Alternator schakelt uit en aan afhankelijk van belasting

Na het vervangen van mijn accu zag ik op mijn autoradio dat mijn voltage op 12.9 volt bleef en soms naar de 14.4 volt ging. Pas later kwam ik er achter dat wanneer ik mijn gaspedaal loslaat, dat dan het voltage omhoog gaat. Dat betekent dat de alternator aan en uit wordt gezet. Ik heb het geheel opgenomen en is hier te vinden:

Heeft iemand hier ooit van gehoord? De weerstand van een alternator neemt wel af als hij niets hoeft te leveren, dit zou een minieme brandstofbesparing zijn. Maar is dit ook echt de reden? Op internet kan ik verder weinig over vinden.
 

Maggy

Forumguru
Ik denk dat het de werking van de vrijloop is van de dynamo, als jij het gas loslaat loopt de dynamo nog door met een hoger toerental, en komt geleidelijk aan gelijk in toeren met de motor.( iets anders kan ik me niet bedenken.)
 

GJS

Senior Member
@pieteros ,

Het systeem in jouw Greenline werkt prima, dat hoort zo.

De Greenline heeft een regeneratief remsysteem.


Hier wat info die ik ooit heb opgeslagen hierover:

Het regeneratieve remsysteem wint op een zo efficiënt mogelijke manier energie terug die tijdens het rijden anders verloren zou gaan. Bij vaart minderen en remmen wordt de laadspanning van de dynamo verhoogd. Met andere woorden: het systeem zet de bewegingsenergie om in elektriciteit, waarmee de accu wordt opgeladen.
Dankzij een regelsysteem voor de dynamo is het mogelijk het voltage daarvan te verlagen bij onder meer accelereren of het rijden op constante snelheid. Het regelsysteem zorgt er op die manier voor dat de dynamo de accu optimaal bijlaadt. Het systeem kan zelfs de dynamo helemaal uitschakelen. Dit verlaagt de motorbelasting en daardoor het brandstofverbruik. Speciale software voor het verbruiksbeheer en aangepaste software voor het motormanagement zijn nodig voor het omzetten van bewegingsenergie in elektriciteit.
 
Volgens mij zit er op de dynamo een magneetkoppeling welke dus electronisch word aangestuurd om wel of niet op de aandrijfpoelie te koppelen.. Een dynamo is natuurlijk een zware massa om te roteren. En ja dat bespaard brandstof op papier en is dus gunstig voor de emissie norm berekeningen.

ben er niet geheel zeker van of dit het geval is maar bij de airco compressor werkt het ook zo.
 
Toevallig heb ik gister de airco en alternator er af gehad. De alternator heeft geen magneetkoppeling, de airco wel. Ik denk zelf ook dat het met brandstofbepsaring heeft te maken. Als een dynamo niet oplaad, heeft deze minder weerstand in het magnetisch veld. Door simpelweg de stroomkring te onderbreken met een relais heeft de dynamo ook minder weerstand. Ik vermoed dan ook dat er een relais wordt geschakeld waardoor de dynamo minder weerstand geeft.

Ik vraag me wel af of dit nadelig is voor de accu?
 

andrehj

Forumguru
Het werkt anders: Op de dynamo zit een spanningsregelaar. Die wordt gewoon aangestuurd vanuit het motormanagement. Door de regelspanning te verlagen naar 12.9 Volt wordt de accu niet meer opgeladen. Door de spanning te verhogen naar 14.6V wordt de accu wel weer opgeladen.
Uiteraard zit hier geen magneetkoppeling op, want die zou meer energie verbruiken dan het bovenstaande trucje ooit zou opleveren.
Ook op de airco van mijn S2 (van 2011) zit trouwens geen magneetkoppeling, maar die werkt met een variabele compressie. Afhankelijk van het gevraagde koelvermogen wordt het aircovermogen traploos geregeld tussen een paar % en 100%. Dit bespaart de elektrische energie van zo'n magneetkoppeling, en nog veel meer vermogen doordat de airco bij geringe koelbehoefte ook maar weinig vermogen opneemt. Volgens mij werkt het systeem in een F2 ook zo.
Dit itt het debiele aan-uit systeem wat bijvoorbeeld in onze Twingo zit. Daar gaat de airco altijd 100% aan (met bijbehorend brandstofverbruik en vermogensverlies), en wordt er weer warme lucht aan toegevoegd als er minder koelbehoefte is.
 
Bovenaan Onderaan