ANWB Smart Driver

Hoi!

Ik ben sinds vanochtend de trotse eigenaar van een Fabia III uit 2018, een prima keus met dank aan de forumleden hier

Met deze nieuwe auto vind ik het fijn om wat meer inzicht te hebben in de conditie ervan. Had gehoopt dat hij de Skoda Essentials-app wel al zou ondersteunen, maar dat is maar erg deels het geval. Ik kan er eigenlijk alleen handleidingen in vinden, de status van de auto is verder niet te zien.

Vandaar dat ik me aan het inlezen ben in de Smart Driver van ANWB. Via een dongle op de OBD-poort kun je allerlei info uitlezen en kan een app je ook op de hoogte stellen als er onderhoud nodig is. Het kost 2,75 per maand.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Is het de moeite waard?

Dank, groeten,
Koen

Edit: ik zie dat er veel mensen problemen ondervinden bij het aanmelden van hun auto als nieuwe hoofdgebruiker, en dat daar wat tijd en een softwareupdate aan vooraf gaan. Misschien is dit het wel?

Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
Lijkt er op dat die van de ANWB storingen automatisch uitleest en meld. Verder zie ik zo weinig bijzonders.
Zelf gebruik in de Connect Lite app van Skoda. Heb je wel een Skoda dongel voor nodig, maar die kon ik gratis bij de dealer halen.
Geeft ook na iedere rit een overzicht ervan en geeft tips om bijvoorbeeld zuiniger te rijden en je remmen te sparen.

Aan het begin keek ik er veel op, nu doe ik er eigenlijk amper nog wat mee.

Pindasaus

Forumguru
Gefeliciteerd met je nieuwe auto.

Het sterke punt van de ANWB-app lijkt me niet de ruwe informatie die hij je biedt, maar de toelichting die erbij wordt gegeven. Wanneer er weer onderhoud nodig is, kan je ook in het infotainmentsysteem zien. Welk onderhoud er precies nodig is, kan je niet uit de OBD-poort halen. Daarvoor heb je de onderhoudsgeschiedenis nodig. En foutcodes kan je met een goedkope scanner uitlezen, maar dan moet je zelf opzoeken wat ze betekenen.

Verkijk je niet op de prijs. Hoe lang wil je met je auto doen, vijf jaar? 2,75 per maand lijkt goedkoop, maar 165 euro per vijf jaar klinkt dan weer minder aantrekkelijk.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
En voor iets wat je de eerste 2 maanden gebruikt en daarna steeds minder.
Heb de APP van Skoda bij de Fabia 4 na gratis jaar ook niet verlengd !
De info die ik wil hebben haal ik wel uit me media unit vandaan..
En als die een beurt moet hebben dan begint hij vanzelf bij elke keer starten wel te mekkeren...
Dus ja leuk, maar voor korte tijd tot het nieuwe er dus af is

1983jeroen

Forumguru
De app toont vooral gegevens over je afgelopen rit(ten)
Daarbij heel veel info, zelfs temperatuur van uitlaatgassen. Heb je weinig aan.
Hij meld het wat eerder als je moet tanken dan de auto zelf doet.
Gebruik het eigenlijk amper nog

Tees

Donateur
Er zijn naar mijn mening weinig apps of dongles van dit type die echt hun geld waard zijn. Maar dat komt ook omdat ik aardig technisch aangelegd ben en graag zélf de diagnose doe, ipv een relatief goedkoop ding dat een beetje gaat zitten gokken en al snel zegt 'Ga naar de garage'.
Dat geld kan je dan beter besteden aan een goede OBD-lezer zoals OBDeleven.

1983jeroen

Forumguru
Als je de Skoda Connect dongel gratis kunt krijgen (vaak wel bij de dealer) zou ik het gewoon proberen.
Het meest storende aan die app vind ik dat je punten moet verdienen door te rijden en daarmee meer mogelijkheden vrijspeelt.
Het is geen spelletje... :confused:

Ook jammer dat de registratie alleen werkt als de dongel ingeplugd is en je telefoon verbonden.
Mijn vorige Peugeot logde alles, ook als de telefoon niet mee was tijdens de rit. Na de volgende rit met telefoon stond alles er alsnog in.
Zo kon ik ook zien dat de garage een flinke proefrit had gemaakt

Bovenaan Onderaan