Antenne Skoda Superb 2

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb sterk het idee dat het ontvangst van DAB+ in het oosten en noorden van Nederland beduidend slechter is dan elders.
Dat idee heb ik helemaal niet. Ik woon in Zuidoost-Friesland en rij vrij regelmatig naar diverse bestemmingen, o.a. regio Arnhem/Zutphen maar ook wel naar onze vroegere woonregio Rijnmond. En waar ik ook rij of stilsta, ik merk geen enkel verschil in de DAB-ontvangst, onderweg noch op bestemming.
 

VAG-man

Forumguru
Het komt ook, omdat ik een aftermarket radio met DAB+ raamantenne heb niet niet goed ontvangst heeft. Echter een DAB+ radio die wij in huis hebben ontvangt ook niks of minimaal.
 

EdK

Forumguru
Het is ook afhankelijk welke zenders je luistert !
Radio 4 heb ik door heel het land prima ontvangst maar nooit aanstaan.
Radio 1,2,3 in algemeen ook door gehele land goede ontvangst.
Maar zodra ik de in naam wat kleinere zenders neem dan is het sterk afhankelijk in land waar je bent.
Westen in algemeen overal goede ontvangst maar ga ik het hogere noorden in dan wil het wel eens wegvallen.
Dit geld ook voor het zuiden, alleen dan pak je vaak de Vlaamse zenders wel weer op....

En ja met plakantenne met DAB+ heb ik ook slechte ervaringen in de Yeti gehad, meerdere merken / soorten antennes geprobeerd maar was nooit optimaal.
En me JBL DAB radio heb ik radiozenders 1,2,3 en 4 redelijk goed mits ik hem laat staan op de plek waar deze nu staat !
Gaat ik ermee lopen dan kan het zo maar zijn dat ik geen ontvangst meer heb, geef wel eens de thermopane ramen er de schuld van ! Of dat de reden is ?? weet niet....
 

Frup

Forumguru
DAB+ vond ik in bepaalde gebieden al belabberd. Sinds de herindeling een tijdje terug zijn er echter ook zenders verdwenen en is het er niet beter op geworden. Volgens dit artikel zou er verbetering aan moeten komen.
 
Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
Niet met een originele Skoda radio, maar met een chinese radio en DAB+ USB stick:

Met de plak antenne: belabberd. Thuis (buitengebied) geen ontvangst. In de stad wel iets, maar nog steeds slecht.
Ik heb hierna mijn dak antenne (haaienvin) vervangen met een aftermarket met DAB. Nu heb ik prima ontvangst.

Ik merk geen noemenswaardig verschil als ik in een andere regio ben.
 

VAG-man

Forumguru
Artikel net gelezen. Van 15 zendmasten naar 61! Nogal logisch dat het ontvangst veelal belabberd is. Ik woon in het grensgebied met Duitsland en werk daar ook. Ik ben benieuwd wanneer die extra 46 masten geplaatst worden.
 

andrehj

Forumguru
@andrehj in welk deel van Nederland woon je?
Ik heb sterk het idee dat het ontvangst van DAB+ in het oosten en noorden van Nederland beduidend slechter is dan elders.
Regio Arnhem. DAB ontvangst is hier prima. Gisteren nog de radio van mijn dochter zenders laten zoeken, haalde er zo meer dan 90 uit de lucht (waaronder ook veel Duitse).
 

VAG-man

Forumguru
Ik heb plotseling weer goed ontvangst!

Via een filmpje op YouTube van iemand die aangaf dat zijn dashcam het probleem van het slechte ontvangst was ben ik zelf ook op onderzoek uitgegaan.

Het loskoppelen van de dashcam maakte geen verschil. Aangezien ik de dashcam hard-wired heb met daartussen een converter/omvormer 12V-5V voor de voeding van de dashcam, ben ik daar aan gaan rommelen. De spanning voor de dashcam komt uit de zekeringkast uit het dashboard.
Door de zekeringen van dashcam en omvormer los te koppelen had ik plotseling goed ontvangst! De FM had 13 kraakheldere zenders (voorheen nauwelijks 2 zenders) en ook DAB heeft nu goed ontvangst.

Uiteindelijk heb ik alles weer aangesloten op andere posities in de zekeringkast en alles werkt weer.

Waarom ik wel een tijd goed FM-ontvangst heb gehad en plots niet heb ik geen antwoord op, maar zo'n goed DAB-ontvangst nog nooit gehad.
 

andrehj

Forumguru
@VAG-man : Goedkope DC-DC converters zijn helaas erg vaak de oorzaak van slechte DAB-ontvangst. Een paar jaar geleden was hier nog een heel topic over 12V-USB adapters (die je in de sigarettenaansteker kon pluggen) die nota bene door de dealers werden uitgedeeld en vervolgens je DAB-ontvangst verprutsten.
Misschien moeten we de oude vertrouwde Kema-keur maar weer in het leven roepen, want er is helaas veel elektrische rommel op de markt.
 
Bovenaan Onderaan