Algemeen Duitse Skoda verkopers

Stinger

Actief lid
Wie heeft er ervaring met Duitse Skoda verkopers in het algemeen? Ik wil niet over een kam scheren. Vertonen zij ook een beetje cowboy gedrag. In mijn geval:

Skoda Octavia RS bj Feb. 2015 met 20dkm op de teller. Tweede eigenaar. Even een belletje naar de verkoper. Verkoper claimt/zegt/blauwe ogen dat deze auto schade vrij (unfallfrei) is. Daarbij vermeldt de verkoper dat achter bumper naar de spuiterij gaat. Waar ik op door vraag, betreft die over een beschadiging of schade. Daar kon de verkoper geen duidelijk antwoord geven. De verkoper zegt dat er bijvoorbeeld krassen op de achter bumper zit. Ik vind het wel een beetje vreemd verhaal. Immers wie gaat zijn auto na 1 jaar inruilen en of verkopen? Misschien een "boa constrictor" verstopt in deze auto? Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Een oud gezegde is dat autodealers van de paardendieven en zigeuners afstammen.
Wat een verkoper beweerd moet je altijd met gezonde argwaan aanhoren, vertrouwen is goed maar controle is beter.
 

ElScorpione

Forumguru
In NL kun je het schadeverleden achterhalen. Dat is in het buitenland een stuk lastiger. Ik had een Seat op het oog. Die bleek 12000 euro schade gehad te hebben. Uiteraard werd verteld dat de auto schadevrij was.

Er kan overigens best een goede reden zijn om een auto eerder weg te doen. Mij pa bijvoorbeeld ging van diesel naar benzine maar dat beviel niet. Na een jaar kocht hij weer een diesel. Misschien beviel de RS dus niet en is hij daarom al weer ingeruild.
 

Stinger

Actief lid
Deze topic heb ik al door genomen :yeah:.

In NL kun je het schadeverleden achterhalen. Dat is in het buitenland een stuk lastiger. Ik had een Seat op het oog. Die bleek 12000 euro schade gehad te hebben. Uiteraard werd verteld dat de auto schadevrij was.
Dat is nieuw voor mij dat men in NL schadeverleden kan achterhalen. Ik weet wel dat in de USA en Canada een database wordt bij gehouden met auto's die schade hebben gehad. Een auto die schade heeft gehad en hersteld is. Dan verkopen als schadevrije auto is gewoon LIEGEN :mad:! Men kan beter zeggen gerepareerd schade auto.
 

Cordoba

Forumguru
Andere optie is om met een lakdiktemeter de auto te gaan bekijken: overgespoten delen vallen dan direct door de mand. Of dat een serieuze schade of onbenullige krasjes zijn, kun je uit de lakdikte niet opmaken.
 

ElScorpione

Forumguru
Wellicht ook nog waardevol: een schade wil niet zeggen dat de auto slecht is. Als de schade maar degelijk hersteld is. Maar een auto die total loss is geweest of op het randje heeft gezeten, zou ik toch laten voor wat het is.
 

Stinger

Actief lid
Wat zo vreemd is dat de Duitse Skoda dealer beetje vaag antwoord over achterbumper. Als de bumper beschadigd is door dingen uit te laden. Waardoor er krassen zijn ontstaan. Dat noem ik geen schade. Als er iemand tegen de achterbumper heeft gereden op redelijke snelheid. Dan noem ik dit schade.
 

paultie

Forumguru
In Duitsland zijn ze verplicht om schade te melden. Vreemd dat de dealer daar geheimzinnig over doet. Zal als ik iets meer tijd heb even op het topic reageren. ;)
 

Stinger

Actief lid
Wat verstaat men onder schade in Duitsland? Of schade in het algemeen. Even een voorbeeld. Inbraak bij een auto (ik gun dat niemand), als men de slot en portier heeft gesloopt. Waardoor het plaat werk krom en of gescheurd is. De voorbumper, tijdens een bochtje nemen een paaltje raken waardoor een gedeelte van voorbumper los is geraakt. Het blijft lastig om te beoordelen of het een beschadiging of schade is.
 

Stinger

Actief lid
Weer even gebeld naar de Skoda dealer in Duitsland. Deze keer wel een eerlijke verkoper aan de lijn. Was bereidt om foto's te maken van de auto en achterbumper. Heeft ook vermeldt dat er gerookt is in deze auto. Maw voor mijn is het een no go als er in de auto wordt gerookt. Op naar de volgende auto.
 

paultie

Forumguru
Met het zoeken van mijn vorige auto (S2) kwam ik ook particulieren tegen waar in de auto gerookt werd. Absolute no go voor mij.

Om even in te gaan op de ervaringen bij het kopen van een auto in Duitsland.
Heb nu twee maal een auto geïmporteerd en bij toeval de auto bij exact dezelfde dealer in Duitsland.

Mijn ervaring met deze skoda dealer is goed en behulpzaam.
Netjes een kenteken geregeld, verzekering, alle papieren voor de import.
Bij mijn S2 kreeg ik destijds netjes fles sect mee en naderhand nog een uitnodiging om een weekendje weg te gaan of een slipcursus.

Met de aanschaf van de S3 moest er iets meer geregeld worden omdat ik BPM en BTW moest betalen in Nederland. Dit maakte dat ik de BTW terug moest vorderen in Duitsland. Dit heeft de Duitse dealer allemaal netjes voor mij geregeld. Ook nadien goede contacten met deze dealer in de verdere afhandeling.
En ik kreeg deze week een pakketje met een miniatuur superb in exact mijn kleur. Een plus punt!

Uiteraard moet je de dealers goed uitvragen op schades en andere elementen. Dat is eigenlijk ook niet anders dan in Nederland. Daarnaast vind ik dat het ook en groot gedeelte vertrouwen is wat je moet hebben.

Mijn nieuwe auto heeft 2 jaar europeese skoda garantie en nog eens 2 jaar extra garantie van deze dealer. Ik heb zwart op wit laten zetten dat de garantie ook voor mij geld als de auto op Nederlands kenteken staat. sterker nog in de nazending van de auto zal mijn garantie bewijs van de dealer op basis van mijn Nederlandse kenteken. De reparatie wordt gewoon in Nederland uitgevoerd en de rekening word door mijn Duitse dealer opgepakt.

Uiteraard hoop ik nooit de garantie te hoeven gebruiken maar ik denk dat als ik het nodig heb ik het op deze manier wel goed heb geregeld.

In Nederland gelden bovenstaande elementen uiteraard ook. Er zullen ongetwijfeld minder goede skoda dealers zijn maar ook hele goede.
 

Stinger

Actief lid
Met de aanschaf van de S3 moest er iets meer geregeld worden omdat ik BPM en BTW moest betalen in Nederland. Dit maakte dat ik de BTW terug moest vorderen in Duitsland. Dit heeft de Duitse dealer allemaal netjes voor mij geregeld.
Ik heb nu een Tageszulassung auto op het oog. @paultie Kunt u misschien vertellen hoe ik de BTW terug kan vorderen vanuit Duitsland? Immers deze is van bj 02/2016 en wordt geadverteerd met 0km op de teller :sterretjes:.
 

paultie

Forumguru
Ik heb de dealer gevraagd of zij de btw terug kunnen vorderen voor mij en daarmee de auto zonder btw kunnen verkopen. Om dat te doen moeten ze een BTW nummer van een bedrijf hebben of als particulier in Duitsland er eentje aanvragen. Het laatste hebben ze gedaan voor me. Voorwaarde is wel dat je een bewijs van betaling van btw doet. Dit is in dit geval de kenteken card. Immers krijg je deze pas als je bpm en btw hebt betaald.

De leeftijd van de auto is inderdaad niet het probleem. Meer de Km's echter bevreemd het mij wel dat het een auto is van feb 2015 met 0 km
 

Stinger

Actief lid
Kan ik hier uit iets meer voordeel behalen? Immers de BTW in Duitsland is 19% en hier in Nederlans 21%. Toevallig nog korting gekregen op de auto?
 

Cordoba

Forumguru
Weer even gebeld naar de Skoda dealer in Duitsland. Deze keer wel een eerlijke verkoper aan de lijn. Was bereidt om foto's te maken van de auto en achterbumper. Heeft ook vermeldt dat er gerookt is in deze auto. Maw voor mijn is het een no go als er in de auto wordt gerookt. Op naar de volgende auto.

Eigenlijk is wel/niet-rokers auto geen belangrijk criterium: met een extractor kun je de geur al grotendeels uit de zittingen en tapijt halen, en een aanvullende ozonbehandeling doet de rest. Als het gaat om aanslag van nicotine op het dak en lichtgekleurde interieurdelen, dan is daar via een goede reiniging met een passend APC, ook veel eer te behalen. (APC = All Purpose Cleaner, oftewel allesreiniger, maar dan wel speciaal voor de auto, niet die voor de badkamer) De prijs moet natuurlijk wel omlaag voor de moeite en het geld dat je erin moet stoppen om 'm netjes en geurvrij te krijgen.
 

paultie

Forumguru
Niet dat ik weet. Marges zijn toch al erg krap. Ook bij de Duitse Skoda dealers. Kijk of je accessoires, winterbanden of net dat ene setje velgen bij de auto kan lullen. Daar zal je marge zitten.
 

Stinger

Actief lid
Eigenlijk is wel/niet-rokers auto geen belangrijk criterium: met een extractor kun je de geur al grotendeels uit de zittingen en tapijt halen, en een aanvullende ozonbehandeling doet de rest. Als het gaat om aanslag van nicotine op het dak en lichtgekleurde interieurdelen, dan is daar via een goede reiniging met een passend APC, ook veel eer te behalen. (APC = All Purpose Cleaner, oftewel allesreiniger, maar dan wel speciaal voor de auto, niet die voor de badkamer) De prijs moet natuurlijk wel omlaag voor de moeite en het geld dat je erin moet stoppen om 'm netjes en geurvrij te krijgen.
:ot: Ongewenste geuren zoals rook/honden/muffen geur zijn erg lastig uit de auto te halen. Een goede maat van me heeft zelf een eigen detailing/poetscentrum. Al reinigt men de auto zeer intensief en een ozon behandeling van 5 dagen. Er blijft toch wat rest geur achter. Zet eens de auto in de volle zon licht voor een 2 uurtjes. En open dan de deur. Men zal toch de geur kunnen ruiken in minder mate (sterkte/aanwezigheid).

@paultie Wat is uw advies? Auto BTW vrij kopen in Duitsland?
 
Bovenaan Onderaan