Aircovraagje

Ronnie

Forumguru
Ik rij al tot volle tevredenheid een tijdje rond in mijn Fabia 1.2 TSI 110 pk Style, een beetje (te) weinig naar mijn mening, maar bij een ding heb ik een vraagteken.
Bij deze regenachtige dagen valt mij op dat de voorruit aan de buitenkant beslaat, na onder de motorkap te hebben gevoeld aan de aircoleidingen heb ik geconstateerd dat de koeling in werking is, de leidingen zijn ijskoud.
Echter is de (handmatige) airco uitgeschakeld (lampje uit) en dus draait de compressor toch mee.
Foutmeldingen zijn er niet in VCDS, conclusie is dan dat er toch misschien een relais blijft "hangen".
Of is dit normaal en hoef ik niet op storing zoektocht?
Ik vraag dit aan de mensen welke al langere tijd in de Fabia 3 rondrijden en dus meer ervaring ermee hebben dan ik..... (ik heb tot nu toe zo'n 1500 Km gereden)
 

kylimo

Senior Member
Hallo Ronnie,

Jij schrijft dat de voorruit aan de buitenkant beslaat. Bedoel je binnenkant of beslaat hij echt aan de buitenkant? Voor de buitenkant lijkt mij de ruiterwisserfunctie de aangewezen oplossing. Of zie ik het verkeerd?

Groeten Boy
 

turboturbo

Forumguru
En voel/merk je geen enkel verschil bij in of uitschakelen van de airco? Dat de compressor altijd mee draait is bij (vag) een gegeven, er wordt echter maar een hele kleine arbeidsslag gevraagd door de ecu zolang de airco uitgeschakeld blijft.

Heb je beschikking over uitlees apparatuur? Dan kan je kijken of de computer ook daadwerkelijk registreert of je de airco met het knopje aan of uitzet (I = aan, 0 = uit. Kanaal 57; waarde 3. Waarde 4 = load)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Ronnie Ik rij nu ruim 2 jaar en ruim 25k km met de F3, en heb daar ook een periode last van gehad, dat ik om veilig de straat uit te kunnen rijden (paar honderd meter) echt iedere 50 meter de ruitenwisser aan moest zetten. De airco staat hier volgens mij volledig los van: die blaast alleen lucht langs de binnenkant van de ruit, en op zo'n korte afstand (na nachtje stilstaan) kan de airco nooit de hele ruit al koud hebben (de ruit moet tenslotte aan de buitenkant koud zijn, voor er vocht uit de lucht op condenseert). Ik heb er nu al een paar maanden geen last meer van, maar in het voorjaar had ik het probleem ook.
 

Ronnie

Forumguru
'T is ook niet de hele ruit, alleen onderin. Alleen als ik in de bebouwde kom rij, als ik harder rij trekt het na verloop van tijd weg.
Ik gebruik normaal bijna nooit de airco, ik krijg (bij langer gebruik) last van de ogen, daarom viel het me op.
Bij uitgeschakelde airco is nog steeds een (zeer) koude luchtstroom in de auto waarneembaar.
 

Ligflits

Senior Member
Als je een thermometer in/bij de uitblaasopening houdt en dan deze temperatuur vergelijkt met de buitentemperatuur, kun je de werking van de airco controleren. Dan weet je zeker of deze (onbedoeld) aan staat.
 

Ronnie

Forumguru
Vanmorgen even VCDS eraan gehangen, er was een fout aanwezig, maar ik kan er niets mee.
Kortom ik snap niet goed wat er bedoeld wordt.
Het log:

1 Fault Found:

1048833 - Function Limitation due to Compressor Shut-Off Request By Engine
B10F0 00 [012] - -
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 6
Fault Frequency: 5
Reset counter: 40
Mileage: 108670 km
Date: 2020.06.25
Time: 10:28:37

Voltage terminal 30: 14.0 V
Compressor shut-off requirement: Shut-off of engine control module via CAN (T > 15 sec.)

Misschien dat iemand een duidelijke verklaring kan geven wat hier bedoeld wordt.
 

turboturbo

Forumguru
En was in vcds (de live data) nog te zien of de airco aan/uit ging met bediening van de knop?

Edit: de genoemde foutcode is niet terug te vinden op Gerritspeek’s site...?

Het gekke is dat als je Googlet op de tekst en code je op topics uit komt waarbij mensen melden dat hun airco het dus (af en toe) niet doet - dat is, als ik het goed begrepen heb - De code zou betekenen dat de ecu de compressor uit laat schakelen door bijv tekort aan vermogen of spanning.
 
Laatst bewerkt:

Ronnie

Forumguru
Ben d'r al uit; Gevonden bij Skodacommunity.de.
Fout wordt veroorzaakt door een softwarebug volgens een VW dealer in D, en treedt op wanneer de start-stop geactiveerd wordt.
De ecu van de motor zet dan ook de aircocompressor stil (logisch!) en veroorzaakt dan de storing welke opgeslagen wordt.
Komt volgens hem voor bij de Polo, Fabia, Ibiza, kortom alle VAG auto's met start-stop systeem.
Foutcode kan probleemloos gewist worden maar zal uiteraard weer terugkomen.
 

Ronnie

Forumguru
De uiteindelijke oplossing gisteren ontdekt; Bij de voorruit stand van de ventilatie schakelt altijd de compressor in om te koelen.
Nu ben ik mijn leven lang al gewend om te rijden met de ventilatie op de voorruit stand dus dit was een klein probleempje.....
De oplossing was dan ook om de knop iets naar links te draaien, dan stopt de compressor en de lucht wordt nog altijd langs de voorruit geleid.
 
Bovenaan Onderaan