Aqua Lock

Ronnie

Forumguru
Afgelopen zaterdag tijdens de overstromingen hier in ons dorpje was ik de gehele dag als brandweerchauffeur in touw, onderweg van de ene klus naar de andere kwam ik mijn zoon tegen op een door hoogwater (40 cm) afgezette weg. Ik vraag: waar wil je naartoe? antwoord: oh,zo maar even kijken....Ik zeg: jij gaat toch niet met die Polo door dat water rijden?
Hij zegt: tuurlijk niet, ik ben niet gek!
Hij keert de Polo en rijdt weg.....Nadat we de paardenstal leeggepompt hadden en een dam van zandzakken hadden gebouwd gaat m'n telefoon...
Mijn zoon aan de andere kant van de lijn....."Pap, de Polo doet het niet meer". "waar sta je dan?"vraag ik, aan de grensweg.....zegt hij.
Dit is dus de weg waar 40 cm water stond.
Ik was zeer boos en zeg:" ik kom er nu aan met de brandweerauto en sleep je wel weg", aldus geschiedde. (Volgens getuigen was meneer met zo'n 30 km/u door 40 cm water gereden.....)
Thuis de auto vandaag maar eens onderzocht, en jawel hoor, zeker 2 cm water op de zuigers staan, motor muurvast!
Na enig sleutelwerk de motor toch nog weer 1/2 rond gekregen; conclusie:
de drijfstangen(tussen zuigers en krukas) zijn krom geslagen van de middelste 2 cilinders, de zuigers lopen in de onderste stand tegen de krukas.
Oplossing: Plaatselijke sloop gebeld: "Chris heb je nog een 1300 blokje liggen?" En ja hoor ,er was er nog eentje.... Voor €100,- mocht ik hem ophalen, dit wordt dan zaterdag a.s. ingebouwd.
Moraal van dit verhaal: mensen pas op bij harde regenval en grote/diepe plassen, het luchtfilter zuigt veel lucht aan en een beetje water gaat zo mee! Water laat zich niet samenpersen en zal alles krom slaan!
Dit verschijnsel noemt men dus Aqua-Lock.
 

wimv

Actief lid
@Ronnie: en daar wordt je dus gewoon niet vrolijk van ! Succes vast zaterdag.
Wim
 

MarcoO2

Forumguru
En toen heb je even een hartig woordje met je zoon gewisseld denk ik... maar bedankt voor de waarschuwing!!!
 

Gieliovd

Forumguru
Jeetje Ronnie... wijsheid komt met de jaren, zo zie je maar weer. Voor sommige mensen gaat het nog altijd op denk ik.

Strakke actie!

Succes met het sleutelen.....
 

kcj

Actief lid
Bedankt voor de waarschuwing !
Ik wist niet dat het zo'n gevolgen kon hebben :shocked:
(ik heb het nu opgeslagen in mijn grijze computer, hoop dat ik het terugvind / onthou mocht ik ooit voor een gelijkaardige situatie komen te staan)

Toch niet tè kwaad op zoon'lief' :disc: :winkie: ?
Ja, dat noemen ze in het Antwerpse "in affronten vallen" met je eigen kind.

Effe (heel) diep ademhalen en succes met sleutelen.
By the way : mag je er zomaar een andere motor in plaatsen ? Identificatienummer is toch anders ?


Koen
 

corsaar

Senior Member
Wat een klus Ronnie. Dit houd je weer een weeknd van de straat
je krijgt natuurlijk veel hulp van je zoon.
Moraal van dit verhaal een zoon luistert nooit naar zijn vader.
En die diepe plassen probeer ik omheen te rijden.
 

___JC___

Forumguru
Ik reed vorige week per ongeluk ook opeens 25 cm water in met de Superb. Gevolg, 70 naar 0 km per uur in een paar meter en water in de voetenruimte....
:mad:

Hij doet het overigens nog wel gewoon.
 

corsaar

Senior Member
@___JC___ een paar meter en water in de voetenruimte....
Hij doet het overigens nog wel gewoon.


gewoon geluk dus. zag je het niet aankomen ?
 

Wimus

Actief lid
@Ronnie: Bedankt voor de goedomschreven waarschuwing :super:

Ik hoop dat veel members het zullen lezen en er hun lering uit trekken.

Succes met de inbouw van de andere motor, als het mijn zoon was, zou hij niet zo snel weer mobiel zijn, in de hoop dat ie daarvan leert
 

___JC___

Forumguru
Hij is netjes weer droog nu, kan gebeuren toch.
En als er inderdaad over een paar maanden dingen stuk zouden gaan ben ik blij dat het een leasewagen is.
:winkie:
 

Ronnie

Forumguru
Even een update over de VW POLO van m'n zoon;
Afgelopen zaterdag de motor gewisseld...... perfect! Zoon blij, Papa moe maar voldaan.....
's morgens om 9 uur begonnen met de zaakjes los te draaien, kraan geleend bij de overbuurman en om 10.00 uur stond de defecte motor naast de POLO; andere motor
van de sloop erin gehangen en om 12.00 uur liep het zaakje weer.
Pluspuntje: de "nieuwe" motor trekt harder en loopt zelfs mooier dan de oude.....
Uit nieuwschierigheid en voor een "leermomentje" voor m'n zoon de oude motor even uit elkaar gehaald om hem te laten zien wat de AQUA-LOCK veroorzaakt;
2 drijfstangen krom (waarvan 1 ingescheurd) van de middelste 2 cilinders, onderste cm. van een zuiger afgebroken (sloeg op de krukas) en zo'n 1,5 cm. water op de buitenste zuigers. (zoon was diep onder de indruk....)
Al met al hoop ik dat hij zich de volgend keer bij een grote diepe plas water bedenkt!
 

Wasmachineman

Forumguru
Goede tip en perfecte uitleg. Zelf heb ik hier nog nooit bij nagedacht en bewust ben ik nog nooit door zo'n diepe plas gereden.
 

WillemJan

Forumguru
Hoi Ronnie,

Vapor lock kende ik wel, aqua lock nog niet. Het moreel van het verhaal is wat duidelijk! Succes... Willem-Jan
 
Bovenaan Onderaan