ASR controle lampje

hekko

Lid
Ha forum,

Ik ben sinds een tijdje een extra lampje dat af en toe mijn dashboard opluistert, nl. het ASR storingslampje.

Nou valt het me op dat dat lampje vaak aangaat als ik net over een spoorweg ben gereden. Zou die storing kunnen ontstaan doordat de wielen even slippen op het staal van de overweg? Kan de garage hier iets aan controleren behalve de foutcode uitlezen?
 
Gaat het lampje direct terug uit? Zoja, dan is het waarschijnlijk dat één of meer van je banden doorslipt op het staal sporen.
 

jaspernl

Actief lid
Volgens mij is een ASR signaallampje inderdaad geen storingslampje, maar een signaal dat ASR even is ingeschakeld geweest. Test het maar eens op een nat stuk gras ofzo. Bij het snel optrekken begint het lampje te knipperen.
Evenzo geldt dit voor het ESP slip-teken-lampje.
 

hekko

Lid
Het lampje gaat niet precies op de spoorweg aan maar een minuut later ongeveer...en kan dan ook wel een paar km aanblijven. Het knippert ook niet.

Ik heb trouwens op die ASR knop gedrukt, maar dan gebeurt er verder ook niks. Doet die knop wel wat of is dat gewoon voor de leuk?
 

Fabia

† In Memoriam
Er gaat geen lampje branden op je dashboord ten teken dat je de ASR uitgeschakeld hebt?
 

EdK

Forumguru
Het lampje in je tellerunit van asr is ten teke dat je wielen doorslippen zodra dit is opgeheven gaat deze vanzelf weer uit
De schakelaar op je dashboard tbv ASR is om uit te schakelen, als je die uitschakelt gaat het lampje in schakelaar met ASR tekst branden !

In jou geval zou ik je manual eens even doornemen want kan ook een andere storingsmelding buiten ASR om zijn ( conclusie ivm lang blijven branden ) en deze staan vermeld en wat dan te doen !
 

purk

Senior Member
Als dit lampje continu brand, dan is jou ASR uitgeschakeld.

Dit kun je doen met de drukknop.

Gaat hij knipperen tijden het rijden of optrekken dan betekent dit dat hij ingrijpt en dus zijn werk doet.

Gaat hij zomaar branden dan kan er een storing zijn.........misschien een defecte schakelaar?
 

hekko

Lid
ok, de wagen staat nu bij de garage...zal ze er nog even over bellen dat ze de schakelaar controleren.
 
Ben ook erg nieuwsgierig. Het gebeurt bij mijn ook zo af en toe.
De ene keer is het na een paar seconden weer weg en de andere keer duurt het een dag.
 

hekko

Lid
En , wat heeft de garage aan de storing gedaan?


Nou niks :) ASR lampje brandt nog gewoon af en toe. Ook het probleem met de temperatuur hebben ze niet opgelost. Dus nou gaat-ie binnekort naar de Skoda dealer, kijken of ze het daar kunnen fixen. Ik hou jullie op de hoogte!
 

Heukie

Lid
Nou niks :) ASR lampje brandt nog gewoon af en toe. Ook het probleem met de temperatuur hebben ze niet opgelost. Dus nou gaat-ie binnekort naar de Skoda dealer, kijken of ze het daar kunnen fixen. Ik hou jullie op de hoogte!

Naar wat voor garage ben je geweest, want volgens mij hebben ze niets opgelost... beetje zonde van je kosten.
 

hekko

Lid
Naar wat voor garage ben je geweest, want volgens mij hebben ze niets opgelost... beetje zonde van je kosten.

Nou er waren nog andere zaken ook, die hebben ze wel gefixed. Alles onder garantie nog. Misschien willen ze nog wel een keer kijken naar de ASR en temp. sensor, maar het is voor mij ook heel onhandig om hem weer naar die garage te brengen omdat die zover weg zit.

Dus hoewel het jammer is dat ze dit niet goed hebben opgelost, wil ik ze hier niet aan de schandpaal nagelen. De sfeer is altijd heel prettig en ze deden absoluut niet moeilijk over de garantie. De garage heet Nijland en Siers in Deurningen.
 

hekko

Lid
Is idd niet nodig als je er tevreden over bent. Men kan ook niet alles weten.
Suc6 bij de dealer

Thanks, vandaag gebeld om een afspraak te maken. Volgens de dealer kan het ASR lampje ook gaan branden als indicatie van een storing in een anders systeem.

Zou me vreemd in de oren klinken ware het niet dat ik hetzelfde verhaal tegen kwam in deze draad:
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=2754

Nou is er bij mij ook een probleem met het koelsysteem dus het zou best eens kunnen dat het ASR daardoor aangaat... to be continued
 
Zullen we eens een gokje wagen??

Uw kenveld geregelde thermostaat is defect, in het motorregelapparaat staat de storing: Temperatuur zender "onaannemelijk signaal" opgeslagen hierdoor gaat in de meeste gevallen het motor managment lampje icm het ASR lampje branden.

De thermostaat laten controleren c.q. vervangen en u lost 2 prroblemen op

-brandend asr lampje
-kvs temperatuur
 

hekko

Lid
Zullen we eens een gokje wagen??

Uw kenveld geregelde thermostaat is defect, in het motorregelapparaat staat de storing: Temperatuur zender "onaannemelijk signaal" opgeslagen hierdoor gaat in de meeste gevallen het motor managment lampje icm het ASR lampje branden.

De thermostaat laten controleren c.q. vervangen en u lost 2 prroblemen op

-brandend asr lampje
-kvs temperatuur

Ik vind het een mooie gok en zeer aannemelijk :) De melding "onaannemelijk signaal" klopt in elk geval...heb ik zelf uit kunnen lezen. Donderdag gaat-ie naar de dealer...dan weten we meer.
 

purk

Senior Member
Zullen we eens een gokje wagen??

Uw kenveld geregelde thermostaat is defect, in het motorregelapparaat staat de storing: Temperatuur zender "onaannemelijk signaal" opgeslagen hierdoor gaat in de meeste gevallen het motor managment lampje icm het ASR lampje branden.

De thermostaat laten controleren c.q. vervangen en u lost 2 prroblemen op

-brandend asr lampje
-kvs temperatuur

waarom zou het asr lampje gaan branden ? werk zelf bij een vw dealer maar dit komt mij niet bekend voor!


ben nooit te oud om te leren.
 

Gbn

Actief lid
Een (niet eens zo) wilde gok over het branden van het ASR lampje:

het motorvermogen kan niet meer 100% geregeld worden, vanwege een storing.
hierdoor krijgt de rem electronica een storing door en vindt het niet meer verantwoordelijk om het ASR systeem actief te laten.
Het ASR systeem wordt dan uitgeschakeld.

De rem electronica is met dit soort storingen vrij gevoelig.

Ik heb vergelijkbare situaties gezien met diesels, bijv. de PD motoren met een niet goed werkende kabel in de kop. Hierdoor is er 1 cylinder die minder goed/niet werkt, en ook het rem systeem grijpt hierop in door het ASR of evt. ESP uit te zetten.

Zie het als een extra beveiliging, er is iets niet 100%, dus systemen die daar afhankelijk van zijn gaan dan ook uit.

Gerard
 

hekko

Lid
Zie het als een extra beveiliging, er is iets niet 100%, dus systemen die daar afhankelijk van zijn gaan dan ook uit.

Gerard


Interessant...maar waartegen is het een beveiliging? Met andere woorden: wat zou er gebeuren als de ASR zou inschakelen terwijl er te weinig motor vermogen is?

En zou dit tekort aan vermogen volgens jou ook kunnen worden veroorzaakt door een defecte thermostaat?
 
Bovenaan Onderaan