alle ramen vanzelf half open?

pbor

Nieuw lid
Ik voel mij een beetje knullig dat ik deze vraag/constatering hier ga publishen maar het is toch echt gebeurt, herkent iemand dit?

Dit weekend staat mijn skoda octavia II in het zonnetje (+/- 25graden). Hele dag niet gereden. Toen eind van de middag blijken opeens alle 4 de ramen een stukje open te staan (zeg maar zo'n 40% geopend). Deuren waren nog gesloten, niet ingebroken, niets weg. Erg raar.

Mijn analyse: Of iemand heeft de auto geopend en de ramen open gezet, of de auto heeft dat zelf gedaan!?

Vreemde is ook dat alle 4 de ramen precies even ver open waren, dat lukt je zelf niet zomaar, is denk ik geen toeval. Ik vermoed een storing.

Iemand dit ooit eerder gehoord?

Voor de duidelijkheid: ik ben verders erug tevreden hoor over mijn octavia, zou niet anders willen.

Paul
 

blacktdi

Actief lid
Dat heb je waarschijnlijk toch zelf gedaan. Als je een tijdje op de deur open knop van de afstandsbediening drukt, langer dan 2 seconde, dan gaan alle ramen gelijktijdig open. Als je dan even op deuren dicht drukt dan gaat de deurvergrendeling weer in maar de ramen blijven open.
Ik vind het wel handig als je naar je auto loopt en het is bloedheet buiten. Alle hitte is er zo uit. Ook als je ze weer dicht wil, gewoon blijven drukken tot ze weer helemaal dicht zijn.
 

LenK

Forumguru
Ik heb ook een keer al mijn ramen onverwachts open gehad.
Waarschijnlijk had de sleutel klem gezeten in mijn broekzak.
Ik was namelijk bezig met de trekhaak en zat op mijn hurken en dus is zo zeer waarschijnlijk de knop op de sleutel ingedrukt en zijn de ramen geopend.

Dit kan bij jou dus ook zo gegaan zijn. Dat de deuren wel op slot zijn is ook weer verklaarbaar, want die sluiten automatisch als ze na ontgrendelen niet binnen een bepaalde tijd niet worden geopend.
 

Han

Lid
kan je niet instellen (of de dealer) dat de ramen vanzelf dichtgaan als de auto op slot gaat?
 
Als je een regensensor hebt gaan de ramen dicht als het begint te regenen.
Ook als je contact dus uit staat.
En als het droog blijft gaan ze na 6 uur weer dicht.
Als je geen regensensor hebt blijven ze dus gewoon open, het lijkt me wel dat ze dan ook gewoon na 6 uur weer dicht gaan.
Maar als het hard regent is je stoel al wel kledder nat.
 

pbor

Nieuw lid
Ik heb het effe getest en idd, dat is wat er gebeurt moet zijn, ik moet per ongeluk de open enkele seconden ingedrukt hebben. Super vet, helemaal bedankt skodaforum!
 
kan je niet instellen (of de dealer) dat de ramen vanzelf dichtgaan als de auto op slot gaat?

Dat doen ze pas als het gaat regenen...

En toch gaan ze vanzelf dicht, ook als het niet regent, bij het afzetten van de motor op voorwaarde - ik heb een DSG - dat ik 1) de wagen in de P-stand zet én 2) ik in de Maxi-dot de optie "automatisch sluiten en openen van de deuren" heb gekozen.

Zet ik de motor stil in een andere stand dan de P-stand, werkt het dus niet en blijven de ramen open staan! Ik kan dus niet meepraten over de handgeschakelde bak en of je hem daar enkel in zijn vrij moet zetten...

Ik heb er nu echt op gelet naar aanleiding van deze posts en in deze combinatie functionneert het automatisch sluiten van de ramen dus wel, ook als het niet regent...

Nog iemand? Of heb ik gewoon mazzel?
 

Lars

Lid
Ik ga het morgen nog even proberen wat nou de trigger is.
van de week deed ik mijn contact uit en gingen ze vanzelf dicht,
net probeer ik het en gebeurt er niets.
terwijl ik in de tussentijd niet met de maxidot heb gespeeld)
 

Han

Lid
misschien had je de ruitenwissers toen in de automatische stand? (ook maar een gokje natuurlijk)
 

Michel

Forumguru
Gisteravond overkwam mij dit ook. Ik ben er nog niet achter hoe dit is gebeurd, hoewel ik wel al die tijd in de nabijheid van de auto ben geweest. Je staat wel raar te kijken als je naar je auto loopt en ziet dat alle vier de ramen helemaal openstaan. Gelukkig stond mijn Octi in een rustige buurt en is er niets mee gebeurd, maar een onverlaat had er zomaar in kunnen komen. Temeer omdat safelock tegenwoordig ook niet meer is geactiveerd.

Bij mij had dit wel als nare consequentie dat weliswaar alle zijruiten ijsvrij waren gebleven, maar dat was niet het geval voor de voor- en achterruit. Die waren zowel van binnen als van buiten bevroren, waaruit ik maar even de conclusie trek dat de ramen toch wel een tijdje open hebben gestaan...

Even zien of dit een eenmalig incident is of mijn auto vaker spontaan neigingen krijgt om anderen toegang te verschaffen.
 

LenK

Forumguru
Ik heb het ook een keer gehad. Zal toch zo geweest zijn dat de sleutel klem heeft gezeten is je zak of zo.
 

Rallye

Forumguru
Door de sleutel ingedrukt te houden gaan alle ramen helemaal dicht. Met VAG-com kun je instellen dat je de sleutel niet de hele tijd (totdat ze dicht zijn) ingedrukt moet houden, maar maar een paar seconden.
 

Falcon

Donateur
Yep.. heb ik via Nomad even laten instellen op de vorige meeting en is super handig! :)

Trouwen Rain Closing werkt veilloos, zolang de ruitenwisser in de interval stand staat volgens mij.
 
Hmm., apart bij mij werkt dat af-fabriek allemaal al, misschien het verschil tussen een O2 en de O2FL versie ..?

Je kunt trouwens ook alle ramen tegelijk openen of sluiten door de vergrendel\ontgrendel knop naast je handrem in gedrukt te houden dit werkt hetzelfde als op de afstandsbediening.

Ook leuk, mijn collega heeft een VW Touran (model 2007) en wilde de dealer rainclosing laten activeren nadat hij dat bij mij gezien had, nu melde de dealer vanmiddag dat het op VW niet mogelijk is en dat rainclosing een Skoda\Seat optie is, nu weet ik niet of dat het echt niet mogelijk is op een VW maar ik moest toch wel even lachen...
 

hemi24

Forumguru
Ook leuk, mijn collega heeft een VW Touran (model 2007) en wilde de dealer rainclosing laten activeren nadat hij dat bij mij gezien had, nu melde de dealer vanmiddag dat het op VW niet mogelijk is en dat rainclosing een SkodaSeat optie is, nu weet ik niet of dat het echt niet mogelijk is op een VW maar ik moest toch wel even lachen...

Vereiste is (vanzelfsprekend) een regensensor, naast elektrische ramen...
Lijkt me stug dat het bij VW niet zou kunnen, maar wie weet. 9 van de 10 keer is het onwetendheid/onkunde bij de monteur/dealer, waarbij een dergelijk antwoord de weg van de minste weerstand is!
 
Bovenaan Onderaan