Andere Velgen en Banden

Karstieman

Forumguru
Hoe zit het eigenlijk als je een ander (niet-Skoda) setje velgen wil monteren. Kan dat zo maar, of moet de wielomtrek uiteindelijk gelijk blijven ?
Stel ik rijd nu met 15'' en wil 17'' onder mijn auto monteren. Waar moet ik dan precies rekening mee houden ? /forum/images/graemlins/crazy.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Je moet natuurlijk letten op de steek, de wielmaat en de ET-waarde, want anders passen de velgen gewoon niet. Om het simpelste voorbeeld te noemen: je hebt velgen met vier moergaten, maar op je Skoda zitten vijf moeren... De steek is de afstand tussen de moergaten en de ET-waarde (Einpress Tiefe) geeft de mate weer waarin een velg naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkas (te hoog -> loopt aan de binnenkant aan, te laag -> steekt aan de buitenkant uit). De wielmaat is weer van invloed op het effect van de ET-waarde, want een velg die 7" 'diep' is, steekt weer anders onder de auto uit dan een velg die 7,5" breed is.

En de totale wieldiameter moet (ongeveer) hetzelfde zijn, want anders kloppen je snelheidsmeter en km-teller niet meer.

Hier een rekenhulpje voor dat laatste:

http://www.tyresave.co.uk/tyresize.html
 

elcocheSKODA

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Karstieman</font><hr />

Vooral die rekenhulp is handig ! /forum/images/graemlins/wink.gif

[/ QUOTE ] /forum/images/graemlins/worshippy.gif

Vanwege de TUV zijn op de Duitse velgensite vaak alleen de aldaar toegestane combinatie's te zien. Met zo'n set zijn normaal geen problemen te verwachten.
Kij eens op: Reifen.com
 
Bovenaan Onderaan