Alweer eentje

RayDelft

Forumguru
Een goede vriend van me had pech. Zijn mooie BMW 5 in een High Executive Plus uitvoering werd door een achteruitrijdende vuilniswagen een eindje opgeduwd. (Vraag: wat gebeurt er met een automaat die in P staat en een paar meter met geweld wordt weggeduwd ?, los van de schade aan het plaatwerk, overleeft een versnellingsbak dat?) Enfin zijn auto is afgesleept ( nog geen jaar oud) en staat in de garage voor reparatie. Toen wij aan het einde van de dag besloten Chinees te gaan halen, ik was bij hem op bezoek, kon dat dus niet met de BMW. Mijn vriend moest zich dus de enorme vernedering laten welgevallen in mijn Skoda te stappen. Nu is hij niet echt geïnterneerd in auto's . In high end BMW,s rijdt hij al jaren. maar van autos heeft hij voor de rest niet veel benul. Hij stapte in en keek rond. " Luxe hoor., zo,n eh, wat is dit? " "Een Skoda , antwoordde ik " "Dat is toch Russisch?"> vroeg hij met een blik van dat we de Chinees wel nooit zouden bereiken. " Nee Tsjechisch" antwoordde ik,"een Skoda is van VW en Audi " . Even later meldde hij al rijdende : " wel lekker stil, ook een 6 cilinder zeker? "

Ik antwoordde : " nee een 4 cilinder" De vriend keek om zich heen. "Wat een ruimte zeg vergeleken bij mijn BMW"
" Ik kan verschillende functies met mijn stem bedienen" zei hij, " maar ik gebruik het eigenlijk nooit" ging hij verder. Ik antwoordde dat kan ik ook, maar ik weet niet hoe precies en ik gebruik het ook nooit" En zo ging het verder. Over adaptieve Xenon, over de DSG 6 die hij niet voelde schakelen al had hij (meen ik) 8 versnellingen in zijn automaat, over alle andere opties die hij ook had, behalve 1. Ik heb geen Head up display. Zijn laatste vraag was " Wat kost dat nou?" Ik antwoordde schuldbewust van het feit dat dat nog altijd een heleboel geld was, dat het ruim minder dan 50 K betrof. Ik meende dat ik hem een tikje bleek zag worden wetende dat hij voor zijn 5 superdeluxe zowat een ton betaald heeft. Hardop mijmerde hij: "Eigen;lijk ben ik hartstikke gek " Ik bevestigde, noch ontkende. Teruggekomen bij hem thuis met zakken vol babi pangang en fou yong hai, zei hij tegen zijn vrouw: " Die Lada is hartstikke mooi en rijdt geweldig, moet je eens kijken hoe ruim en luxe dat is, eigenlijk zijn we knettergek". Ik liet het maar zo en dacht bij mezelf: "Alweer eentje die beseft dat je voor veel minder geld heel comfortabel rijden kan" .

Blacky

Forumguru
Zo zie je maar dat luxe ook betaalbaar kan zijn. Sommige zijn zo vastgeroest dat er niks anders kan of bestaat. :thumbsup: Trouwens Skoda is in Duitsland de beste import auto.

LangEric

Nieuw lid
Haha, hoe herkenbaar! Ik stapte onlangs met m'n 2 meter 6 aan de bijrijderskant in de zo goed als nieuwe 530d van m'n 'baas' om vervolgens tot de conclusie te komen dat ik er gewoonweg niet in pas! M'n knieschijven begaven het zowat tegen het dashboardkastje! Nou heb ik wel hele lange benen maar in mijn eigen (nou ja, eigen) Superb kan ik voorin (ook aan de bijrijderskant) prima zitten en kan ik zelfs met de voorstoelen op de achterste stand (die verder niemand in mijn gezin gebruikt) ook achterin nog zitten!
Fijn karretje dus :jaja:

Michel

Forumguru
Niettemin zijn sommigen dan weer van mening dat het belachelijk is om 45-50k voor een Skoda neer te tellen. Eenzelfde bedrag betalen voor een Audi of BMW vinden ze dan weer normaal....

hpolie

Senior Member
Ik vind ruim 17k al meer dan genoeg voor zo rijdende bodemloze spaarpot, daar je hem na een jaar of 15 gewoon bij de sloop kan afleveren.
En dan te bedenken dat vele auto bezitters er toeters en bellen in hebben die zij niet eens gebruiken. Dan vraag ik mij weleens af of dat zij die auto nog alleen als status symbool hebben :lezen:

Vriendelijke groet,
Henk Polie

CDK

Forumguru
Haha geniaal hè, leuk geschreven ook! En dus ook leuk om te lezen :) ook voor mij heel herkenbaar :)

Greetz Corné

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk 2

Cordoba

Forumguru
Schitterend verhaal Ray, en doet mij direct denken aan 25 jaar (nou vooruit 24 jaar) terug:

opgegroeid in een VW-familie. Pa heeft ooit één keer geen VAG-merk gekocht een Opel. Ik wist dat ie in dubio stond om de Opel te kopen, en dat ie vrijdagavond zou beslissen, dus ik zodra ik op zaterdag wakker werd naar mijn pa: 'wat is het geworden?' Pa: 'ik heb de Opel gekocht'. Deze jongen (op 11-jarige leeftijd): 'hoe kan je nou zo stom wezen'. Dat was de mop van de familie, maar na een paar jaar werd de Opel toch weer graag ingeruild voor een VW. Ik denk dat dit mijn achtergrond wel duidelijk maakt. Toen ik zelf auto auto ging rijden eerst een Golf I diesel, en later een benzineversie. Ondertussen was VW wel behoorlijk duur geworden, zeker voor wat je er voor kreeg, dus eens goed rondgekeken, en mijn plan getrokken: ik ging Seat (Ibiza rijden. Toen ik dat vertelde aan mensen kreeg ik steevast de reactie: 'je bedoelt zeker Fiat in plaats van Seat'. Dus in die zin herken ik de reactie van de BMW-rijder wel. Overigens bleven mensen zich wel verbazen over die auto: met een groep vrienden de stad in, dilemma 'welke auto nemen we'. Ik: ik rij wel met mijn auto, ik weet de weg beter in de stad, en in mijn auto is meer zitruimte. Vrienden een beetje gniffelen, tot ze instapten, en toen iedereen zat was de reactie 'verrek die Ibiza is echt ruimer dan een Escord'.

Bovenaan Onderaan