Airco wordt pas koud na 10-15 minuten rijden.

JohanKraak

Nieuw lid
Goedendag,

Ik heb een probleem met mijn Rapid Spaceback met een 1.2 TSI CBZ motor.

De airco gaat pas koude lucht blazen na 10-15 minuten rijden.

Als ik op het AC knopje druk wordt het motor toerental verhoogd maar verder niks.
Nu kan ik zien via mijn Autel uitlees kast dan als ik op de AC knop druk dat de compressor harder gaat draaien (zo’n 1200 toeren bij stationair motor toerental) en het gevraagde koelvermogen zo’n 82% is. De ventilator gaat ook niet draaien als de airco wordt ingeschakeld, ook niet bij 35 graden.
Het lijkt wel of die geen signaal krijgt zodat de pomp harder gaat werken.

De druk in het systeem is zo’n 9.5 bar. De airco is een keer leeggehaald en opnieuw gevuld. Inmiddels bijna een half jaar geleden dus een lek lijkt me vrij onwaarschijnlijk.

Vorige maand zijn we in Frankrijk geweest.
Met 40 graden in de bergen doet de airco het nog steeds goed, volop koude lucht uit de roosters en bij stilstand draait de ventilator op volle toeren.

Als de auto dan weer even stil staat en dan weer wordt gestart werkt de airco gelijk weer.
Na een dag stilstaan weer hetzelfde euvel.

Sommige adviseren er gelijk een nieuwe pomp op te zetten maar aangezien het verhaal hierboven sluit ik dan vrijwel uit.

Zit er wellicht ergens een relais voor de airco pomp of ventilator die dit probleem kan veroorzaken? Of een bedieningspaneel wat geen signaal doorstuurt?

Alle hulp is welkom.

Bedankt, groet, Johan.

Bovenaan Onderaan