ANWB Winterbanden Test 2009

Race Eend

Forumguru
Voorheen de semperits gehad en daar meer dan tevreden over nu gaan volgende week de pirelli 210´s in de maat 195-45 r16 eronder.


Deze vond ik persoonlijk wat tegenvallen (ook in 195/45/R16 gehad)
Hier lagen ze er nog op:
P2080026.jpg


Slijtage is heel hoog als het een paar dagen wat warmer was en grip was niet geweldig, zelfs in de kou deden de zomerbanden het beter bij mij (met regen dan). Niet bij sneeuw.


Firma die ze erop legde had er veel moeite mee ook, ze waren zeer stug de wangen (terwijl de zomerbanden platter zijn en een inch hoger, gingen die er vele malen makkelijker op).

Sinds doen ook gekozen geen winterbanden meer te nemen bij mijn ibi cupra (ik laat hem wel staan met slecht weer, gebruik hem in deze maanden toch amper).
 

Hetzer

Forumguru
Deze vond ik persoonlijk wat tegenvallen (ook in 195/45/R16 gehad)
Slijtage is heel hoog als het een paar dagen wat warmer was en grip was niet geweldig, zelfs in de kou deden de zomerbanden het beter bij mij (met regen dan). Niet bij sneeuw.
Firma die ze erop legde had er veel moeite mee ook, ze waren zeer stug de wangen (terwijl de zomerbanden platter zijn en een inch hoger, gingen die er vele malen makkelijker op).
Sinds doen ook gekozen geen winterbanden meer te nemen bij mijn ibi cupra (ik laat hem wel staan met slecht weer, gebruik hem in deze maanden toch amper).

Je bent met 16 inch inderdaad gauw aangewezen op Pirelli

Heb me wel door mijn banden specialist laten vertellen, dat hij inderdaad bij auto's met veel vermogen, en bij hogere snelheden wat sneller slijtage optreed, omdat het aardig band met zacht loopvlak is, aan andere kant is de remweg daardoor kort en de grip in de sneeuw beter.
Ik ben dan ook wel goed te spreken over de grip in de sneeuw.
Bij droog en natweer verg ik nooit het uiterste van winterbanden, dat doe ik wel weer met mijn ContiSportContact-3 banden van de zomer :530:
 

Bijlagen

  • DSC01438.jpg
    DSC01438.jpg
    95,5 KB · Weergaven: 22

Constant

Erelid
Yep, dat zie je vaak terug in de testuitleg, de band met de beste remweg heeft doorgaans de meeste slijtage. De keuze tussen kortere remweg en hogere slijtvastheid verschilt trouwens behoorlijk tussen de verschillende merken winterbanden. Ik kies dan toch voor de kortere remweg, ik wil maximale veiligheid.
 

Race Eend

Forumguru
Het was die winter dat ik er mee reed denk ik te zacht weer, zeker met mijn rijstijl gaat het dan veel te hard, ik ging in 4-5 maanden tijd van 9mm naar 5.5 ofzo:crazy:

Toch in dit soort dagen zijn winterbanden super, scheelt zeer veel (vooral met testrijden na chiptuning is het goed te merken welke auto's nog op zomerbanden rijden en welke de wintersloffen er nu onder hebben).
 

EdK

Forumguru
De winterband heeft een zachtere compound dan een zomerband !
En door die zachtere compound en wat hogere temperaturen zal hij nog meer kleven maar hierdoor ook sneller slijten !
 

Race Eend

Forumguru
De winterband heeft een zachtere compound dan een zomerband !
En door die zachtere compound en wat hogere temperaturen zal hij nog meer kleven maar hierdoor ook sneller slijten !

Jep dat is algemeen bekend.

Toch qua grip tijdens droge dagen is het ook een stuk minder dan een goede zomerband hoor, ondanks dat ze zo zacht zijn.

Ik vond in Nederland trouwens de uniroyal rainsport echt super. Dit is een zomerband die erg op regen gericht is en voor een zomerband nog 'redelijk' in de sneeuw mee kon. Ook een band met een vrij zachte compound, dus wel een hogere slijtage.
 

skodaoctavia2

Actief lid
rijden met winterbanden, beste omstandigheden beneden 7 graden
ander slijt ie als een gek ventje en heb je het gevoel of je op eieren rijdt
 

Constant

Erelid
Dit jaar ben ik eind maart met mijn winterbanden nog naar Zwitserland gereden, je weet het nooit eind maart, soms een sneeuwstorm (2008) maar dit keer meer als 20 graden. Ik wil niet weten hoeveel rubber ik ben verloren :407:
 

Gieliovd

Forumguru
In 2007 moest ik winterbanden monteren gezien ik hartje winter richting Polen ging voor werken en wonen. Dus ja, Duitsland en een paar maanden winter in Polen.

Alleen was het met de heen rit prachtig weer en de auto voelde aan als een natte dweil op de weg. Ik kreeg doodsangsten te verwerken met 120 km/u. De meest stressvolle rit ooit op de autobahn.

De bandenspanning was prima.

De auto zwaar beladen en het weer was te warm (zeker >7 graden).

Het was gewoon de combinatie van zachte compound met zware last denk ik. Het voelde ook alsof de banden versleten als je ernaar keek.

In de zomer heb ik mijn zomerbanden laten overschepen en monteren en de terugweg (zelfde belading) was veeeeel fijner. Ik heb mijn wagen tot 160 km/u weten te krijgen zonder een centje pijn.

In de winter met het winterweer voelde ik me wel een stuk beter en zekerder!
 

Constant

Erelid
Mijn winterbanden zijn iets wiebeliger dan zomerbanden, schijnt zo te horen bij winterbanden. En ik heb de zware last indicatie zoals voorgeschreven door Skoda.
 

MarcoO2

Forumguru
Mijn winterbanden zijn iets wiebeliger dan zomerbanden, schijnt zo te horen bij winterbanden. En ik heb de zware last indicatie zoals voorgeschreven door Skoda.
Wat is dat, die zware last indicatie? Zeker alleen voor de Scout? En waar herken ik dat aan?
 

joergarms

Senior Member
IK had gelukkig een week voor het leuke winterweer hier in NL mijn GoodYear Ultragrips 7 eronder gelegd. Nou ik heb de grootste lol gehad, wat blijven die winterbanden een handige ontwikkeling.
En nog steeds zoveel mensen met de opmerking, ach met mijn goede zomerbanden kom ik ook thuis, NOT!!!
 

kcj

Actief lid
zoals ik het begrijp zijn het steviger banden voor zwaardere belading van een voertuig. Ik gok dat het alleen voor combi's geldt.
Of het alleen voor combi's geldt, durf ik ook niet zeggen.

De 'lastindex' wordt ook wel eens 'load-index' genoemd, afgekort LI.
Bekende hoofdbreker bij caravanners als ze nieuwe banden onder hun sleurhut willen :).
Voor auto's meestal geen probleem om een band te vinden met voldoende Load Index (LI), zware caravans moeten dikwijls een band zoeken die op minibusjes (bestelbusjes) wordt geplaatst. (die banden worden soms ook aangeduid als Commercials (C-banden)

Algemeen kan je stellen dat de LI van een band minimaal de helft van de maximum aslast moet bedragen (bij maximum druk / pressure).
Liefst 10 % extra om eventuele scheve belading te 'compenseren'.
Voorbeeld : maximum aslast van 900 kg, dan heb je 900:2=450 kg = een band met een LI van minimum 80. 10% extra veiligheidsmarge = LI 83 of 84, dan heb je een band met een draagvermogen (bij maximum druk) van 487 of 500 Kg.

In het geval van Constant (LI 98 = 750 kg) : maximum aslast bedraagt hopelijk niet meer dan 1500 kg ? (indien je regelmatig dals / plaveien / stoeptegels vervoert :crazy: ?) (wanneer krijg je anders 1500 kg in de koffer? Toch niet om op reis te gaan :-) )

Koen
 

Constant

Erelid
Ik neem aan dat de helft van het gewicht van de auto (1400/2) ook bij de as-belasting meegewogen dient te worden. :ahum:
 

kcj

Actief lid
Ik neem aan dat de helft van het gewicht van de auto (1400/2) ook bij de as-belasting meegewogen dient te worden
Zo ongeveer, maar niet helemaal correct. Dat hangt van auto tot auto af.
Bij een 'supersportcar' wordt de gewichtsverdeling tussen voor- en achteras zo nauw mogelijk op 50/50 berekend / geconstrueerd. (zoals die Lexus in TopGear met zijn ruitewisservloeistofreservoir ergens achteraan tussen de motor :crazy: )

Bij de Roomster staan de gewichten op de B-stijl, onderaan, kant passagier.
Het bovenste getal is wat de auto maximum mag wegen (personen + bagage + brandstof + accesoires).
Het tweede getal is de totale "sleep" (= auto + aanhanger).
Het 3e en 4e getal (voorafgegaan door respectievelijk een 1 en een 2) : dat is de maximum aslas vooraan resp. achteraan.

Bij de Roomster 1.6 benzine : 890 en 900. Totaal dus 1790 kg <-> 1690 maximum totaal gewicht.
Maar je hebt ook auto's waarvan de opgetelde aslast minder is dan het maximum totaal gewicht.

Samengevat : als je auto hééél hard doorhangt achteraan (zakken zand / cement, stoeptegels, kasseien,...), heb je zeer waarschijnlijk de maximum aslast achteraan overschreden...:smiley29:
Wegen op een weegbrug of met een gele Reich-weger.

Voor de rest ligt er eigenlijk amper iemand wakker van die aslasten.

Koen
 
Bovenaan Onderaan