Andere rijeigenschappen bij nieuwe banden.

Vacaro

Senior Member
Dat de rijeigenschappen veranderen naarmate banden verslijten merken we niet, enkel als je nieuwe legt als oude versleten zijn.
Ik heb gisteren nieuwe banden laten leggen vooraan, één nieuwelinks en reserveband gebruikt rechts. Kosten 100euro. Band: Dunlop 205/55*16 sport 01A MFS 91V.

Viel mij op dat sturen lichter ging,rolgeluiden minder zijn en verbruik ook minder is en toerental bij zelfde snelheid is ook gedaald. Is te verklaren doordat de diameter van wiel groter is dan wanneer band versleten, scheelt toch echt een centimeter, als je kijkt naar diepte profiel. Verbruik zie ik op een traject dat ik altijd met cruisecontrol rij op zelfde snelheid(120km/h) wegens flitspaal aldaar.Was daar altijd 7liter/100km, nu nog 6,7l/100km op matrixdot scherm.
 

purk

Senior Member
Ik denk dat het verbruik en lichter sturen kan komen doordat de bandenpannig weer op de juiste spanning is gebracht (word meestal alleen maar met een beurt of wisseling van banden weer op spanning gebracht) of misschien zelfs wel hoger is nu met de nieuwe banden, en geluid is meestal minder met een nieuw setje banden, dan zijn de banden nog mooi rond.
 
Bovenaan Onderaan