Airco wordt niet ingeschakeld.. elektronisch probleem?

FabiaCombi05

Nieuw lid
Sinds kort werkt ineens de airco niet meer.
De lampjes van zowel de "AC knop" als de "Recirculatie knop" branden niet (ventilator staat aan).

De zekeringen zijn allemaal gecontroleerd (op de accu en in het dashboard).

Het lijkt op een elektronisch probleem ivm het niet reageren van de AC knop (magneetkoppeling / compressor lijkt niet in of uit te schakelen).

Mijn auto:
Skoda Fabia 1 (2005) - Combi - Elegance - 1.2 htp

Heeft iemand hier al ervaring mee?
2fb3098258f8c26167ba73181f2ee450.jpg
b4e090e6f8254e121b0c737eebe2d4f3.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Het lijkt mij te toevallig dat zowel de recirculatie- als de aircoknop tegelijkertijd ermee ophoudt. Ik begrijp dat de ventilator het wel doet? Doen recirculatie en AC het in alle standen van de ventilator niet (ook ff stand 4 checken). Ik denk aan 2 dingen: een probleem in je regelsysteem of de bekabeling ernaartoe (al vind ik dat laatste onwaarschijnlijk gezien t 2 knoppen tegelijk zijn), of hij detecteert niet meer dat de ventilator aanstaat. Als de ventilatie namelijk uitstaat, schakelt ie ook de airco en recirculatie uit. Waar dát dan aan ligt, kan ik niet meteen bedenken.
 

turboturbo

Forumguru
Wanneer heeft de airco voor het laatst onderhoud gehad?
Theoretisch zou het zo kunnen zijn dat de compressor (danwel de koppeling) niet inschakelt als de vulgraad te laag is (om te voorkomen dat de compressor verbrandt)

Heb je de mogelijkheid om uit te (laten) lezen? Geen idee vanwaar je komt, mogelijk zijn er VCDS of OBD11 leden in jouw regio. Misschien zijn er foutmeldingen opgeslagen en kan je aan de hand daarvan verder puzzelen.
 

Tees

Donateur
Maar dan zou de circulatiestand toch gewoon moeten werken? Ik kom ook terug op m'n eerdere bericht: net gereden in m'n F1c en de circulatiestand gaat niet uit in stand 0 (i.t.t. de airco). Dus ik vermoed toch een bekabelings- of regelmoduleprobleem.

Heb je de zekeringen nagekeken of nagemeten? Dat laatste is de beste manier, breukjes zijn niet altijd te zien (maar wel te meten). En idd, uitlezen lijkt me ook een goed plan
 

FabiaCombi05

Nieuw lid
Allereerst bedankt voor de berichten en het goede meedenken!

-Ik heb de zekeringen (boven de accu) nagemeten.
-De ventilator werkt in alle 4 de standen.
-De airco is circa 4 jaar geleden bijgevuld (de airco werd toen niet koud ivm te lage vulling. De compressor sloeg overigens destijds wel gewoon aan bij het indrukken van de knop AC). Na het vullen van de airco werkte deze perfect.
-De airco heeft begin deze lente nog gewerkt.

Doordat beide lampjes niet werken, ben ik ook aan het zoeken naar berichten van soortgelijke problemen, met de bijbehorende oplossing...

Ik denk inderdaad in de richting van de regelunit / bekabeling van de knoppen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
 

Tees

Donateur
Vervelende is dat je, om daarbij te komen, een aardig stuk dashboard eruit moet halen denk ik.

Als ik tijd heb (weet niet of dat een dezer dagen gaat lukken) zou ik de stroomloopdiagrammen er even op na kunnen slaan, welke draad waarheen loopt. Maar t lijkt me logisch dat er rechtstreeks 2x2 (of 3, eentje extra voor verlichting?) draden van die 2 knoppen naar de regeleenheid lopen. Misschien weet @turboturbo of @Cordoba uit z'n hoofd waar de regeleenheid voor de ventilatie zit?

In 4 jaar kan ie trouwens wel leeg raken, beetje afhankelijk van hoeveel verlies je hebt. Ze rekenen volgens mij met 10-15% per jaar. Maar ik denk dat het daar niet inzit vanwege die recirculatieknop
 

FabiaCombi05

Nieuw lid
Alvast bedankt Tees!

Ik heb overigens een eenvoudige OBD2 mini bluetooth adapter (Aliexpress).
Ik zal eens uitlezen of er storingen instaan.

Ter info:
Doordat ook mijn Fabia last had van vochtige automatten bij de achterbank, door lekkage in de deur. Lijkt alle electronica wat gevoeliger te zijn geworden voor storingen.
Deze typische Fabia kwaal heb ik trouwens vorig jaar al opgelost via de goede info van dit forum.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
De aircopomp van een Fabia I draait altijd! (als de motor loopt), alleen de opbrengst van de plunjers kan versteld worden naar bijna nul. Het is dus zeker geen magneetkoppeling of zo die niet inkomt. De airco kan om allerlei redenen de plunjers in de nul-stand houden, bijvoorbeeld ook als de fan achter de condensor niet werkt.

Nu weet ik niet meer of de handmatige airco bij de Fabia I ook automatisch de recirculatie inschakelt als de temperatuur in de auto veel hoger is dan de gewenste temperatuur. Als hij dit inderdaad doet, kan zijn dat een kapotte recirculatieklep ook het inschakelen van de airco blokkeert. (hoewel ik dit van mijn eigen F1 niet herinner, maar dat was ook een 2003 exemplaar, dus pre-facelift).

Mijn guess is, dat in elk geval de (bruine) massaaansluiting van het bedieningspaneeltje los is (of mogelijk complete multistekker)
 

Ronnie

Forumguru
Als het systeem te weinig druk/vulling heeft gaat er niets meer want het is tegen te weinig vulling beveiligd.
(sensor zit in de leiding tegen het rechter binnenscherm)
 

Tees

Donateur
Als het systeem te weinig druk/vulling heeft gaat er niets meer want het is tegen te weinig vulling beveiligd.
(sensor zit in de leiding tegen het rechter binnenscherm)
Even voor mijn beeld Ronnie: doet de kachelventilator t dan ook niet meer?
 

Ronnie

Forumguru
Jawel, deze werkt onafhankelijk van de airco.
Echter wanneer er een storing is met de kachelaanjager zal ook de airco niet werken omdat er dan gevaar dreigt voor een bevroren aircoverdamper in het kachelhuis.
Bij een uitgeschakelde aanjager zal de airco dus ook niet werken.
 

Tees

Donateur
Maar recirculatie wordt dus wel uitgeschakeld als er te weinig koelmiddel is? Want dan zou het probleem van TS toch ook een vullingsprobleem kunnen zijn...
 

Monteurtje

Forumguru
Ik zou eerst storing uit gaan lezen. Als de druk te laag is of systeem leeg dan geeft dat als storing aan.
Sensor uitstroomtemp na verdamper, als die defect is doet airco het ook niet. Is een hele fijne om te vervangen.
Ooit heb ik hier een beschrijving van gepost volgens mij.
 

FabiaCombi05

Nieuw lid
Eindelijk opgelost!

Ik wilde de auto uitlezen, maar dit lukte steeds maar niet. Dat was merkwaardig.
Wederom de zekeringen gecontroleerd en ineens merkte ik dat zekering No.3 ("power supply for the diagnostics, airconditioning system") was doorgebrand.
Bij eerdere controle (multimeter) enkele weken daarvoor, leken alle zekeringen (incl. No. 3) in orde.
Destijds vooral gericht op zekering No.12 en 68 in de auto + zekering 11 onder de motorkap (mogelijk heb ik zekering No.3 over het hoofd gezien).

Wellicht slecht contact geweest of ik heb de controle van zekering No. 3 destijds niet goed gedaan.

Zekering vervangen en alles werkt weer!
Bedankt voor jullie hulp via dit forum.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan