Amundsen vs Columbus

O3-Rider

Senior Member
Ok half uur zitten zoeken, dan toch maar de vraag..

Sta op het punt een O3 Style business 1.0TSI DSG te bestellen (lease).
En heb ook zitten wikken en wegen om een Ambition business te nemen en dan opties te selecteren.
Colcumbus is geen must, tuurlijk mooi groot scherm en zou ik willen weten waar de real time traffic vandaan komt (ander topic). Maar ja met het selecteren van een paar opties die de Style wel heeft en Ambition niet, kom je al snel op het bedrag van een Style, waar de Style nog een handvol extra's heeft.

Wat heeft Columbus nou allemaal meer/beter tov Amundsen? Los kost het nog altijd 1600 euro, dus dan zou ik er ook veel voor terug verwachten, maar kan dat zelf nou niet echt ontdekken. Een 9.2" scherm kost geen 1600 euro.

Kortom.... wat zijn jullie ervaringen Amundsen vs Columbus?
 

Jorg Edelbloedt

Senior Member
Ok half uur zitten zoeken, dan toch maar de vraag..

Sta op het punt een O3 Style business 1.0TSI DSG te bestellen (lease).
En heb ook zitten wikken en wegen om een Ambition business te nemen en dan opties te selecteren.
Colcumbus is geen must, tuurlijk mooi groot scherm en zou ik willen weten waar de real time traffic vandaan komt (ander topic). Maar ja met het selecteren van een paar opties die de Style wel heeft en Ambition niet, kom je al snel op het bedrag van een Style, waar de Style nog een handvol extra's heeft.

Wat heeft Columbus nou allemaal meer/beter tov Amundsen? Los kost het nog altijd 1600 euro, dus dan zou ik er ook veel voor terug verwachten, maar kan dat zelf nou niet echt ontdekken. Een 9.2" scherm kost geen 1600 euro.

Kortom.... wat zijn jullie ervaringen Amundsen vs Columbus?
Als je de ruimte hebt in je leasebudget zou ik gewoon voor de style gaan,maar dat was niet je vraag.
De functionaliteit van de beide systemen zijn nagenoeg gelijk.
Columbus heeft wel als voordeel dat navi sneller is, en dat je het homescherm zelf kunt indelen.google earth zie ik niet als meerwaarde,harddisk voor muziek dan weer wel.
Amundsen heeft dan weer draaiknoppen,wat voor sommige functies gewoon fijner werkt.

Succes met je keuze....
 

EdK

Forumguru
harddisk voor muziek dan weer wel
Harddisk staat ook kaartmateriaal op bij columbus

Amundsun staat kaart materiaal op een SD schijf van Skoda die in SD slot moet blijven zitten als je wil navigeren op die kaarten.
Gebruik je de Navi SD niet dan kan het slot gebruikt worden voor muziek afspelen maar daar is ook een USB aansluiting voor gecreërd.
En of de huidige Amundsun werklijk trager is dan de Columbus .... zal mekaar niet zoveel meer ontlopen.
Als ik hem met me voormalige Zenec vergelijk is de Amundsun tegenwoordig stuk sneller dan de Zenec, die toendertijd wel sneller was...
 

O3-Rider

Senior Member
Kun je nog steeds gewoon zelf kaarten updaten? Tot op heden deed ook dat ook voor de Amundsen uit 2013.
 

Jorg Edelbloedt

Senior Member
Harddisk staat ook kaartmateriaal op bij columbus

Amundsun staat kaart materiaal op een SD schijf van Skoda die in SD slot moet blijven zitten als je wil navigeren op die kaarten.
Gebruik je de Navi SD niet dan kan het slot gebruikt worden voor muziek afspelen maar daar is ook een USB aansluiting voor gecreërd.
En of de huidige Amundsun werklijk trager is dan de Columbus .... zal mekaar niet zoveel meer ontlopen.
Als ik hem met me voormalige Zenec vergelijk is de Amundsun tegenwoordig stuk sneller dan de Zenec, die toendertijd wel sneller was...
Bij Admunsen blijft er nog een sd card slot over, kun je ook een kaartje met muziek erop in kwijt.
USB aansluiting blijft dan vrij voor Android auto of Apple carplay
 

EdK

Forumguru
Bij mijn wagen zit er maar 1 SD kaart slot in dashboard kastje en zoals wel word geroepen dat er een tweede ergens verstopt moet zitten.... wel ik heb hem bij mijn wagen nog niet kunnen vinden....

Ps: als je bewerken aanklikt kun je je tekst nog aanpassen en hoef je niet nog een extra bericht aan te maken !!
Kun je op dit moment nog steeds doen en PS bericht dan verwijderen...
 

Rallye

Forumguru
@EdK Dan heb je niet (goed) gezocht. Bij een Fabia moet je deels het dashboardkastje demonteren om bij het tweede slot te komen. Dat is inderdaad gek, maar wel typisch voor de Fabia. Bij de Octavia zoals @O3-Rider die wil zijn beide slots van een Amundsen zichtbaar.

@O3-Rider Volgens mij is er tegenwoordig (sinds 2015) geen verschil meer in schermgrootte tussen Columbus en Amundsen. De traffic info via internet zit (correct me if I’m wrong) ook op de Amundsen. Voor de Amundsen moet je voor de navigatie een specifieke SD-kaart hebben; voor de Columbus maakt het niet uit. Mogelijk is de Columbus tegenwoordig zelfs te updaten via je eigen wifi (voor de deur). Bij de Columbus is Smartlink standaard geactiveerd; bij de Amundsen mogelijk niet. De Amundsen is qua navigatie waarschijnlijk iets langzamer.

Kortom: de Columbus is het vlottere, makkelijkere systeem. Of je het geld ervoor over hebt is aan jou. Ik zou ook bij de dealer goed navraag doen wat tegenwoordig de verschilen tussen beide systemen (nog) zijn.
 

AndreM

Forumguru
Zelf heb ik de Amundsen MIB 1, vanaf het begin vind ik het vreselijk irritant dat je zolang moet wachten voordat je adres in de navi gezet heb en de reis kan beginnen.

Een paar weken geleden kreeg ik een O3 mee van de garage van enkele maanden oud waar de nieuwe Amundsen in zat.
Wauw wat een verschil met het adres invoeren, dat gaat super rap.

Wat ik zelf belangrijk vind is dat je navi je van A naar B brengt.
En dan zou ik de nieuwste Amundsen voldoende vinden en zie ik geen voordelen in om voor de Columbus te kiezen.

Nadelen kent de Columbus ook.
Heb je muziek op de HDD staan, dat kan je die er alleen maar op de HDD zetten en niet eraf halen en dan op een USB zetten als de auto ingeleverd wordt.
Dus een backup maken is niet mogelijk.
En voor die €1600,- meerprijs kan je beter iets anders kiezen wat in je budget past.
 
Laatst bewerkt:

O3-Rider

Senior Member
Zelf heb ik de Amundsen MIB 1, vanaf het begin vind ik het vreselijk irritant dat je zolang moet wachten voordat je adres in de navi gezet heb en de reis kan beginnen.

Een paar weken geleden kreeg ik een O3 mee van de garage van enkele maanden oud waar de nieuwe Amundsen in zat.
Wauw wat een verschil met het adres invoeren, dat gaat super rap.

Wat ik zelf belangrijk vind is dat je navi je van A naar B brengt.
En dan zou ik de nieuwste Amundsen voldoende vinden en zie ik geen voordelen in om voor de Columbus te kiezen.

Nadelen kent de Columbus ook.
Heb je muziek op de HDD staan, dat kan je die er alleen maar op de HDD zetten en niet eraf halen als de auto ingeleverd wordt.
En voor die €1600,- meerprijs kan je beter iets anders kiezen wat in je budget past.
Ok. Maar Columbus zit nou eenmaal standaard in de Style uitvoering.

Alleen muziek toevoegen en niet verwijderen? Dat geloof ik bijna niet. Dus volle schijf is pech?
 

AndreM

Forumguru
(Alleen muziek toevoegen en niet verwijderen? Dat geloof ik bijna niet. Dus volle schijf is pech?)

Lees: backup!

Deze vraag werd kort geleden gesteld door iemand die een backup van zijn muziek wilde maken met een Columbus.
Muziek erop zetten en eraf halen kan wel, maar heb je het niet op je PC staan ben je het kwijt.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Voor de duidelijkheid “eraf halen” als in “vanaf de Columbus weer op een stick zetten” kan dus niet. “Eraf halen” als in “van de Columbus verwijderen” kan dus wel.......
 
Bovenaan Onderaan