(alweer) interieurlekkage

ronald_j

Actief lid
Hallo Allemaal,

Recentelijk heb ik ook de voordeuren laten kitten. Toen dacht ik dat ik eindelijk van die ellende af was. Vandaag was weer de vloerbedekking doorweekt!

Na wat onderzoek blijkt dat er bij de linker achterdeur een beetje water op het rubber onder de deur lag. Blijkbaar is er toch weer lekkage, ondanks dat ik de achterdeuren al vorig jaar heb laten kitten door de Skoda dealer. Ik snap er niets van!

Wat me wel opvalt is dat er aan de binnenkant algen en schimmel op het raamrubber zitten in de rechter onderhoek (de kant bij het scharnier van de deur). Kan het zijn dat er op die manier toch weer water naar binnen komt?
Wie heeft dit weleens bij de hand gehad?

Alvast bedankt!

P.S. ik zou graag foto's willen posten, maar weet eigenlijk niet waar ik die online zou moeten zetten.
 

turboturbo

Forumguru
Als de deur die nog een jaar geleden door de dealer gekit is nu alweer lekt, zou ik teruggaan voor garantie. Misschien verkeerde kit gebruikt?
 

ronald_j

Actief lid
Tja, zou kunnen. Maar het lijkt me wel onwaarschijnlijk. Zoals je weet worden er bij de dealer jaarlijks tientallen gekit. Als ze de verkeerde kit zouden gebruiken dan zouden ze wel heul veul ontevreden klanten hebben.
Ik denk dat ik er sowie heenmoet. Maar ik hoop dat ik zelf ook een beetje inzicht kan krijgen in wat er misgaat.
 

turboturbo

Forumguru
Voorzover ik weet mag er gewoon water langs de ramen in de deur terecht komen dus ook waar het mos/algen zit. Binnenin de deur moet het water goed afgevoerd worden en tegengehouden tegen doorlekken naar binnen.

Kan je misschien een foto plaatsen ter verduidelijking? Uploaden kan dmv 'uitgebreid' en dan 'bijlagen' en dan het bestand uploaden en invoegen.
 

ronald_j

Actief lid
Ah, nu snap ik het. Ik zat steeds te kijken naar het "afbeelding" icoontje. Maar dan kun je dus alleen verwijzingen doen naar foto's die op andere websites staan.
Bij deze de foto's/
 

Bijlagen

  • fabia_Nat_rubber.jpg
    fabia_Nat_rubber.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 62
  • Fabia_verrot_Raamrubber.jpg
    Fabia_verrot_Raamrubber.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 67

andrehj

Forumguru
Dit fenomeen heb ik met mijn vorige auto ook gehad. Het probleem zit in je deur. Een deur heeft een natte en een droge helft. Deze worden gescheiden door een kunststof folie. Die zal op de een of andere manier lekken. Dan loopt het water aan de onderkant van de deurbekleding naar binnen.
Deze bekleding dus verwijderen en de lekkage opsporen.
 

Cordoba

Forumguru
@andrehj De Fabia I heeft geen folie maar metalen plaat als scheiding.

Als ik de foto bekijk ziet dat er uit als het typische beeld van een deur die hoognodig opnieuw afgekit moet worden. (gezien de vochtige plekken op de rubbers in de deuropening, de alg op foto 2 is een kwestie van goed schoonmaken, en de alg doodpesten met alcohol, maar ik zie daar ook iets vreemds aan het vertikale rubber op de deur zelf (ongeveer 15 cm onder de onderrand van het raam): zit je deurrubber daar wel goed, en is dat niet de echte oorzaak?
 

zedrak

Lid
Kitten kan, ik heb dat ook gedaan en lekte nogsteeds. Daarna heb ik het altijd gedaan met kneedbare lijm voor ramen op rol. Dat werkt fantastisch! En het voordeel is, dat het lekker lang kneedbaar is, dus lekt het nog, beetje harder aandrukken en het is over :). Is vooral makkelijk, want een fabia 1 is gepopt en niet gefolied.
 

ronald_j

Actief lid
Deurrubber ga ik nog even nakijken. Als de kit inderdaad niet werkt ga ik toch even kijken of er niet op zijn minst iets als coulance mogelijk is. De dealer heeft dit vrij kort geleden nog gedaan en gaf aan dat hij weer jaren mee kon.
 

ronald_j

Actief lid
Vorige week was ik weer bij de dealer. Het bleek toch weer die deur te zijn. Ze gaven aan dat er een garantie van 2 jaar op reparaties is. De reparatie was 2.5 jaar geleden. Ik gaf aan dat ik toch wel had verwacht dat dat kitten wel langer dan 2.5 jaar mee zou gaan. Uiteindelijk hebben we afgesproken dat ze het voor de helft van het geld zouden doen.
Uit ons gesprek bleek dat ze nu toch ook weer een ander type kit gebruiken dan eerder. Het is een soort schuimrubber met daar omheen een zacht en plakkerig buisje om de boel goed dicht te maken.

Toen ik de auto kwam halen bleek dat ze niet alleen de deur gerepareerd hebben, maar ook de complete vijver in de auto opgeruimd hadden. Ze hebben het tapijt helemaal losgehaald en alles droog en netjes gemaakt.
Thumbs up voor Skoda Holdinga in Almere!
 

Cordoba

Forumguru
Uiteindelijk dus toch goed gekomen. Even ter vergelijking: mijn achterportieren zijn opnieuw gekit in november/december 2010, en tot op heden geen probleem, dus gaat bij mij nu zo'n 5,5 jaar goed.
 
Bovenaan Onderaan