All-season-vervanging voor 235/40R19 96W banden

tr7

Actief lid
Vorige maand heb ik een jonge tweedehands (eind 2019) Superb gekocht, met daarop Bridgestone Potenza tubeless 235/40R19 96W zomerbanden. Na deze set, wil ik graag heel goede all-seasons op deze (19") velgen laten zetten, om van de halfjaarlijkse bandenwissel af te zijn.
Mijn vraag is tweeledig. Allereerst: is het mogelijk om op deze velgen banden te laten zetten met een hogere wang dan 40mm? (En als het technisch zou kunnen: is het aan te raden?)
En ten tweede: wat vindt men hier de beste all-season banden voor een redelijk krachtige Superb III Combi? (Nu 190 PK, wordt binnenkort gechiptuned.)
 

MaxN

Donateur
Een andere hoogte maat betekent grotere omtrek en dus afwijking op de teller.
Ik zou hij dezelfde maat blijven.
Qua banden kom je denk ik op de Michelin Crossclimate 2, Continental allseason contact, goodyear vector allseason g2 of g3.
 

octaviabas

Senior Member
GoodYear Vector 4Seasons G3 , komen volgens de 2022 test van autoweek als goed uit de bus.
Hele goede all-seasons m.i. bestaan niet, Het blijft een compromis!
 

tr7

Actief lid
Een andere hoogte maat betekent grotere omtrek en dus afwijking op de teller.
Een grotere omtrek (mits die nog in de wielkast past), zou dus leiden tot een minder snelle toename van je tellerstand? (Uiteraard zou het ook tot afwijkingen in snelheidsmeting kunnen leiden.) Dat zou dus interessant zijn voor de restwaarde? Zou dit dus niet al heel veel gebeuren?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vermoed dat dit wel meevalt, al was het maar omdat door de grotere "stappen" die de auto moet nemen de acceleratie meer moeite gaat kosten (dus wat trager zal worden). Daarbij wordt tevens de aandrijflijn zwaarder belast, alsof je steeds in een iets te hoge versnelling rijdt.
 

Tees

Donateur
Hier zijn de beste ervaringen met Michelin Crossclimates (waaronder ondergetekende die ze nu onder 2 verschillende autos heeft gehad naar grote tevredenheid) en de Vredestein Quatracs. De Conti en GoodYear hoor je hier weinig, zegt niet dat ze niet goed zijn, misschien waren ze wat later erbij toen de all seasons echt opkwamen (en dat was vooral dankzij Michelin en Vredestein een aantal jaar terug).

En het ging hier qua andere omtrek vooral om je snelheidsteller die afwijkend gaat zijn. Maar daar zijn prima rekentools voor te vinden op internet. Ik zou dan wel uitgaan van de standaard wiel/bandmaten voor jouw Sup, ik weet niet of deze maat standaard/gehomologeerd is?
 

Captain Hook

Forumguru
@Tees Onder mijn auto geen Quatracs meer:
Het zullen best wel goede banden zijn in de bandentest. Maar als je rustig rijdt en de banden dus nauwelijks slijten door het rijgedrag op zich, dan verteren ze gewoon waar je bij staat. Na een aantal jaar was dat het resultaat (zie foto's).

Nu zitten er al weer een paar jaar een set Goodyear VECTOR 4SEASONS GEN2 onder en die vertonen absoluut nog geen degeneratie verschijnselen.
En volgens de laatste tests schijnt vooral de GEN3 tot de top te behoren. (voor zover dat soort tests ook naar de daadwerkelijke levensduur en gebruikscondities kijken).
 

EdK

Forumguru
Na een aantal jaar was dat het resultaat (zie foto's).
Tsja dat was jouw ervaring, onder de Fabia 3 liggen ze er nu al 5 jaar onder en totaal geen degeneratie verschijnselen.
Dus misschien toch een verkeerde serie gehad ??
Zijn nu dit jaar wel aan vervanging toe, maar dat heeft met profieldiepte te maken ! Deze winter (?) kon het nog net en voor de zomerperiode nog voldoende profiel, dus in het najaar gaan er weer een set Vredesteins onder....
 

hemi24

Forumguru
In het verleden Michelin CrossClimates gehad en die bevielen heel erg goed!
Onder de Golf 7 van de vrouw liggen zijn Bij aankoop vorig jaar een setje 18” Vredestein Quatrac Pro’s gelegd en die voldoen tot dusverre prima. Fijne rijeigenschappen, aardig stil en presteert prima op (zeer) nat wegdek.
 

MaxN

Donateur
Een grotere omtrek (mits die nog in de wielkast past), zou dus leiden tot een minder snelle toename van je tellerstand? (Uiteraard zou het ook tot afwijkingen in snelheidsmeting kunnen leiden.) Dat zou dus interessant zijn voor de restwaarde? Zou dit dus niet al heel veel gebeuren?
De kilometerstand ben ik niet zo bang voor, wel de afwijking van je kilometerteller, deze afwijking wordt groter, dus rijd je altijd te hard of te langzaam.
Op deze site kun je zelf de afwijking zien als je de huidige en de nieuwe maat invult.
Als je naar een 235/45R19 zou gaan komt je auto 11,75mm omhoog en rijd je bij 50 op de teller 49 en bij 100 op de teller 98, dit is nog los van de afwijking die elke auto al heeft.
 
Laatst bewerkt:
Continental komt met de AllSeasonContact2. Ik heb in februari een mail gestuurd naar continental met de vraag wanneer deze beschikbaar kwamen. Op Hongaarse wesbites zijn namelijk afbeeldingen te vinden van de band, en ook prijzen (nergens in voorraad uiteraard)..

Dus ik rijd net zo lang door op mn Falken eurowinters totdat ie verkrijgbaar is.. want dit wordt m voor mij.

Kreeg zowaar vorige week (dus na ruim anderhalve maand) antwoord;

De productie loopt momenteel. Het lanceringsevent gaat door einde van de maand.
Wanneer de banden effectief door de bandenspecialisten aangekocht zullen worden is moeilijk te voorspellen.
Uit onze ervaring zal dit midden mei - juni moeten zijn.



IMG_0414.jpeg
 
Voorkeur. Altijd continental gereden. Zomer en winterbanden. Ook op de motor altijd continental gehad. beviel uitstekend.
De huidige ASC in de top 3 in de bandentest. Ik verwácht dat de ASC2 de michelin van de troon stoot.
Dus ik wacht even op de nieuwe tot die uitkomt..

De michelin kwam overigens in deze video niet zo als de allerbeste er uit, al liggen de resultaten erg dicht bij elkaar.

 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Nou. Opzoek naar wat anders. Dit jaar geen ASC2 voor mij;

De productie van de gevraagde afmeting staat wel geprogrameerd maar men zal moeten wachten Q2/2024.

Status vandaag:

03201200000
225/40R19 93Y XL FR AllSeasonContact 2​
03-04-24​
 

Canon-Eye

Forumguru
Tsja, voorkeur is beleving en daarmee vrij subjectief.
Ik heb het omgekeerde: een paar keer Continentals gehad als eerste montage onder een nieuwe VAG-auto en ik vond ze nooit lekker rijden. Zodra het kon terug naar Michelins (kostte trouwens niet heel veel moeite om een stel Conti voorbanden kaal te rijden), met een "weer thuis op de rails"-gevoel als resultaat...
 

Tees

Donateur
Dan toch maar de Michelin CC2's ;)
Het 'zwakke' punt van de (1e gen) CC's zou rijden in nat weer zijn. Gisteren reed ik door zo'n hoosbui, waarbij flink wat water op de snelweg (ZOAB!) bleef staan. Ik reed er met 70-80 doorheen en voelde geen greintje neiging tot aquaplaning. Was weer zeer tevreden met m'n CC2's!
 
Haa.. ik heb nu juist CrossClimates2 op de Enyaq waar ik niet zo heel enthausiast over ben..
Die wil ik eigenlijk niet.. ga nog even wat videos kijken.. vooral in de maat 225.. want de een band kan in de ene maat goed zijn en minder in een bredere of smallere maat..

Zag net in een video waar er profieldieptes bij staan dat de ASC 8mm heeft en de Bt 6.8 en de CC2 slechts 6.5mm!

Edit; plaatje erbij..
IMG_0487.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan