Amundsen+

bverp

Lid
Ik was toevallig even bij de Skoda dealer en daar stond een Superb met daarin een Amundsen+ systeem. Die + is mij niet eerder opgevallen, maar is dit nu de RNS315 of nog gewoon de RNS310? Helaas was er niemand beschikbaar aan wie ik het kon vragen.

Skodadude

Actief lid
Dit is waarschijnlijk de RNS 315.
Mijn dealer gaf bij verkoopgesprek aan dat het uiterlijk ook iets werd aangepast, de software er standaard opzit, en dat hij is voorzien van de laatste firmware.

Als iemand daar een foto van heeft, ik wist niet dat er dan Amundsen+ op kwam te staan. Ik heb alleen begrepen dat er wat interne aanpassingen waren. Interne opslag voor de kaarten, nieuwe firmware en wat prestatie verbeteringen. Ben benieuwt wat ze aan het uiterlijk hebben verandert.

Zit deze al in de huidige Superb? Ik krijg hem namelijk over 2 weken en ben wel benieuwd naar dat apparaat.

bverp

Lid
Uiterlijk is er niet veel veranderd alleen de + dan. Het viel mij eerst ook niet op. Pas toen ik zag dat er geen SD kaart en geen CD met kaarten aanwezig waren dacht ik dat dit de nieuwe Amundsen moest zijn. Ik hoop hem ook te krijgen. Op Skoda-Auto.com staat de handleiding. Vanaf 05-2011 is dat de handleiding van de Amundsen+ mijne is in mei geproduceerd en staat tot 13 juli te wachten bij de dealer. Misschien maandag nog eens langsrijden om te checken.

Ik was vandaag (het is nu week 24) ook bij mijn dealer, mijn Octavia wordt komende week (25) geproduceerd en moet inderdaad net als alle andere sinds week 22 geproduceerde de Amundsen+ krijgen.
De verschillen zouden niet groot zijn; aanpassingen mbt tuner en vooraf geïnstalleerde navigatiesoftware geloof ik, maar daar heb ik me verder niet inverdiept.
Ik zie het over een week of drie wel bij de aflevering.

adjego

Actief lid
Vooral het grootste verschil tussen de RNS-315 en de RNS-310, is dat inderdaad de kaarten al in het geheugen staan, en dat er standaard bluetooth ingebouwd in zit.

hillebrand

Nieuw lid
Begrijp ik het nu goed dat je dan geen aanvullende Mobridge meer nodig hebt???
Dan kan ik die uit mijn bestelling weglaten want deze gaat de komende week de deur uit.....

bverp

Lid
Begrijp ik het nu goed dat je dan geen aanvullende Mobridge meer nodig hebt???
Dan kan ik die uit mijn bestelling weglaten want deze gaat de komende week de deur uit.....

Dat is ook een verwarrend verhaal. Ik heb van de dealer begrepen dat dit per land kan verschillen. De Amundsen+ (welke de VW RNS315 is) heeft in NL géén Bluetooth carkit.

Stevens

Nieuw lid
Dat is ook een verwarrend verhaal. Ik heb van de dealer begrepen dat dit per land kan verschillen. De Amundsen+ (welke de VW RNS315 is) heeft in NL géén Bluetooth carkit.

In B is dit ook het geval. Ik reed onlangs een passat met een RNS315 en er staat wel een knopje "phone" op dat systeem, maat dat werkte niet, want dat had je de optie bluetooth nog moeten nemen. Bij skoda is dat dus ook het geval. Nu vragen ze daar nog €415 extra voor...je krijgt dan wel het multifunctionele stuur erbij.

Jip79

Nieuw lid
Het blijft allemaal verwarrend met die nieuwe Amundsen+. Check het volgende instructieboekje in het NL. Hierin staat niet vermeldt dat de bleutooth een extra optie zou moeten zijn. Hier staat dat het namelijk gewoon zou moeten werken. De knop "phone" wordt uitgelegd hoe je je telefoon moet koppelen met je Amundsen maar er staat niet dat je de extra optie zo moeten hebben met de Bleutooth module.

http://www.skoda-auto.com/com/service/documentation/octavia/pages/05-2011.aspx

Hoop stiekum dat het gewoon op de Amundsen+ zit.

Groeten

adjego

Actief lid
Ik kan me niet voorstellen dat de hardware anders is van een Amundsen+ en een RNS-315. Ik denk, en pin me er niet op vast, dat de bluetooth gewoon uitgecodeerd staat in de Amundsen+. Dis zou dus eventueel met Vag-Com geactiveerd kunnen worden.

Ik zeg er wel bij, dat ik het ook volledig mis kan hebben, en dat er toch verschillende hardware wordt gebruikt.

Voor degene die al een nieuwe Superb hebben met deze radio, bied ik aan om te bekijken of het inderdaad alleen maar een codering aanpassing is, dus als iemand al een nieuwe Superb heeft met een nieuwe Amundsen+, stuur me een PM en dan bekijken we de mogelijkheden.

Stevens

Nieuw lid
Maar misschien dat ze dan wel geen microfoon inbouwen e.d, zodat je kan bluetoothen (bestaat dit woord wel ;)) met je telefoon. In elk geval, in B betaal je nog steeds €425 voor deze optie en op die passat die ik onlangs reed, werkte het niet. Als je op het knopje phone drukte, ging je radio in mute en dat was het dan...

adjego

Actief lid
Een microfoon is voor 40 euro te koop, iig een stuk goedkoper dan 425 euro...;)

En je kunt bluetooth ook heel makkelijk testen zonder microfoon, want als je het kunt activeren, werkt bluetooth audio wel meteen.

Toch wel vreemd als dat zo is waarom wordt er dan een meerprijs gevraagd voor telefoonvoorbereiding, ook bij de bestellingen welke nu geplaatst worden. Deze worden allemaal geleverd met Amudsen+

Het kan toch een algemeen boekje zijn waarin staat hoe het moet, mits je telefoonvoorbereiding heb afgenomen. De dealer of een gebruiker hier zou toch moeten kunnen aangeven of het werkt ja of nee..

Bovenaan Onderaan