Andere (duurdere) bougies voor een automaat dan handgeschakelde auto?

Sebastian

Donateur
Skoda Fabia Combi Elegance 1.4 16V 55kW AUA Automaat

Hallo allemaal,

Ik heb vorig jaar mei zelf mijn bougies vervangen. Die heb ik gewoon online besteld en op kenteken opgezocht. Het merk Bosch aangehouden omdat ik dat ken. Ik geloof dat ik er tussen E7 en E8 per stuk voor heb betaald.
Nu verteld iemand mij dat een auto met automatische versnellingsbak andere bougies nodig heeft. M'n Faab is nu in onderhoud en ze willen me bougies van E17 per stuk geven. "Want voor automaten zijn ze anders en duurder".

Is dit waar en zo ja kan het kwaad dat ik er nu 'normale' in heb?

Bij de beschrijving van de Bosch bougies zie ik niks over automaat of handgeschakelde bak maar als ik naar andere merken bougies kijk dan zie ik wel dat onderscheid. Ik word er een beetje confuus van :sterretjes:Misschien moet ik maar een biertje nemen... :cheers:

Iemand die hier een licht op kan schijnen? Waarvoor dank!
 

Sebastian

Donateur
Hmmmm ja, dat gevoel kreeg ik ook al :mad:. Faab heeft uitstekend gereden op de huidige bougies. Nog net geen 25000km. Ik zou toch wat gemerkt moeten hebben. Daarnaast, zover mijn Google capaciteiten strekken zou ik minimaal 50000km met bougies moeten kunnen rijden. Misschien zijn de Bosch bougies voor beiden geschikt? Feit blijft dat voor andere merken wél aangegeven staat of het voor handgeschakeld of automaat is. Ik denk dat ik maar even ga bellen dat ik geen interesse in de bougies heb. 4x E17 voor Jan L** zie ik niet zo zitten.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Andere bougies heb je alleen bij een ander type motor, of totaal ander gebruik van de auto (bijv. bij circuitgebruik is het niet vreemd om iets andere bougies te gebruiken). Als je hetzelfde motorblok in VW Polo of een Seat Ibiza tegenkomt, zitten daar ook dezelfde bougies in, een ander type/soort versnellingsbak, andere bandenmaat of andere lakkleur maken allemaal niets uit voor de bougies.

Overigens zijn er meer bekende/goede merken voor bougies, zoals bijvoorbeeld NGK of Beru.
 

EdK

Forumguru
Ik weet niet wat voor lucht jij nu in je banden doet ?
Maar bij een automaat moet er wel gereinigde lucht met een toevoeging van helium bij......
Door de zware versnellingsbak en het vergeten van de helium toevoeging slijten je banden veel sneller...
Vraag dit maar eens aan die topmonteur die je het bougie verhaal vertelde, hij zal het zeker beamen.....
 
Bovenaan Onderaan