Dit weekend mijn DAB-projectje afgerond.
Hoofdconclusie is dat het werkt, en dat ik nu prima DAB-ontvangst heb. Zelfs in mijn garage haalde ik een stuk of 4 ensembles binnen. Het werkt eigenlijk boven verwachting.
Positief:
- Zoals reeds genoemd: Prima ontvangst!
- Het setje van Alpine (Alpine DAB1G6) heeft rechte antenneconnectoren voor achterop de Columbus. Ik was bang dat daarvoor niet voldoende ruimte zou zijn (af fabriek zijn die immers haaks), maar dat blijkt prima te passen.
Negatief:
1. Geen phantom power supply
Het setje van Alpine kan niet overweg met phantom power supply (voeding van de antenneversterkers via de antennekabel vanuit de radio). Hiervoor moet je een aparts voeding aanleggen, maar waar haal je die vandaan? Op een constante plus trekken ze je accu leeg, en op een geschakelde plus werkt je radio dus niet als je stil staat met het contact uit...
Uiteindelijk opgelost door een power supply inserter te gebruiken die ik nog had liggen (en daarmee voeding uit de FM-antenneaansluiting te halen). Die gebruik ik nu dus omgekeerd (om de voeding uit de radio te halen en via het losse draadje aan de Alpine splitter toe te voeren. Dit werkte, maar het ding wat ik nog had heeft een DC-weerstand van maar liefst 65Ω, waardoor er van de 13V maar 8V overblijft. Dit blijkt genoeg om de versterker te laten werken. Mocht je een nieuwe kopen: Je hebt zoiets nodig:
https://www.onlinekabelshop.nl/fakr...toomvoeding-12v-rg174-50-ohm-zwart-0-20-meter
Een alternatieve oplossing zou kunnen zijn om de hele splitter van Alpine weg te laten en de kabel naar de nieuwe versterker op de C-zuil direct aan de Columbus te hangen. Dan verlies je één FM-antenne, maar blijft het geheel wel een stuk eenvoudiger.
2. DAB-kabel past niet op de Columbus.
Het setje van Alpine wordt geleverd met een SMB stekkertje voor de DAB-ingang van de radio. Op de Columbus zit Fakra. Je hebt dus een ander kabeltje nodig. Ik heb daarvoor deze besteld:
https://www.aliexpress.com/item/1005002907450491.html (0.5 meter, maar 0.3 meter kan ook). Dit werkt goed.
3. Nieuwe versterker past niet precies.
De nieuwe versterker op de C-zuil past niet helemaal lekker op de lek van de oude. De oude haakt onder in het plaatwerk en zit boven met een schroef vat. De met de nieuwe meegeleverde schroef past niet, dus je moet eerst de nieuwe versterker (deels) demonteren om het meegeleverde schroefje te kunnen verwijderen.
Dan de nieuwe versterker maar met de oude schroef bevestigd en onder een daar toevallig aanwezige klem vastgeklemd. Het zit nu redelijk goed en je ziet er gelukkig niets van, maar perfect vind ik het niet.
4. Foutmelding Columbus via VCDS
Met de nieuwe situatie geeft de Columbus via VCDS een foutmelding dat de DAB-antenne "open" is. Dit komt omdat er uit die aansluiting immers geen voeding wordt afgenomen. Hier heb ik (nog) geen oplossing voor. Is ook niet erg, want je ziet het alleen bij een scan op fouten met VCDS.
5. Veel werk
Vooral het wisselen van de versterker op de C-zuil is veel werk. Je moet nogal wat loshalen om erbij te komen. Uitdaging is dan om alles heel te houden. Dat is gelukkig gelukt, maar alleen al het terugplaatsen van het zijkussen met zij-airbag van de achterbank heeft met zeker een half uur gekost voordat ik door had hoe het moest.
In volgorde van verwijderen: Opbergnetten kofferbak, oprolzeil kofferbak, scheidingsnet, linker rugleuning achterbank, zijkussen achterbank (let op evt. airbag!), afdekking D-zuil, tassenhaken linkerkant kofferbak, bovenste deel linkerkant kofferbak, afdekking C-zuil.
Dan nog een paar plaatjes.
Dit was de oude situatie:
En zo ziet het er nu uit: