Superb 3 Allseason/Allwetter/4 seizoenen banden 235/45/18

Met de huidige klimatologische veranderingen zit ik steeds vaker te denken aan Allseason banden.
Dan wel het type dat ook voor de winter is goedgekeurd in Duitsland.

Volgens de laatste testen worden deze banden steeds beter van kwaliteit. Het idee dat je met Allseason banden altijd het verkeerde schoeisel draagt zou wel eens verledentijd kunnen zijn.

Mijn grootste probleem
De grote A merken in Nederland en Europa hebben nog nauwelijks aanbod van dergelijke banden.
Dit in tegenstelling tot de Verenigde Staten en Canada. Of betekent de typering Allseason in de Verenigde Staten iets anders?

In Nederland hebben we voor de maat 8J 18 inch 235/45/18 slechts keuze uit 1 B merk (Star Performer)
http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-b...rd&Label=E-C-71-2&details=Ordern&typ=R-221755

In de VS DUNLOP SP sport 7000 A/S
https://www.goodyear.com/en-US/tires/dunlop-sp-sport-7000-as-tires?cta=BBCardTireName

In de VS GOODYEAR EAGLE SL 2
https://www.goodyear.com/en-US/tires/eagle-ls-2?cta=BBCardTireName

De volgende vragen:
1) worden Allseason banden inderdaad steeds beter?
2) zijn in Nederland echt geen andere Allseason banden te krijgen dan de Star Performer?
3) hoe is de kwaliteit van de Star Performer?
4) zijn A/S banden in de VS toegestaan als winterbanden in Duitsland?
5) zijn onder ad 4) genoemde banden verkrijgbaar in Nederland?

Spierings

Forumguru
1- natuurlijk worden ze steeds beter, de ontwikkeling staat niet stil...

4- zolang er naast m+s ook maar een sneeuwvlok op staat mag je ze in de winter in Duitsland ook gebruiken..

Enkeling bied ook kleber aan...

In 245 breed is iets meer keus...

Laatst bewerkt:
Spierings bedankt voor je reactie.

Mag 245 mm op 8J?
8J staat voor zover ik weet voor 8 x 2,54 = 203,2 mm
Volgens kenners mag je max 30 mm bredere banden monteren dan kom je uit op rond de 235 max.
Of luistert dat niet zo precies?

fanSkoda-VW

Forumguru
ik heb eerst op Vredestein gereden en nu ivm met de grotere maat op Kleber.
Bandgeruis,koersvastheid en remgedrag prima, geen opmerkingen.
Zoals deze dagen, van vrieskou tot +10 gr. Welke band? Je zou dan blijven wisselen.
Ik rij ook in Duitsland wel eens harder dan 130 :bloos: , genoemde banden zijn goedgekeurd. Er staat een sneeuwvlok op.

Eh, 1 opmerking: bij winterbanden geldt dat een profiel kleiner dan 4 mm niet toegestaan is.
Dan is het een zomerband, dat wel. Ik neem aan dat dat ook zo is bij all season banden.

grts

Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Forumguru
http://www.consumentenbond.nl/autobanden/extra/profiel-winterbanden-niet-oprijden/

Aanvullend onderzoek
Nieuwe maar wel ingereden winterbanden en afgesleten winterbanden (in twee stappen tot 4 mm profieldiepte) werden vergeleken met een nieuwe zomerband. Daarbij keek de ÖAMTC naar:
  1. grip op een besneeuwde weg;
  2. gevoeligheid voor aquaplaning;
  3. de remweg op nat en droog wegdek.
Opnieuw werd bevestigd dat rijden met zomerbanden onder winterse omstandigheden gevaarlijk is.
Een nieuwe zomerband met een gemiddelde profieldiepte van 7,5 mm heeft, vergeleken met een winterband waar nog
4 mm profiel op zit, nog altijd 50% minder grip op de besneeuwde weg.
En die afgesleten winterband op zijn beurt heeft al zo'n 30% trekkracht ingeleverd, wat nauwelijks aanvaardbaar is voor een winterband.

De remproeven op natte en droge weg laten zien dat een zomerband in beide gevallen de kortste remweg heeft. Uit de proef bleek ook dat met het slijten van de winterband de remweg op natte weg toeneemt.
De aanvankelijk gunstige aquaplaningeigenschappen lopen sterk terug wanneer de band afslijt.

aub

grts

B

bijbeuner

@ Spierings
jij schreef " zolang er naast m+s ook maar een sneeuwvlok op staat mag je ze in de winter in Duitsland ook gebruiken"
-Voor Duitsland is het voldoende als er op de band M&S staat het is niet verplicht dat er ook nog een sneeuwvlok op staat.

In Duitsland mag je je winterbanden tot min. 1,6mm oprijden ,wat natuurlijk niet aan te bevelen is.
In Oostenrijk mag je niet onder de 4mm profieldiepte komen, dan worden ze niet meer als winterbanden beschouwd.

Jasper RS,

Ik had je bericht geliked. Mijn mondhoeken gingen namelijk omhoog na het lezen van je bericht.

Mijn Skodadealer denkt daar toch anders over!

Daarnet met de Skodadealer/monteur gebeld.
Hij adviseert de 245 mm breedt absoluut NIET!

Heeft iemand dergelijke banden al gemonteerd onder een Superb

Jasper-RS

Forumguru
Tja, das ook een beetje andere verhouding natuurlijk; zo'n Tucson is meer een ballonband vergeleken bij een band onder een Superb... :(
Dat klopt is ook meer ballon band. ( al valt dat op 19" bij en tucson ook nog wel mee). Maar er werd gevraagd of het wel of niet mag. Het mag dus wel en wordt ook gewoon gedaan

Jasper-RS

Forumguru
Jasper RS,

Ik had je bericht geliked. Mijn mondhoeken gingen namelijk omhoog na het lezen van je bericht.

Mijn Skodadealer denkt daar toch anders over!

Daarnet met de Skodadealer/monteur gebeld.
Hij adviseert de 245 mm breedt absoluut NIET!

Heeft iemand dergelijke banden al gemonteerd onder een Superb
Ze adviseren inderdaad geen 245 op een superB. Omdat de maximale fabrieksbreedtemaat 235 betreft. Maar mits de juiste et waarde moet 245 en zelfs 255 geen probleem zijn. Zeker niet op een 8 of 8,5 j velg. Er rijd hier al een S3 zonder problemen rond op 255 dacht ik

andrehj

Forumguru
Momenteel is er eigenlijk maar één all-seasonband die ik goed genoeg vind om het hele jaar op te rijden, en dat is de Michelin CrossClimate. Ook de Goodyear Vector 4seasons G2 is in de winter een zeer goed alternatief, maar in de zomer wel wat minder. Helaas zijn beiden niet leverbaar in jouw maat.
Dus de keuze is:
- Switchen naar 17" (volgens mij zijn beiden wel verkrijgbaar in 215/55R17) of
- Gewoon op zomer- en winterbanden blijven rijden of
- Een mindere all-seasonband kiezen.

• Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan