). Maar als dan de probleem niet weg zijn, zou de dynamo wel m'n eerste verdachte zijn.Je hebt helemaal gelijk. Wat ik bedoel, is dat de loodaccu na het bulkladen nog een tijdje op 14,4 - 14,7 V wordt gehouden voor de absorptiefase. Het misverstand ontstaat doordat autoacculaders voor consumenten die dit kunnen, ook wel verkocht worden als druppelladers. In zo'n lader zit namelijk vaak een microprocessor en daarmee kan de lader óók kan druppelladen. Zie bijvoorbeeld https://www.druppellader.com/einhell-ce-bc-6-m-acculader-druppellader.htmlDat verhaal van die druppellader slaat nergens op, als dat zo zou zijn mag ik 40 jaar ervaring met accu's, industriële laders, UPS systemen
en andere accu gerelateerde apparatuur overboord gooien en opnieuw beginnen.
Een druppellader is ontworpen om de zelfontlading van een accu te compenseren maar is absoluut niet in staat om een accu 100% te laden.
Mogelijk bedoel je wat anders?
Zie onderstaande link. Het percentage van 80 is een vage herinnering en weet ik niet zeker. Je kan het zelf ervaren door de ventilator op maximaal te zetten en te luisteren hoe hard hij blaast. Als je de auto enkele seconden uit laat rollen in de versnelling, zal hij harder blazen, wat betekent dat de boordspanning is gestegen.@Pindasaus Jouw opmerking "De computer wil de accu namelijk pakweg 80 % volgeladen houden, zodat er ruimte is voor energie die tijdens het remmen / uitrollen wordt teruggewonnen." zal vast opgaan voor een MHEV, maar voor een 2016 Octavia lll?
www.briskoda.net