ASR en EPS bij reservewiel met kleinere band?

ASR en ESP bij reservewiel met kleinere band?

Ik heb een reservewiel gescoord bij een demontage bedrijf. Dit wiel is oorspronkelijk een reservewiel geweest bij een fabia uit 2006. Wiel en band zijn nog nooit gebruikt. (te zien aan de boutgaten, verf zit er nog op).
Maar... hoewel de velg een 6jx15 et 43 is wat volgens mij op de Fabia Greenline moet passen en ook in de reservewiel uitsparing past, zit er een 195/50 band omheen. Nu maakt dat mij in principe niet uit, het is tenslotte een reservewiel. Maar als ik een lekke band krijg en ik monteer deze velg met deze band, die kleiner is qwa omtrek dan de 185/60 die orgineel op de Fabia Greenline ligt, kan ik dan problemen verwachten met de anti slip regeling en/of de ESP. De velg met kleinere band zal dan meer omwentelingen maken en misschien krijgen de systemen daar problemen mee, en zullen die denken dat er een wiel doorslipt. Of is dit raar gedacht van mij. Misschien ASR en ESP dan uitzetten? Dit is toch mogelijk?
 

Captain Hook

Forumguru
@GiantPanda:
Als je uitgaat van 195/50/15 versus 185/60/15 is volgens de bandenmaat calculator het verschil zo'n 4,7%. Da's redelijk wat.

Er staat niet voor niks altijd bij dat je een (niet volwaardig) reservewiel als noodoplossing dient te gebruiken. M.a.w. rustig mee rijden en zo snel mogelijk weer vervangen door de oorspronkelijke maat.

ESP is redelijk tolerant qua verschillende maten bandomtrek (moet ook wel ivm eventuele onregelmatige slijtage).
Hier vind je nog een aardige beschrijving van de funktionaliteit.
Het is wel fabrikant en voertuig afhankelijk hoe de tolerantie grenzen zijn afgeregeld. Lastig om te vinden hoe ESP zal reageren in noodsituaties als er een bijna 5% verschil in omtrek is tussen de onderlinge banden. Waarbij het ook nog een rol speelt of dit links/rechts, achter/voor en/of diagonaal optreedt. :ahum:
 

Ronnie

Forumguru
Ook geen verschillende maten op de vooras (aandrijving) monteren,
het differentieel draait zich dan rot........
 

andrehj

Forumguru
En als je moet remmen met een thuiskomer op de vooras, dan kom je makkelijker in de slip.
Helaas is bij het remmen de grip op de achteras VEEL belangrijker dan die op de vooras, dus dit argument gaat niet op. Bij gripverlies achter zal de achterkant uitbreken. Zelfs professionele rallyrijders hebben hier nog moeite mee, terwijl gripverlies op de vooras eenvoudig op te vangen is.
Niet voor niets worden alle gangbare auto's zodanig afgesteld dat ze licht onderstuurd zijn en niet voor niets adviseren alle grote bandenfabrikanten dat de minst versleten (en dus de meest grip biedende) banden op de achteras moeten!
Het beste is dus een thuiskomer te zoeken die (nagenoeg) dezelfde afrolomtrek heeft als het origineel (dan dus geen extra slijtage van het differentieel) en deze voorop te monteren.
 

FredV

Banned
Het grappige is dat ralleyrijders de achterwielslip juist gebruiken (remmen en gasgeven tegelijk en handrem, om gecontroleerd en snel door een bocht te gaan:).
Neemt inerdaad niet weg, dat een achterwielslip niet prettig is en vandaar dat we gelukkig voorwielaandrijving hebben.
Alhoewel de echter rijders achterwielaandrijving prefereren.
Auto's hebben ook een remkrachtverdeler om te voorkomen dat de achterwielen blokkeren en daardoor in de achterwielslip geraken.

Auto's met een af fabrieks thuiskomertje hebben ook een afwijkende maat.
En aangezien je niet weet welk wiel een lekke band krijgt, kun je de thuiskomer op elke plaats monteren.
 

van_der_P

Senior Member
Als het enkel als reservewiel is zou je ook kunnen kiezen voor een tweedehands band in de juiste maat. Of op autobandenmarkt de goedkoopste band in de juiste maat aanschaffen.
Dan ben je in keer van de problemen af.
 
ik heb een 195/55/15 achterin liggen dat is 1.16% verschil met orgineel dat lijkt me toch geen probleem? En natuurlijk is het alleen om thuis te komen of naar een garage waar ze me kunnen helpen met mijn kapotte band
 

Constant

Erelid
En aangezien je niet weet welk wiel een lekke band krijgt, kun je de thuiskomer op elke plaats monteren.
Mij is ooit geadviseerd om bij een lekke voorband een achterwiel naar voren te zetten, zodat het thuiskomertje op het achterwiel kan.
 
Bovenaan Onderaan