Armen ruitenwissers vastgelopen (ruitenwisser mechaniek vervangen)

erik-055

Actief lid
Wat de afstelling betreft, ik heb de linkerwisser zo liggen dat de afstand van het wisserblad tot aan de kunstofparafaanplaat links en rechts gelijk is.
Wisserbladen zijn 53 en 48 cm.
1fq5G9.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Keurig! Mooi dat het je gelukt is!

Wie weet heeft dat markeren jou gered. Hoewel ik denk dat het aan het mechanisme ligt; ik heb het asje op verschillende standen vast gezet en de slag die de arm maakt word simpelweg niet kleiner.

Zoeven de armen weer lekker vlot over het raam he :jaja:

Ps je mist een (2?) paravaan doppen zie ik :)
 

erik-055

Actief lid
Ja beide doppen missen. Heb reeds in een ander topic gelezen dat deze los te krijgen zijn.

Wissersnelheid is weer top. Had ook zo niet in een flinke bui terecht willen komen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik lees nu pas het stuk dat Erik en turboturbo de wissermechanieken hebben vervangen. Was de parafaan nu rond de 40 euro? Ik weet dat een garage de mijne had gesloopt in een poging de wisserarmen los te krijgen van de asjes, en dat voor de Faab een nieuwe plaat maar iets van 20 euro kostte.

Ik vraag me af of @turboturbo wel het juiste wissermechanisme heeft gehad, en niet eentje die er op lijkt (bijv. voor een O2 of voor de 1e generatie Seat Leon [1M])
 

turboturbo

Forumguru
Beide delen kosten totaal iets van 45,- euro totaal als ik me goed herinner. Ik heb er splinternieuwe op gezet (tip van @eriktv ) ivm de looks ;) Zijn weer mooi zwart bij mij ipv vaal grijs en gescheurd randje)

@Cordoba ik heb het onderdeel op Winparts besteld, met kenteken check (garantie op dat het onderdeel passend is voor mijn specifieke auto)
Overigens delen de Golf 4 en de Leon 1M denk ik exact hetzelfde onderdeel. Dus dat zou volgens mij uitwisselbaar moeten zijn zoals zovele onderdelen van dit platform?

Edit: ik ben wel benieuwd hoe het mechanisme er in start of rust positie bij jou uitzag @erik-055 ? Waren de armen (van het mechanisme dus, niet de ruitenwisser armen) ook uiterst links?
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Als je slag van de ruitenwissers te groot is dan ligt dit aan het armpje op het mechanisme. Armpje op de motor is tenslotte de oude. Deze lijkt te kort (waardoor slag van de ruitenwisser groter wordt)

Als je het armpje in de motor niet goed zit dan is de slag omhoog kleiner en gaat de wisser meteen of op het eind van zijn slag verder naar de paravanplaat.

Soms het je veel speling op de ruitenwissers laden en slaat deze verder door.
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Veel onderdelen tussen Leon 1M, Golf 4 en de O1 zijn inderdaad gewoon uitwisselbaar, maar ik kan me voorstellen dat door andere vormgeving bijv. de afstand tussen de beide wisserasjes iets anders is, of de grootte van de slag net iets anders, en dat zou ook het probleem bij jouw exemplaar kunnen verklaren. Ik weet dat niet, maar het zou me ook niet verbazen.
 

Spierings

Forumguru
Als dat armpje er ook opzit is het een kwestie van meten en vergelijken meer de originele. Als de slag groter is geworden dan moet daar verschil in zitten.
 

Ger989

Lid
Kruipolie nog een optie haha! Grapje natuurlijk, goeie how to! zal ik zeker onthouden voor het geval dit mij een keer overkomt (hoop t niet).
 

turboturbo

Forumguru
@Ger989 het mechaniek is zeker te reviseren. Had ik ook wel how-to's van gevonden. Maar dat is een tijdrovend klusje waar ik bovendien ook het geschikte gereedschap niet voor heb.
 

Ger989

Lid
@turboturbo

Denk dat het minder tijd en dus geld kost om het geheel te vervangen, de werking/kwaliteit zal denk ik ook altijd beter zijn dan de boel reviseren.

Maar als het je hobby is :).

Mvg Ger
 

erik-055

Actief lid

Als er nog beweging in zit zou er eerst proberen om te demonteren te reviseren.

Ik heb te veel kracht gezet en daardoor brak het aluminium uiteinde af.
 

EdK

Forumguru
Als ijzer en aluminium op / aan elkander zijn gemonteerd en je het dus moeilijk of niet los krijgt ondanks dat je al een halve bus WD 40 erop gespoten hebt.
Probeer dan eens door de boel met een gasbrander heet te stoken en dan zonder de blote handen te gebruiken op de verhitte oppervlakte de boel los te draaien.
9 van de 10 keer dat de boel dan zeker wel los komt.
 

Ger989

Lid
@EdK

Hier een veel betere oplossing voor kruipolie dan WD40, inclusief een tabel met testen voor benodigde kracht om de boel los te draaien:
 

turboturbo

Forumguru
Als dat armpje er ook opzit is het een kwestie van meten en vergelijken meer de originele. Als de slag groter is geworden dan moet daar verschil in zitten.
En dank aan @Spierings voor de gouden tip! Ik heb de koperen 'arm' verwisseld met die van de oude (die had ik dus nog bewaard) Op het oog kon ik absoluut geen verschil zien in afstand. Helaas geen goede digitale maatvoeler om dat mee te doen.

De gok maar genomen - en warempel het slaan/tikken van de wisser tegen de A-stijl is verleden tijd!

Had ik nog even afgevraagd of het misschien te maken kan hebben met dat ik de wisserarm toch íets anders had terug moeten zetten op de spie/as, maar ik kan me nog herinneren dat ik daar 2 keer een halve middag mee bezig ben geweest. En ik kreeg 'm gewoonweg n i e t goed. Ik had 'm nu in 1 keer terug erop gezet (zo moeilijk is dat ook niet: het verschil is ook best wel groot als de arm een tandje opgeschoven zit, de arm ligt dan meteen niet meer mooi horizontaal) en hij was meteen goed.

Heb ik toch bijna een jaar met een tikkende wisser rond gereden.... :bloos:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan