Asgat

Fabia

† In Memoriam
Kan iemand me vertellen wat precies een asgat is. Ik ben bezig met de verkoop van mijn lichtmetalen velgen en kreeg een vraag binnen over asgat:

Hallo rudy, wat is de maat precies van het asgat van de velg ? ik zou ze onder Toyota willen zetten 54,1 ivm centreerringen.; als deze te krijgen zijn

TL@

Forumguru
Het gat in het midden van het wiel, waar de as van de auto in past.
Soms is dit bedekt met een kapje, wiel omdraaien en langs achter meten dan.

darkprojectx

Forumguru
als er geen centreerring in zit (losse ring) dan is het 57,1
zit er wel nog een centreerring in (plastic of metaal) om de velg passend te maken op je as, dan inderdaad even opmeten aan de binnenzijde van de velg.
Soms zijn bij Lichtmetalen velgen de asgaten (beter bekend als naafgat) wat groter, waardoor ze op meer merken auto's passen. Bij een tuningshop kun je vaak plastic centreerringen krijgen die je in de velg drukt waardoor de velg opeens wel op je auto past. OZ heeft ze van metaal.

voorbeeld van velg MET centreerring om een velg met een groot naafgat te laten passen op een auto met kleinere naaf/as

clip_image015.jpg

darkprojectx

Forumguru
Jep, hij moet even een verloop centreerring van 57,1 naar 54,1 halen (4 stuks plastic, kosten samen +/- 10 euro, metalen wat meer maar plastic is prima)

TL@

Forumguru
De standaard velgen van mijn voorloop 407 hadden geen centreergat, die bandenboer heeft gevloekt, zeker nadat ik er voor de derde keer stond met slecht gebalanceerde wielen.

hemi24

Forumguru
Kwaaltje van Peugeot/Citroen: ik had een 206sw met dezelfde velgen voor de winterbanden als de zomerbanden en raar maar waar, de ene set had wel een doorgestoken centreergat met naafdof en de andere was blind...
Altijd lastig, omdat de bandenboer de balanceermachine dan even moet ombouwen naar bevestiging om de boutgaten.

@TL: ik zat een beetje raar tegen je opmerking aan te kijken, omdat de Peugeot juist centreerd op het naafgat en niet op de wielbouten v.w.b. het lichtmetaal.

Fabia

† In Memoriam
Wat mij betreft mag hier een slotje op. Ik weet genoeg. Iedereen bedankt:aangenaam:.

TL@

Forumguru
@TL: ik zat een beetje raar tegen je opmerking aan te kijken, omdat de Peugeot juist centreerd op het naafgat en niet op de wielbouten v.w.b. het lichtmetaal.

Ik weet het niet precies, weet alleen dat de bandenboer erover aan het klagen was en dat er enorm veel trillingen in het stuur zaten.

Bovenaan Onderaan