Antenne

nemo

Senior Member
Zijn antennes verplaatsbaar/vervangbaar voor andere?

Op zich vind ik de locatie van de antenne bij mijn Fabia mooi, maar ik moet hem er regelmatig afhalen, omdat hij zo lang is.

Dus zijn er kortere te koop?

Gieliovd

Forumguru
Ik heb er maar een kort antennetje op zitten als ik mij niet vergis!

Hoe kan het dan dat jij er last van hebt..

Tja of die er zijn geen idee! Het zijn ieder geval geen universele antennes, maar met een speciale voet. Kun jij hem er dan zo gemakkelijk vanaf halen?

Fabia

† In Memoriam
Heb je daar een foto van. Mijn antenne kan niet verplaatst worden, zelfs niet afgehaald worden.

Gieliovd

Forumguru
Heb je daar een foto van. Mijn antenne kan niet verplaatst worden, zelfs niet afgehaald worden.
Naar ik tenminste weet moet je hem echt uit de voet "breken" als in hardnekkig eruit klikken.

Er zit wel wat in dat hij eraf kan, bijvoorbeeld in de krasstraat.

Red Devil

Actief lid
er zijn wel kortere te koop.. gewoon bij de halfords ofzo..
alleen heb je daar weer geen ontvangst mee.. dus dat is ook niet echt handig..
ik had er bij mij wel zo een op zitten, maar ik luisterde nooit radio..
hier een fototje van mijn auto met een 'kleine' antenne (klik)

joergarms

Senior Member
ik heb nog nooit geprobeerd de antenne eraf te halen, waarom zou ie eraf moeten??
Niet voor de wasstraat he, gewoon netjes met de hand doen jongens!!
Vergeet ook niet dat die kleinere antennes een minder goede ontvangst hebben, dus zo praktisch is dat nog niet.

nemo

Senior Member
Mijn antenne is er af te draaien, en hij is (gok ik) zo'n 50 cm lang. Zonder die antenne is het onmogelijk om radio te luisteren ivm ontvangst.

Ik zet hem redelijk vaak in een stapelgarage (en dan moet hij er dus af, of ik loop het risico dat de garage hem er zelf af haalt).

Ik snap dat een kleinere antenne minder bereik heeft, maar ik dacht, vroeger hadden mobiele telefoons ook lange antennes en nu niet meer, dus misschien is er ook zo'n oplossing voor auto's!

Red Devil

Actief lid
jah met die korte is het ontvangst gewoon slecht.. ik ontvang er net 1 zender mee.. (met moeite)

misschien dat een voorversterkertje nog werkt met een korte antenne.. maar dat weet ik zo niet..

er zijn ook van die antennes die je in de auto plaatst.. op de achterruit ofzo bijvoorbeeld.. ik heb er geen ervarig mee.. vind het er ook niet echt mooi uitzien.. maar misschien werkt het wel goed..

Gieliovd

Forumguru
Die antennes zijn dan ook actieve antennes. Die behoeven een voeding. Als je een aftermarket radio hebt, dan heb je die fantoomvoeding niet en heb je dus geen goede ontvangst, net zoals ik dat nu niet heb.

Het gaat een tijdje goed, maar dan weer storen, zoeken...

Ik heb een kleine originele antenne erop zitten!

nemo

Senior Member
Wat is een aftermarket radio, eentje die er niet standaard inzit?

Ik heb best een chille radio (met USB en MMC) maar nergens kan ik helder Fresh FM luisteren.

cvegreen

Forumguru
Die standaard antenne's zijn toch niet ongelofelijk lang ? Ik denk iets van een 40 cm ( schat ik ) Ik heb er in ieder geval geen last van dat hij te lang zou zijn in sommige gevallen.
Dat je radio niet zuiver speelt komt omdat het een versterkte antenne is en dat waarschijnlijk op de aansluiting van je antenne geen fantoom voeding zit . Ik heb het zelfde voor , ik moet enkel nog een fanfoomvoeding insteken en klaar is kees , denk dat het bij u het zelfde is.
Een korter antenne zal wel in een halford of zo verkrijgbaar zijn .

Fabia

† In Memoriam
Fantoomvoeding is een manier om met dezelfde bedrading zowel signaal van microfoon naar versterker (wisselspanning) als voedingsspanning van versterker naar microfoon te leveren. Fantoomvoeding wordt o.a. veel gebruikt in geluidsopnamestudios waar, vanwege hun uitstekende geluidskwaliteit, voornamelijk condensatormicrofoons gebruikt worden die een gelijkspanning nodig hebben om te kunnen functioneren. De gebruikte spanning bedraagt meestal 48 volt.

Een andere toepassing is voor antenneversterkers. In de buurt van de antenne wordt een versterker geplaatst, en in huis wordt een voedingsapparaat op de coaxkabel en op het stopcontact aangesloten. De voeding geschiedt door dezelfde coaxkabel die ook het antennesignaal transporteert.

Fantoomvoeding is mogelijk doordat gelijkstroom en wisselstroom elkaar niet storen.

Bron: Wikipedia.

EdK

Forumguru
Fantoomvoeding?? Help, nu snap ik er helemaal niks meer van.

Het komt erop neer als ik het zo lees dat jij geen orginele antenne meer op je dak heb zitten !!
Want de orginele is een max 30cm lang en is los te draaien maar niet afneembaar ( klapt vlak op dak na losdraaien )
Uiteraard kun je een antenne plaatsen op een andere plek maar dan heb je wel een gat op de plek waar de antenne nu zit, en hoe ga je dat gat netjes afdichten zodat er geen water doorheen komt naar binnen ??
Als je nou echt een kortere wil hebben dan zou ik eens naar de Skoda dealer rijden en kijken of de orginele inderdaad korter zijn dan die van jou en dan vragen of dit op redelijke wijze ook bij jouw wagen nog realiseerbaar is en wat het kostenplaatje is !!

nemo

Senior Member
Ja da's een goeie.. Mijne is er echt af te draaien, want hij ligt nu op mijn achterbank!

Gieliovd

Forumguru
Die standaard antenne's zijn toch niet ongelofelijk lang ? Ik denk iets van een 40 cm ( schat ik ) Ik heb er in ieder geval geen last van dat hij te lang zou zijn in sommige gevallen.

Dat je radio niet zuiver speelt komt omdat het een versterkte antenne is en dat waarschijnlijk op de aansluiting van je antenne geen fantoom voeding zit . Ik heb het zelfde voor , ik moet enkel nog een fanfoomvoeding insteken en klaar is kees , denk dat het bij u het zelfde is.
Een korter antenne zal wel in een halford of zo verkrijgbaar zijn .​
Dat zeg ik! Heb ik jou zelfs nog uitgelegd! Hoe vind je die ;)
Fantoomvoeding?? Help, nu snap ik er helemaal niks meer van.
Dat is dus uitgelegd ;)... net als aftermarket, is niet fabrieksaf. Naderhand ingebouwd zeg maar.
Ja da's een goeie.. Mijne is er echt af te draaien, want hij ligt nu op mijn achterbank!
Lijkt me duidelijk dan ;)

Bovenaan Onderaan