Airco

Toen ik verleden week de airco aanzette werd gelijktijdig de schakelaar van de luchtcirculatie geativeerd.
Beide schakelaars aan / uit gezet maar de situatie bleef zo.
Nadat ik de achteruit verwarming aangezet had kwam ik er per toeval achter dat de schakelaar van de circulatie niet meer mee kwam als de airco aangezet werd.
De volgende dag echter weer het zelfde, de circulatie ging aan als de airco aangezet werd.
In het weekend reageerde alles weer alles opeens weer goed.
Wie kent dit euvel?
Ik ontdekte dit nadat de auto in de garage was geweest, moet nog terug voor een nieuwe bc i.v.m. de brandende gloeilamp
 

FabiaGL

Actief lid
Stond de auto niet in z'n achteruitversnelling? dan is het normaal dat de recirculatie aangaat.
 
FabiaGL;
Het begon gewoon tijdens het rijden toen ik de airco inschakelde, dus niet in z'n achteruit.
Ik heb gekeken of de reciculatie als ik achteruit rij automatisch aangaat maar dit is niet het geval, airco wel /niet ingeschakeld maakt niet uit.
In het boekje van de auto kan ik het ook niet terug vinden.
 
Vandaag ontdekt hoe het komt dat de circulatie automatisch mee aan gaat als de airco aangezet wordt.
De airco had ik volaan staan en toen heb ik de regelknop van de laagste stand naar de middenstand gezet en toen weer laag.
Op dat moment komt de circulatie automatisch in.
Is dit normaal -lijkt mij niet- en heeft verder iemand bij de hand gehad?
 

laagvlieger

Forumguru
Dit heb ik ook. Als ik hem op de koudste stand heb en ik doe de airco aan, gaat ook de binnencirculatie automatisch aan. Ik denk dat dit de bedoeling is. Reden: koudste stand wil zeggen dat je wilt dat het heel snel afkoelt. Als enkel de lucht in de auto moet gekoeld worden gaat dit veel sneller omdat dit een klein volume is. In tegenstelling tot warme lucht die van buiten komt en steeds opnieuw moet gekoeld worden.

Dit geldt trouwens ook bij zeer koud weer en je wilt dat het snel warm is in de auto: dan moet je de binnencirculatie aanzetten zodat enkel de lucht binnen de auto verwarmd wordt. Dat staat wel in de handleiding.
 

piair1982

Forumguru
Wat is airconditioning toch lekker als op een dag als vandaag, de kleine sliep zo na een dagje strand.:laugh:
 

Noord26

Forumguru
Wat is airconditioning toch lekker als op een dag als vandaag, de kleine sliep zo na een dagje strand.:laugh:

Zijn er genoeg die dan de airco op 18 zetten als het buiten (hier 35,5) graden is. Ik had hem op 26 graden staan, dan is het aangenaam. Luchtvochtigheid die mindert doet minstens net zoveel.

Het is overigens een normale werkdag?
 

piair1982

Forumguru
Ik heb al vakantie ;)
Maar idd max 5 a 6 graden onder de buitentemperatuur en tien minuten voor thuiskomst airconditioning uit.
Toen besloeg me de binnenspiegel van het vocht wat er uit geblazen werd.
 

Noord26

Forumguru
Als je de airco van je climate control uit zet kan hij alleen verwarmen tot de ingestelde temperatuur. Koelen en de luchtvochtigheid omlaag brengen zit er dan niet in.
Als de buitentemperatuur groter wordt als de ingestelde temperatuur zal hij, zonde airco, alleen harder gaan blazen.

In mijn optiek heb je niet zoveel meer aan je climate control als je de airco uit zet. Het is juist bedoeld om zeer constant te kunnen laten werken, zonder steeds instellingen te hoeven veranderen. Dat gaat alleen als je de airco aan laat staan.
 

van_der_P

Senior Member
De airco met dit warme weer niet te koud zetten. 18 graden als het buiten 35 is, is niet goed voor je zelf. En de techniek krijgt dit verschil niet overbrugt, het is geen diepvries.
 
Hoi allemaal,

Wat mij opvalt is dat de airco meer moeite heeft om te koelen dan mijn vorige auto, in de winter hetzelfde probleem met de verwarming...moeilijk warm te krijgen. Ligt dit aan de kleine motor?
Ben benieuwd welke ervaringen jullie hebben.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Weet niet wat jouw vorige auto was?

Ik zelf had een Octavia II 1.9 TDI en deze had ook moeite om warm te worden bij ijzige temperaturen.
Met de Fabia Greenline nog geen ervaring met het koude jaar getijde, maar verwacht hetzelfde.

Koelen doet de Fabia goed heb ik aan het begin van de week gemerkt. De auto gaf 37 graden als buitentemperatuur aan tijdens het rijden. Binnen in de auto stond de ECC op 25 graden en ik gaf geen krimp. Start- Stopsysteem was wel constant buiten werking.
 
Sinds een paar dagen gaat bij mij de airco vanzelf aan de de koude lucht aanstaat hoog en ik draai de luchtverdeelknop rechtsom.
Wie heeft hier nog meer last van?
In augustus toch naar de garage voor de nieuwe bcm.
 

laagvlieger

Forumguru
Gisteren meermaals meegemaakt. Het was stormachtig, enorme hoeveelheden regen en veel wind. De auto had buiten gestaan dus alles was vochtig. Alle ruiten waren meteen aangeslagen. Dus meteen de kachel helemaal open gegooid (maar niet op het warmste, motor was nog koud). Het kreeg met moeite de damp van de vooruit weg. Na even onderweg te zijn viel het me op dat de ruiten opeens helemaal vrij waren en dat er veel koelere lucht werd geblazen: ik keek naar het AC-knopje en dat stond aan. Die heeft zichzelf dus aangezet. Maar het had wel meteen effect, alle ruiten waren vrij. Dus weer het airco uit gedaan en gewoon de kachel laten blazen. De ruiten sloegen weer langzaam aan en dan opnieuw: de AC zette zichzelf aan.

Handig, ik denk dat dit de bedoeling is?
 

Noord26

Forumguru
Dat weet ik niet meer uit het hoofd. Heb het wel in het boekje gelezen in de functie van de climate control. Heb je eigenlijk wel climate control en geen normale airco?
 
Bovenaan Onderaan