Alarmverlichting tijdens snel remmen

Yeti Linka

Actief lid
Vandaag reed ik over de Oostvaardersdijk van Almere naar Lelystad. Halverwegen de dijk stonden auto's stil en ik wilde normaal remmen. Mijn snelheid was ongeveer 80 km/u en tijdens remmen greep de ABS direct in. De dijk bleek behoorlijk glad te zijn. Tijdens het remmen begon de alarmverlichting te knipperen. Heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Klopt dit?

mmarechal

Actief lid
Ikzelf heb dit nooit eerder aan de hand gehad mijn O2, maar een collega met een andere O2 wel. Bij mijn weten klopt dit en is dit bedoeld om achterop komend verkeer te 'waarschuwen'. Je moet inderdaad alleen wel erg hard remmen voordat zich voordoet.

hemi24

Forumguru
Voor de mensen die leesvrees hebben, is een Skoda een verrassende wagen...

(wel jammer dat dat boekwerk zo'n ruimte opslokt in het handschoenenkastje, als je het toch niet gebruikt..!)

skodaboy

Forumguru
Vandaag reed ik over de Oostvaardersdijk van Almere naar Lelystad. Halverwegen de dijk stonden auto's stil en ik wilde normaal remmen. Mijn snelheid was ongeveer 80 km/u en tijdens remmen greep de ABS direct in. De dijk bleek behoorlijk glad te zijn. Tijdens het remmen begon de alarmverlichting te knipperen. Heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Klopt dit?

ik denk dat de alarmlichten aanspringen van het moment de ABS in werking treed...heb al een paar keer voluit moeten remmen...ABS greep toen ook in en idd de alarmlichten begonnen onmiddelijk te knipperen...

rimom

Nieuw lid
Het is mij persoonlijk al twee keer helaas gelukt om deze voorziening nodig te hebben. Beide keren een:2133: en de laatste keer gelukkig een linker vluchtstrook want de auto achter me had die nodig.

r_d_k

Actief lid
Goed om te weten dat dit er opzit. :xyxthumbs:

In de 60.000 km per jaar zie ik altijd wel eens per jaar een medeweggebruik naast mij op de vluchtstrook staan. Gelukkig staat deze weggebruiker naast mij in plaats van tegen c.q. in mijn auto...

VEEJAY

Forumguru
het moment de ABS in werking treed
Dit is onjuist, of alleen in combinatie met hoge snelheid.

Wat ik weet is dat mijn 2005 O2 deze optie niet had en mijn 2006 O2 wel. Beide auto's waren elegance modellen dus het zit em in de bouwjaar zover ik weet.

Bij hard remmen op hogere snelheden treed het in werking, ik weet niet exact onder welke parameters.

rimom

Nieuw lid
Volgens mij treedt dit fenomeen op indien de noodstopbekrachtiging zijn werk gaat doen. En die gaat bij mijn O2 gelukkig later aan de slag dan bij een 2005 Megane.

Ronnie

Forumguru
De alarmknipperlichten zullen aan gaan bij een noodstop, echter allen wanneer het voertuig sneller rijdt dan 60 km/h en wanneer er door pedaalkracht sterker geremd wordt dan een vertraging van 7 mtr/sec2, of wanneer de ABS langer ingrijpt dan 3 seconden.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Pendragon

Donateur
Ik heb dit met de S2 1 keer gehad en schrok toen ook wel even. Ik moest heel hard remmen voor het verkeerslicht.

MarcoO2

Forumguru
@ Ronnie: duidelijker kan niet! Ik heb inderdaad ook een paar keer gehad bij remmen met hoge snelheid dat de lichten aangingen. De ABS greep toen niet in, maar de remkracht was wel groot. Erg nuttige voorziening (die overigens al heel erg lang bestaat).

nomad

Senior Member
Deze optie is met modeljaar 2007 (die dus al in 2006 gebouwd werd) geintroduceerd. Mijn vorige O2 modeljaar 2006 had het nog niet.
En nee, het is ook met de oudere modellen niet aan te zetten.

hemi24

Forumguru
idd vanaf modeljaar 2007 was het aanwezig.
Kan handig zijn als de mensen achter je niet zo allert zijn, wnat het scheelt toch echt een paar seconden als je het zelf wilt doen.
:ot:Mijn Peugeotje 206 uit 2003 had het trouwens ook al...

nemo

Senior Member
Idd een handige functie.
Toen ik een keer rijtraining had moesten we oefenen voor een noodstop, en de oefening werd alleen goedgekeurd als de alarmlichten gingen knipperen. Voorwaarden daarvoor waren 1. plankgas 2. zo hard remmen dat je door de bodemplaat gaat (bijna dan).

MarcoO2

Forumguru
Ik weet inderdaad van Peugeot dat ze het al lang hebben, sowieso iedere 307 (en nieuwer), en mijn 206-je uit 2001 had het ook al.

De alarmknipperlichten zullen aan gaan bij een noodstop, echter allen wanneer het voertuig sneller rijdt dan 60 km/h en wanneer er door pedaalkracht sterker geremd wordt dan een vertraging van 7 mtr/sec2, of wanneer de ABS langer ingrijpt dan 3 seconden.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.

@Ronnie: dank voor je heldere uitleg.. maar... geldt dit ook voor de pre FL Octavia?? Die van mij is van januari 2008 en ik heb een Elegance Buss Edition.. ik heb ABS ook al een keer nodig gehad.. maar nooit gemerkt dat de alarmlichten dan gaan branden..:bye:

Wasmachineman

Forumguru
@Paulb1978 : Dit werkt ook op mijn O2 2007 dus bij jou ook ! En anders even testen morgen op een leeg stukje weg ergens ?

MarcoO2

Forumguru
Let op he, het gaat om het langer dan 3 seconden ingrijpen van ABS... dat gbereik je niet zomaar. Het genereren van voldoende remkracht valt ook nog niet mee, bewust keihard remmen is niet eens heel makkelijk. Maar jouw O2 heeft het ook hoor!

Bovenaan Onderaan