Asbakverlichting vervangen

kansberg

Forumguru
Beste forummers,

Zojuist kwam ik er achter dat de (voorste) asbakverlichting niet brand in mijn Sup. Terwijl dat juist zo'n handig bakje is om wat in te leggen en een lampje erbij maakt het helemaal compleet. Nu heb ik al op Elsawin gekeken hoe het e.e.a. uit-en in te bouwen, maar dit plaatje is mij niet geheel duidelijk.

Weet één van jullie hoe dit (wellicht op simpele wijze) te doen is?

Alvast bedankt voor het meedenken.
 

Joske

Forumguru
Maar is het echt een asbak of een vakje met stof in? Zoja.. In mijn O2 was het resultaat dat er geen lampje achter de afdekking zit, wat blijkbaar normaal is in een niet-rokers uitvoering.

S2 is meer luxe dus zou kunnen dat het wel hoort te branden.. Volgens mij moet de hoes van de pook er af om te kunnen losmaken. (Heb Elsa nu niet bij de hand, dus kan niet meekijken ;) )
 

kansberg

Forumguru
Hoi Joske, ja, het is echt een asbakje, compleet met aansteker. Er zit in het uitneembare asbakje ook een 'venstertje' waardoor het licht moet schijnen.

Heb de hoes van de versnellingspook er inmiddels af en kan er aan de achter/onderzijde dus nu redelijk bij maar alles zit muurvast. Ik vrees dat ik achteraan moet beginnen, maar die klus is mij te groot voor één lampje :sterretjes:
 

Joske

Forumguru
je hebt ook gezien in de beschrijving dat er 2 vergrendelingen zitten in de asbak?

Uitbouwen:
– Bergvak / Asbak openen.
– Aan beide kanten van het bergvak / de asbak bevinden zich twee vergrendelingen die niet met een wig ontgrendeld kunnen worden.
– Uit de bekleding achteraan naar achteren voorzichtig loslikken (kantelen).
– Kabel voor bergvak-/asbakverlichting lostrekken.
– Bergvak / asbak verwijderen.
 

kansberg

Forumguru
Bedankt voor jullie input!

@Chicco: Het komt wel deels overeen maar niet geheel, bij de Sup komt er toch meer bij kijken...

@Joske: De beschrijving die jij geeft gaat over de achterste asbak en klopt ook, daarna kun je steeds verder naar voren werken om uiteindelijk bij de voorste asbak te komen. Wel een klusje wat een paar uur in beslag neemt :cry:Dus voor nu wacht ik er nog even mee, simpelweg omdat de tijd mij ontbreekt.
 

Joske

Forumguru
juist, nu zie ik het, is idd de beschrijving voor de asbak achteraan..

Maar ik zie op de tekening ook 2 schroeven zitten voor de voorste asbak?
 

kansberg

Forumguru
Goed gezien Joske, maar om daar bij te kunnen moet de hele middenconsole er uit... en dat terwijl ik ze kan zien zitten als ik de pookhoes er af heb.....zo jammer :(
 

Joske

Forumguru
hoe bedoel je?

je kan ze zien zitten maar er zit nog een stuk middenconsole over (in de weg) dan?
 

kansberg

Forumguru
S68-0124.png


Yep, ik kan ze aan de binnenzijde zien zitten, maar om ze eruit te kunnen schroeven moet de middenconsole eruit, deze zit erover heen.
 

kansberg

Forumguru
Ja daar heb ik ook al naar gezocht, maar kan ze niet ontdekken. Ik denk dat deze onder de 'knoppencluster' rondom de versnellingspook verborgen zitten.
 

Joske

Forumguru
zoals ik Elsa interpreteer moet je deze kunnen zien als je hoes van de pook verwijdert, maar dat had je al gedaan é?
 

kansberg

Forumguru
@Joske: Het is gelukt! Ik kwam foto's tegen van TooTall (waarvoor dank) en heb een goede studie gemaakt van hoe het e.e.a. in elkaar steekt. Toen kwam ik tot de conclusie dat er durf ontbrak om de 'cluster met schakelaars' rondom de versnellingspook te verwijderen.
Met veel kracht en vooral lef heb ik deze los weten te 'wrikken' en toen kwamen de door jou gememoreerde torxschroeven (1) in zicht....

Daarna is het nog even lastig om de connectoren los te koppelen en het lampje zelf vervangen is ook een secuur karweitje, want erg fragiel allemaal. Maar het is gelukt! En het weer terugzetten van alles stelt dan nog maar weinig voor....

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

20140706_203720.jpg
 

Jee13

Forumguru
Gelijk Ledje erin knutselen, glaslampje van dealer is duur en gaat toch weer kapot

20131019_204959.jpg
 

kansberg

Forumguru
De volgende keer wordt het een ledje, maar ik heb nog zat van die lampjes (Philips 12516) liggen, dat krijg je als je in een ver verleden XM hebt gereden ;)
 

Jee13

Forumguru
Ik weet niet of lampje exact gelijk is aan die van een O2, maar daar kon ik het lampje niet los van vervangen, zit gegoten in het houdertje.

Met een beetje knutselen heb ik er ledje opgesoldeerd, heb ledjes liggen hoor, wil je kostenloos 1 toesturen met bijhorende weerstand
 
Bovenaan Onderaan