Antenne Skoda Superb 2

rampie

Senior Member
Heren,

Momenteel heb ik met een raamantenne slechte ontvangst op DAB (signaal wordt nog slechter als ik mijn dashcam monteer of zelfs mijn achteruitrijcamera monteer). Om dit probleem wat tegen te gaan, zou ik gebruikmaken van een externe antenne en liefst de bestaande haaienvin. Nu weet ik echter niet of deze DAB ondersteund of niet.

weet iemand waar ik het model kan terugvinden van de huidig gemonteerde antenne? Kan deze via VCDS afgelezen worden? Moet ik hiervoor de antenne loskoppelen?

Indien ze niet ondersteund was, heb ik volgende antenne op het oog:
https://www.deynos.nl/antennes/1724-shark2-dab-combi-ant-dab-am-fm-gps-8010925679801.html

Iemand een idee of dit zelf eenvoudig in te bouwen is?
 

VAG-man

Forumguru
Even dit topic afstoffen.
Ik heb hetzelfde probleem. Ook een raamantenne die slecht ontvangst heeft.

Hoe verwijder ik de oude haaienvin en waar loopt de oude bedrading? Loop ik het risico op een hangend dakhemel als ik deze iets moet losmaken?
Ik zal volledig nieuwe bedrading moeten trekken voor de nieuwe haaienvin die ook voor DAB+ geschikt is.
 

VAG-man

Forumguru
Niet ook FM-antenne?
Ik wil de huidige haaienvin vervangen door een alles in één haaienvin. FM, GNSS en DAB+.

Nogmaals waar gaat de bekabeling van de haaienvin langs?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Agent327

Forumguru
FM antenne zit in een van de zijruiten, met als de achterruitverwarming. Uiteraard loopt de GPS kabel langs de dakrand naar voren, ik heb nog niet ontdekt aan welke zijde dat is, ik vermoed aan de rechterkant.
Ik heb een paar jaar geleden de GPS antenne vervangen door een GPS muis welke ik op het middelste luchtuitstroomrooster net onder het dashboard heb geplaatst. Ik meen toe te hebben gezien dat de kabel van de haaienvin vanaf de rechterzijde van de auto naar de radio wordt gevoerd. Wil je de haaienvin vervangen dan zul je sowieso de hemelbekleding los moeten maken.
Overigens, ik heb ook ontdekt dat er een gecombineerde haaienvin met radioantenne bestaat. Misschien is dit een optie voor je?
 

eriktv

Forumguru
Ik zou even beginnen met de bekleding van de A-stijlen, dat gaat relatief makkelijk met losklikken. Dan zie je in ieder geval of je links of rechts moet beginnen. En als je niks vindt moet je bij de dorpels zoeken, maar dat lijkt me niet de meest logische route.
 

VAG-man

Forumguru
Overigens, ik heb ook ontdekt dat er een gecombineerde haaienvin met radioantenne bestaat. Misschien is dit een optie voor je?
Nee dit is niet wat. Ik moet ook met DAB+ hebben. Die zijn er ook. Dat is ook wat ik aangaf. Een haaienvin met alles.
Ik zag er vorig jaar één van de website Dennisdeal.com.

 

EdK

Forumguru
Heel simpel komt het er op neer dat je een kabel van achter naar voor moet hebben.
En zal me niets verbazen dat de oude kabel in een bundel zit met meerdere draden voor andere doeleinden in de wagen.
Dus zou dit lekker vergeten en me richten op hoe je die van binnenuit bij die moer kunt komen van de antenne !
Die zal verwijderd moeten worden en vervangen moeten worden voor nieuwe.
En die nieuwe kabel van achter naar voor , tja probeer eens een nylon trekveer van achter naar voor te steken over de hemel via de cabine verlichting die je dan even verwijderd....
Zal ongetwijfeld een hel of a job zijn , maar een hemel er volledig eruit halen en daarna weer netjes terug plaatsen.......lijkt me erger
En die raam antenne, mij is in verleden altijd verteld dat je twee FM antenne had, waarvan de raam er één was. En de radio unit pakte dan de antenne met het sterkste signaal.!
Maar dit is van horen zeggen ....
 

andrehj

Forumguru
En die raam antenne, mij is in verleden altijd verteld dat je twee FM antenne had, waarvan de raam er één was. En de radio unit pakte dan de antenne met het sterkste signaal.!
Maar dit is van horen zeggen ....
Dat klopt. Ze zitten bij de combi in beide achterste zijruiten. Dat noemen ze "diversity". Daarom komen er ook twee FM-antennekabels binnen op je radio/navi.

@Agent327 : In de standaard dakantenne zit niet alleen de antenne voor GPS, maar ook die voor je SAP-telefoonsystem (wat helaas nu nauwelijks nog meer werkt omdat KPN 3G heeft uitgezet) en die voor je standverwarming.

Overigens ben ik momenteel ook bezig met een antenneprojectje: Ik heb ooit (voor DAB) een plakantenne toegevoegd, maar dat werkte niet heel goed, en nu is daarvan volgens mij de versterker stuk (Columbus geeft in VCDS een foutmelding dat de antenne geen voeding meer opneemt, en de ontvangst is nog slechter).

Dus op zoek naar wat anders kwam ik deze twee threads bij onze Duitse vrienden tegen:

Dus ik heb de daarin genoemde Alpine KAE-DAB1G6 maar besteld.
(Voor wie niet zo handig is met Duits: bovengenoemde antenneversterker vervangt de af-fabriek versterker die in de linker C-zuil zit, en laat dan zowel FM als DAB door. Achter de radio plaats je dan weer een splitter die de FM en DAB weer splitst en richting je radio stuurt.)

Helaas past dat niet 1:1 op mijn Columbus, dus ik zit nu te wachten op nog wat extra Fakra kabeltjes. Als alles binnen en gemonteerd is zal ik wel eens laten weten of het werkt.
 

Tees

Donateur
Das wel een mooie oplossing @andrehj! Ik heb ergens in mn hoofd nog wel zitten om mn O2 te voorzien van DAB. Als het goed is kan mijn Amundsen+ dat, met wat softwarematig vrijschakelen ook vangen, mits voorzien van een DAB antenne/versterker.
Tot dusverre vind ik t nog niet de moeite waard, luister niet vaak radio, en voorlopig doet FM t nog. Maar als FM uitgefaseerd wordt, zou dit wel interessant zijn!
 

VAG-man

Forumguru
Wow dat zal de oplossing zijn!
Wel duur, maar als je bedenkt hoeveel werk het scheelt is het een koopje. Ook krijg je zo geen beschadigingen aan de hemel.
Ben heel benieuwd!

Ik kwam hiervan nog een filmpje tegen.
Waar ik nog benieuwd naar ben is of het onderdeel dat bij de achterklep zit van de Golf 7 ook bij de S2 zit.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Highway

Forumguru
Ik heb een DAB+ haaivin gemonteerd op mijn S2, omdat ik een after market radio heb ingebouwd.

Ik weet even niet meer of ik de oude kabels allemaal had hergebruikt of nieuwe gelegd. Wel voor e DAB heb ik een nieuwe kabel moeten leggen.

Ik had daarvoor de dakhemel verwijderd uit de auto. Is best veel werk gezien er veel meer los moet alvorens je dakhemel los komt.
 

andrehj

Forumguru
Das wel een mooie oplossing @andrehj! Ik heb ergens in mn hoofd nog wel zitten om mn O2 te voorzien van DAB. Als het goed is kan mijn Amundsen+ dat, met wat softwarematig vrijschakelen ook vangen, mits voorzien van een DAB antenne/versterker.
Daar zou ik niet zomaar vanuit gaan. Ik zou eerst maar eens kijken of er een DAB-antenne-ingang op zit. Als je die niet hebt, zit er geen fysieke DAB-ontvanger in en wordt dit dus niks.
 

andrehj

Forumguru
Dit weekend mijn DAB-projectje afgerond.
Hoofdconclusie is dat het werkt, en dat ik nu prima DAB-ontvangst heb. Zelfs in mijn garage haalde ik een stuk of 4 ensembles binnen. Het werkt eigenlijk boven verwachting.

Positief:
- Zoals reeds genoemd: Prima ontvangst!
- Het setje van Alpine (Alpine DAB1G6) heeft rechte antenneconnectoren voor achterop de Columbus. Ik was bang dat daarvoor niet voldoende ruimte zou zijn (af fabriek zijn die immers haaks), maar dat blijkt prima te passen.

Negatief:
1. Geen phantom power supply
Het setje van Alpine kan niet overweg met phantom power supply (voeding van de antenneversterkers via de antennekabel vanuit de radio). Hiervoor moet je een aparts voeding aanleggen, maar waar haal je die vandaan? Op een constante plus trekken ze je accu leeg, en op een geschakelde plus werkt je radio dus niet als je stil staat met het contact uit...
Uiteindelijk opgelost door een power supply inserter te gebruiken die ik nog had liggen (en daarmee voeding uit de FM-antenneaansluiting te halen). Die gebruik ik nu dus omgekeerd (om de voeding uit de radio te halen en via het losse draadje aan de Alpine splitter toe te voeren. Dit werkte, maar het ding wat ik nog had heeft een DC-weerstand van maar liefst 65Ω, waardoor er van de 13V maar 8V overblijft. Dit blijkt genoeg om de versterker te laten werken. Mocht je een nieuwe kopen: Je hebt zoiets nodig: https://www.onlinekabelshop.nl/fakr...toomvoeding-12v-rg174-50-ohm-zwart-0-20-meter
Een alternatieve oplossing zou kunnen zijn om de hele splitter van Alpine weg te laten en de kabel naar de nieuwe versterker op de C-zuil direct aan de Columbus te hangen. Dan verlies je één FM-antenne, maar blijft het geheel wel een stuk eenvoudiger.

2. DAB-kabel past niet op de Columbus.
Het setje van Alpine wordt geleverd met een SMB stekkertje voor de DAB-ingang van de radio. Op de Columbus zit Fakra. Je hebt dus een ander kabeltje nodig. Ik heb daarvoor deze besteld:
https://www.aliexpress.com/item/1005002907450491.html (0.5 meter, maar 0.3 meter kan ook). Dit werkt goed.

3. Nieuwe versterker past niet precies.
De nieuwe versterker op de C-zuil past niet helemaal lekker op de lek van de oude. De oude haakt onder in het plaatwerk en zit boven met een schroef vat. De met de nieuwe meegeleverde schroef past niet, dus je moet eerst de nieuwe versterker (deels) demonteren om het meegeleverde schroefje te kunnen verwijderen.
Dan de nieuwe versterker maar met de oude schroef bevestigd en onder een daar toevallig aanwezige klem vastgeklemd. Het zit nu redelijk goed en je ziet er gelukkig niets van, maar perfect vind ik het niet.

4. Foutmelding Columbus via VCDS
Met de nieuwe situatie geeft de Columbus via VCDS een foutmelding dat de DAB-antenne "open" is. Dit komt omdat er uit die aansluiting immers geen voeding wordt afgenomen. Hier heb ik (nog) geen oplossing voor. Is ook niet erg, want je ziet het alleen bij een scan op fouten met VCDS.

5. Veel werk
Vooral het wisselen van de versterker op de C-zuil is veel werk. Je moet nogal wat loshalen om erbij te komen. Uitdaging is dan om alles heel te houden. Dat is gelukkig gelukt, maar alleen al het terugplaatsen van het zijkussen met zij-airbag van de achterbank heeft met zeker een half uur gekost voordat ik door had hoe het moest.
In volgorde van verwijderen: Opbergnetten kofferbak, oprolzeil kofferbak, scheidingsnet, linker rugleuning achterbank, zijkussen achterbank (let op evt. airbag!), afdekking D-zuil, tassenhaken linkerkant kofferbak, bovenste deel linkerkant kofferbak, afdekking C-zuil.

Dan nog een paar plaatjes.
Dit was de oude situatie:
2022-11-20 Versterker C-zuil oud.jpg

En zo ziet het er nu uit:
2022-11-20 Versterker C-zuil nieuw.jpg
 

VAG-man

Forumguru
Duidelijke uitleg. Wat jammer dat de versterker die je moet vervangen zo moeilijk bereikbaar is. Heel wat ingewikkelder dan in het YouTube filmpje wordt aangeven van een Golf 7.
Ik wacht wel tot een meer DAB-antennes in het land geplaatst worden. Op sommige plaatsen in Nederland heb ik wel perfect ontvangst.
 

VAG-man

Forumguru
@andrehj waarom heb jij de Alpine KAE-DAB1G6 en niet de Alpine KAE-DAB1G7.
Weet jij het verschil? De laatste is o.a. voor de Octavia 3 bedoeld.

Is je FM-radio ook nog goed?
Ik ga er toch nog eens over nadenken. Dacht dat de splitter duurder was.
 

andrehj

Forumguru
@andrehj waarom heb jij de Alpine KAE-DAB1G6 en niet de Alpine KAE-DAB1G7.
Weet jij het verschil? De laatste is o.a. voor de Octavia 3 bedoeld.
Omdat die G6 in het hierboven verlinkte topic op Skodacommunity werd aangegeven als de juiste. Bovendien is de G7 voor een golf 7, die qua generatie veel nieuwe is dan mijn S2 van 2011. De G6 leek mij dus de juiste.
Is je FM-radio ook nog goed?
Ik ga er toch nog eens over nadenken. Dacht dat de splitter duurder was.
Yep. FM werkt nog prima.
 

VAG-man

Forumguru
Momenteel is mijn FM-ontvangst zeer slecht. Ik dacht aan een kabelbreuk in de achterklep van mijn S2, maar dankzij deze post kwam ik erachter dat de FM-antenne in de achterste zijramen zat.
Ik ben opzoek geweest naar de oorzaak van het slechte ontvangst van de FM achter de radio, maar niks gevonden. Wellicht is de FM-versterker op de C-stijl kapot. Zoja dat ga ik de alpine kae-dab1g6 kopen.

@andrehj in welk deel van Nederland woon je?
Ik heb sterk het idee dat het ontvangst van DAB+ in het oosten en noorden van Nederland beduidend slechter is dan elders.
 
Bovenaan Onderaan