Alweer problemen met mijn skoda

Ik ben nu 1 jaar in bezit van mijn skoda Fabia station 1.4 mpi 2002
Ik heb elke maand wel pech ermee en vraag mij af of ik hem beter weg kan doen.

Afgelopen 6 maanden vervangen
- distributie ketting
- waterpomp
- koppakking
- koelvloeistof reservoir
- oliedop
- oliesencor
- 2 x raam mechanisme
- enkele lampjes en zekeringen

Nu weer nieuwe problemen

1. De slangen van de verbinding tussen koelvloeistof en de rest zijn poreus en beginnen allemaal te lekken.

2. De auto lekt alweer olie vermoedelijk de carterpan. Gisteren onder de auto gekropen en zag wat losse schroeven bij de carterpan. Deze laten aandraaien door mijn handige buurman maar helaas het blijft lekken

3. De centrale deurvergrendeling aan de bijrijderskant werkt alleen wanneer ik hem aan die kant open of dicht maak.

4. Er moeten 4 nieuwe banden op alle 4 zitten op 1.7 mm

5. De dakbkleding begint los te laten

Hebben jullie ook zoveel problemen met dit model?
Ik heb de auto vorig haar voor 1300 gekocht maar ondertussen al 1000 euro erin gestoken.
Ik heb geen idee hoeveel de slangen en carterpan gaan kosten met montage. Hebben jullie een idee. En is het beter om hem toch te houden of weg te doen? Ik heb al meerdere oude auto's gehad maar nooit zoveel problemen als met deze. In een jaar tijd al 5 keer de ANWB moeten bellen.
 

Tees

Donateur
Ai Jolanda, da's een flinke rij problemen en vervangingen! Ik rij nu 4 jaar een Fabia 1.4 16V uit 2004, en heb wel wat dingetjes gehad, maar niet deze grote dingen. Ik heb m gekocht met 135k op de teller, en heb er zo'n 32k mee gereden nu. Wel een flink stuk meer betaald dan jij.

Wat is de km stand van jouw Fabia? Gezien de prijs en leeftijd zal dat wat hoger zijn.

Wat betreft de problemen die je nu aangeeft: vervangen koelslangen is niet een enorm dure reparatie, mits het alleen de slangen vanaf het koelreservoir zijn. Lekkage bij de carterpan kan heel goed door een versleten pakking kunnen komen. Zelfs als de carterpan vervangen moet worden is dat volgens mij niet de hoofdprijs. Zeker niet in de orde grootte van bijv. een distributieriem vervangen.

Banden vervangen, tsja, dat is nou eenmaal eens in de zoveel tijd (30-50k) nodig. Kost, afhankelijk van merk en type, natuurlijk wel een aardig bedrag, al zijn onze wielen aardig klein, en dus niet zulke dure banden. Maar €300-400 incl montage met A-merk banden moet je toch wel aan denken. Er zullen gezien het resterende profiel al aardig versleten banden onder gezeten hebben toen je m kocht.

De andere zaken die je noemt: slot dat niet werkt aan bijrijderskant klinkt mij als eerste als een slechte/kapotte bekabeling, kan heel goedkoop gerepareerd worden, maar als een monteur 2 uur moet zoeken waar de fout zit, wordt t natuurlijk duur. Hangende dakbekleding is volgens mij weinig aan te doen behalve een nieuwe hemel erin. Kosten ongeveer 75 euro aan materiaal, maar arbeid is een stuk meer. Bij de combi schijnt t redelijk zelf te doen te zijn, bij de hatchback niet zo makkelijk (de afdichting van de achterramen zitten dan in de weg en moeten vervangen worden)

Alles bij elkaar opgeteld, als je t last doen door een garage, ben je schat ik zo snel 1000 euro kwijt lijkt me. Als je t zelf kan doen, dan scheelt je dat héél veel op arbeid, want dit zijn allemaal klussen die meer arbeid dan materiaal kosten. Is dat het je waard? Tsja, dat kan jij alleen beslissen, problemen komen soms allemaal tegelijk, soms geleidelijk, soms heb je jaren lang niets.

P.S. het wordt gewaardeerd als je je even voorstelt in de Meet&Greet sectie alhier, en je topic staat in de verkeerde sectie, dit is een Fabia I.
 

Desperado

Forumguru
Meet en greet maakt het aanklikbaar.
Ik zou overwegen om het geld voor deze kosten te investeren in een andere.
Alles bij elkaar wordt het een dure grap. En als je al zoveel hebt gehad is het vertrouwen ook wel weg denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Tjah klinkt bekend, ik heb een 1.2tdi en heb precies hetzelfde plus dan nog de koppeling en de bekrachtiger en ontvang cilinder, dus ik ben er wel klaar mee, heb onlangs een jaguar xe gekocht dat is toch wel een beetje betere kwaliteit.
Voor ons helaas geen VW groep meer.
 

Tees

Donateur
Tsja, er rijden mensen rond met 1.4 MPIs die de 3 ton hebben aangetikt. Ik zou het geen onbetrouwbare auto of blok willen noemen, ik vermoed eerder dat TS pech heeft gehad en een auto heeft gekocht die een matige staat van onderhoud had. En dan kan je inderdaad in korte tijd tegen heel veel problemen aanlopen.

@Desperado: dank, ik werkte op m'n mobiel en vond t ff te veel gedoe om ook nog de link op te zoeken. Edit: 2x dank, trucje dat ik ga onthouden :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Even een snelle schatting...

1. slangen +/- 50 euro, montage € 25
2. carterpan met montage is voor onze Beetle 150 euro
3. defect slot, bekende kwaal, kost je 50 euro: http://www.deurslotreparatie.nl/
4. 4 bandjes inclusief montage 250 euro
5. niets aan doen lekker laten zitten, of met 3m bekledinglijm aan de slag: https://discountoffice.nl/p/3m-lijm...Osfaeye2nUe_NyOFskGpCdBEiTfB2B4waAiK5EALw_wcB

Dus de noodzakelijke dingen zit je rond de 500 euro ..

Als het mijn auto was zou ik afhankelijk van de kilometer stand besluiten wat te doen. Je weet nu wat er allemaal aan gebeurd is. Als je een andere gebruikte auto koopt is het maar de vraag wat je koopt.
 

brepus13

Forumguru
Het positieve is dat je geen afschrijving meer hebt.... ik zou al heel blij zijn als ik slechts 1000€ per jaar af zou schrijven Los van het onderhoud. Alles wat genoemd is zijn echter normale onderhoudszaken al dan niet leeftijd gerelateerd. De auto heeft de respectabele leeftijd van 18 jaar en dan zijn extra kosten niet raar toch?

Als de auto verder goed bevalt zou je nog een investering kunnen doen maar jonger gaat ie nooit worden en dus kunnen er ook altijd weer nieuwe problemen opduiken. Je kunt ook een investering doen in een jongere auto met wellicht minder km s. De kans op ouderdomskwalen neemt dan wat af. Succes in ieder geval met de keuze en ik hoop dat het snel gemaakt kan worden.
 

Kanerr

Forumguru
Tjah klinkt bekend, ik heb een 1.2tdi en heb precies hetzelfde plus dan nog de koppeling en de bekrachtiger en ontvang cilinder, dus ik ben er wel klaar mee, heb onlangs een jaguar xe gekocht dat is toch wel een beetje betere kwaliteit.
Voor ons helaas geen VW groep meer.

Wat is dit dan voor appels met peren vergelijken?

Even een paar vragen..
1. hoe oud en welk type 1.2tdi had je met welke kmstand?
2. hoe oud en welk type XE heb je nu met welke km stand?
3. Wat is aankoopprijs verschil?

OT:
Het is een oude auto, de ene heeft er meer geluk mee dan de ander. Ik kocht een "bulletproof" 1.9TDI en deze ging na 3 maanden finaal stuk ;) Je moet geluk hebben. Aan jou dan de keuze of je 500euro wilt investeren (je kan ook tweedehands banden met velgen kopen voor minder als het echt duur is) of dat je de auto verkoopt met verlies en dan een andere auto koopt met ook weer evenveel geluk dat hij goed of juist heel slecht is.
 

Desperado

Forumguru
Afschrijving....totaal niet interessant voor oude auto's. Wat mij betreft sowieso niet interessant. Dat geld heb je al uitgegeven en krijg je niet terug.
En met 5 keer ANWB erbij in een jaar tijd vraag ik me af wat er allemaal mis is.
Mijn O2 is ook al 13 en heeft nooit problemen.
Mijn idee....maandagmorgen auto of zo slecht behandeld door een vorige eigenaar dat alles slecht is.
 
Bedankt allemaal en ik zal mij straks gaan voorstellen.

Vandaag bij de dealer geweest 1 probleem de bovenste radiateurslang is niet meer bestelbaar, alle dealers etc afgebeld. De onderste is overal te vinden maar de bovenste dus niet. Volgens de dealer is er ook geen andere optie of vervangen voor.

De carter pan is net gemaakt, bleek dat de silicone afdichting lek was. Op dit model zit er geen pakking tussen .
Kosten 25 euro dus dat valt reuze mee.

Nu het probleem van de slang, is het handig om het te zoeken op de sloop? Moet ik dan dezelfde auto mpi uitvoering zoeken?

Km stand is 177.000
 

Tees

Donateur
@Jolanda123, ik ben even in de war: je hebt het in je beginpost over de slangen vanaf het koelvloeistofreservoir en in je recentste post over de slang vanaf de radiator. Maar ik heb helaas (en voor mij, net als voor @Bakkertje, verrassend!) slecht nieuws: allebei de slangen zijn inderdaad niet meer leverbaar.

Via deze link kan je de desbetreffende onderdeelnummers vinden, ik heb ook 2 screenshots van de pagina met het koelingssysteem bijgevoegd. Nummer 9 is de bovenste slang vanaf de radiator, nummer 22 de bovenste vanaf het koelvloeistofssyteem. Allebei zijn niet leverbaar bij de gebruikelijke onderdelenboeren. Ik snap dit eerlijk gezegd totaal niet, hoe kan zoiets simpels en cruciaals als een koelslang niet meer gemaakt worden?!?

Je kan inderdaad op de sloop zoeken naar een koelslang van een sloopauto. Helaas ben je wel gebonden aan de 1.4 MPI (en dat is de 1.4 8v met een van de volgende motorcodes: AZE of AZF (44 kW, 59 HP), AME, ATZ of AQW (50 kW, 67 HP)). De 1.4 16v (waar @Bakkertje naar linkte) is een andere motor, met helaas voor jou een totaal ander koelsysteem. Overigens werd de 1.4 MPI ook volop gebruikt in VW Polo's en Seat Leons uit die tijd, dus je zou kunnen kijken of je zo'n auto op de sloop vindt. Je weet natuurlijk alleen niet wat de staat en levensduur van zo'n slang is. Tis allemaal rubber, dus het is flink verouderd over die 18 jaar. Als je geluk hebt vindt je er eentje die een keer vervangen is, dan zou je weer even vooruit moeten kunnen.

Ik vermoed dat een goede vakgarage (niet een dealer) je nog wel verder zou kunnen helpen om om het missende onderdeel heen te werken. Maar vermoedelijk moet er dan ook wel het eea aangepast worden, en wordt het dan wel een stuk(je) duurder dan een slang bij de sloop zoeken.
 

Bijlagen

  • Koelsysteem_F1_14MPI_1.jpg
    Koelsysteem_F1_14MPI_1.jpg
    233,5 KB · Weergaven: 9
  • Koelsysteem_F1_14MPI_2.jpg
    Koelsysteem_F1_14MPI_2.jpg
    252,9 KB · Weergaven: 6

Tees

Donateur
Zoiets zat ik ook aan te denken @EdK, daar kan een goede vakgarage zeker wat mee. Als je handig genoeg bent, kan je er zelf vast ook wat mee, alleen moet je wel zorgen dat je exact dezelfde soort slang hebben om te zorgen dat de gebruikte koppelingen herbruikbaar zijn.
 

EdK

Forumguru
Als je rechts op link kijkt kun je diverse diameters selecteren
En anders is het een kwestie van met zulk soort toko's even bellen en vertellen welke binnen en buitenmaat je hebt ! en uiteraard de lengte.

En las een dealer wil kan hij dit ook gewoon regelen ....
 

EdK

Forumguru
En zie dat TS in Heerlen woont, neem eens contact anders op met VAG Techniek in Nuenen !?
Die gasten zijn bijna goochelaars en lachen om dit probleem waarschijnlijk
 
Bovenaan Onderaan