Alcantara vervangen door leer?

El Fuego

Senior Member
Ik denk dat ik er wel uit ben qua nieuwe leasebak: een Superb Sportline 2.0 TDI DSG. Ik zit alleen nog met de stoelbekleding. Ik ben een fan van lederen bekleding (laatste 16 jaar niet anders gekend), maar dat is als optie op de Sportline niet te krijgen. Bij mijn huidige Octi heb ik de stoelen achteraf laten bekleden met Nappa-leer, maar dat waren stoffen stoelen.

De mensen in mijn directe omgeving verklaren me helemaal voor gek om het Alcantara voor een kleine € 2.000 te vervangen door leer. Los van het financiële schijnt Alcantara in de winter warmer te zijn en in de zomer koeler en het doet volgens hen luxer aan. Ik ben alleen zo bang dat dat Alcantara na verloop van tijd niet meer zo mooi blijft. Graag jullie meningen.
 

SuperBeeb

Forumguru
Alcantara kan je heel makkelijk schoonmaken. Licht vochtig microvezeldoekje.
Had lichtbeige alcantara in m’n Passat, zag er na 5 jaar nog prima uit. Zou t graag in m’n GTI hebben ipv leer.
 

Duijzer

Donateur
Ik heb Alcantara in m’n Octavia RS. Zit heerlijk, inderdaad ‘s winters niet koud en ‘s zomers niet snoeiheet. Auto is 5 jaar, 140 dkm, nog keurig netjes en geen slijtagesporen. Ik zou die 2000 euro anders besteden....
 

Cordoba

Forumguru
Helaas hebben de stoelen in mijn Fabia ook stroken alcantara. Alcantara ziet er mooi uit, voelt luxe aan, in de zomer koel, in de winter warm, dat is allemaal geen probleem, maar als het echt vuil is, is het gewoon niet goed schoon te krijgen. Waar je stoffen bekleding met een extractor goed kan reinigen, en leren bekleding kun je ook reinigen, voeden onderhouden, maar alcantara is een drama. Sonax heeft bijvoorbeeld in het verleden een speciale alcantara reiniger gehad, maar bij gebruik volgens de regels liep het alcantara vaak onherstelbare beschadiging op. Ik weet van een geval (ik dacht met een Audi S8) dat uiteindelijk de auto met schade bij Sonax Nederland terecht kwam, en de medewerkers van Sonax vervolgens met een test nog eens een alcantara stoel ruïneerden. Aan de andere kant je kunt voorlopig gewoon de alcantara bekleding houden, en dan als het lelijk wordt alsnog óf een ander interieur aanschaffen of met leer laten bekleden.
 

brepus13

Forumguru
Heb in een vorige auto ook alcantara gehad en is mij prima bevallen. Ik heb er nooit vlekken oid in gehad. Auto ging met 245k eruit en stoelen zagen er nog top uit.

Ik zou het geld anders besteden maar ach ieder zijn ding :-)
 

Highway

Forumguru
Er zijn speciale Alcantara reinigers beschikbaar. Ik heb, in tegenstelling tot wat @Cordoba beweert, mijn stoelen goed gereinigd met een extractor. Daarbij wel speciale reiniger gebruikt (geen Sonax, dat verhaal had ik ook gelezen).

- Reiniger zoals de instructies melden, op het alcantara aangebracht.
- Met school water (toevallig gedeminiraliseerd water) gebruikt met de extractor, om ervoor te zorgen dat deze goed gesproeld warden. Gezien de stoelverwarming moest ik ervoor zorg dragen de stoelen niet te nat te laten worden.

Resultaat is prima - er kwam duidelijk vuil uit de stoelen. Na he drogen zag de alcantara er prima uit, en nu nog steeds (binnenkort een keer herhalen gezien er weer veel km.s gereden zijn).

Wel heb ik een wang reparatie moeten uitvoeren op het lederen (nou ja - nep leder) deel die slijtage vertoonde.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik heb Alcantara gehad (met "lederen" wangen van de stoelen) in mijn Mondeo in het verleden en dat beviel goed. Alleen met leer glij je lekkerder de auto in vind ik. Maar wellicht wordt de volgende ook Alcantara, ik heb alleen op stuurwielen nog gezien dat het kaal werd en zeer vuil, daar zou ik het dus niet willen. Een gekoeld stuurwiel zou in sommige gevallen ook een uitkomst zijn.
 

RefleCs

Forumguru
Ik heb ook Alcantara nu en het leer op de wangen is na 150k km's de eerste slijtage te zien. Het alcantara zier er echter nog perfect en als nieuw uit.

Voor een stuur is het niet geschikt, wordt snel vies en lelijk. Dat heeft alles te maken met "vette" handen.

Op de Style BL is alcantara niet meer te bestellen. Voor mij een reden om of naar de sportline of achteraf alcantara te kijken.
 

El Fuego

Senior Member
@RefleCs Het is dat de Sportline mooie sportstoelen met betere steun heeft dan de Style-stoelen. Anders zouden we aan stoelenruil kunnen doen......;)
 

Cordoba

Forumguru
@Highway Blijkbaar is het bij jou goed gegaan, maar veel detailers zijn toch wat bang van alcantara. Onder het motto liever safe dan sorry, heb ik het niet geprobeerd ook omdat de alcantara stroken er bij mij nog netjes uitzien.
 

Highway

Forumguru
Je leest idd vaker verhalen dat iemand alcantara vernield heeft bij het reinigen ja. Ik heb toen het goedtje, special voor alcantara gekocht om dit zoveel mogelijk te voorkomen.

Ik moest deze stoelen wel reinigen, gezien ze behoorlijk vies waren geworden (kwamen uit demontage auto en hebben lang op voorraad gestaan).
 

BramBam

Forumguru
Rij nu ruim 3,5 in een Seat Leon ST met Alcantara sportstoelen. Heerlijk spul idd warm in de winter en niet heel warm in de zomer. Bekleding ziet er nog als nieuw uit.

2x een vervelende vlek (waarvan 1x chocolade) erin gehad die er in 1e instantie niet uit ging. Kreeg toen een tip van een monteur bij mijn dealer om de vlek te deppen met Dasty (een vlekkenreiniger voor kleding, verkrijgbaar bij de Wibra). Gouden tip, want vlekken waren na behandeling niet meer te zien.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb alcantara in mijn Passat en 3 kinderen (nu 8, 10 en 12 toen ik de wagen net had 4, 6 en 8) het alcantara is nog steeds als nieuw en kun je heel goed schoon houden.
Persoonlijk vind ik het fijner dan helemaal leer, want behalve warm en koud blijf je er ook beter op zitten.
Oh ja en met deze warmte geen brandend heet leer aan je blote benen
 

B.Stuurder

Forumguru
Dasty (een vlekkenreiniger voor kleding, verkrijgbaar bij de Wibra)
Ik dacht dat Dasty een ontvetter was. Bij de Shell gebruiken ze de professionele uitvoering om assen te ontvetten, werkt ook voor chocolade blijkbaar, maar ik had het toch niet snel op mijn Alcantara stoelen gebruikt. Goede tip dus, want het is zeer goedkoop spul en blijkbaar niet erg agressief.
 

Hakar

Donateur
goedkoop spul en blijkbaar niet erg agressief


Gevarensymbool%20CLP-pictogram%20bijtend.jpg
Is het enige gevarensymbool wat er op de fles staat.
Verder totaal niet agressief.
Heeft ook geen enkele invloed op vissen, kikkers, salamanders en andere fauna in een niet natuurlijke (lees folie) vijver.
Zo lang het niet in het vijverwater komt.

Oh ja, de flora doet er iets langer over om dood te gaan.
 

B.Stuurder

Forumguru
Gevarensymbool%20CLP-pictogram%20bijtend.jpg
Is het enige gevarensymbool wat er op de fles staat.
Verder totaal niet agressief.
Heeft ook geen enkele invloed op vissen, kikkers, salamanders en andere fauna in een niet natuurlijke (lees folie) vijver.
Zo lang het niet in het vijverwater komt.

Oh ja, de flora doet er iets langer over om dood te gaan.
Precies, daarom zou ik het ook niet meteen op mijn bekleding uitproberen. Maar blijkbaar werkt het prima. Zwaar overtrokken die labels :deuk:
 

Rofffel

Forumguru
Ik gebruik Dasty al jaren als ontvetter. Een van de beste! Vooral om onder de motorkap wat schoon te maken heeeel handig.
Helaas brand t wel op je handen dus ik zou het nevernooit in de buurt van stof/alcantara/leer laten komen.
 
Bovenaan Onderaan