etc. Moet de garage die actief resetten of gaat dat allemaal vanzelf?
 

Tachi

Actief lid
Dat resetten kan je ook zelf doen. Het staat beschreven in de handleiding. De garage kan 'm zelf ook resetten natuurlijk.
 
Bovenaan Onderaan