Airco werkt niet goed

freli

Lid
Als in de winter de voorruit beslagen is, moet je toch de airco aanzetten op de voorruit?
Bij ons werkt dat niet, volgens de dealer moet je dan juist de airco uitzetten, klopt dat?
Bij vorige auto's moest ik juist dan de airco aanzetten.
Hoe kouder het is hoe langer je moet wachten tot je kan gaan rijden ivm zicht.
Als het heeft gevroren moet ik zeker 15/20 minuten wachten met de blower vol op de voorruit.
We hebben ook al geprobeerd om de voorruit goed schoon te maken, maar dat werkt ook niet.
Een vochtvreter zit ín de winter binnen een dag vol, dan stroomt hij zelfs over, maar volgens de dealer lekt de auto niet. De airco is al een keer of drie nagekeken bij de dealer, maar zij kunnen niets vinden.
Heeft iemand anders dat zelfde probleem ook?
 

ertromp

Forumguru
beneden de 2-5°C werkt de aircopomp niet. Dat kan je dealer je ook uitleggen (als het goed is)
 

freli

Lid
Bij vorige auto's kon ik na een minuut of twee alweer door de voorruit kijken als ik de airco vol op de voorruit zette, ook bij vorst (dus onder de 0 graden). Bij onze fabia werkt dat dus niet. Het snelst gaat het met de airco uit, dus alleen met de blower. Dan moet ik dus weer 15/20 minuten wachten.
 

ertromp

Forumguru
Bij geen 1 auto werkt de airco bij vorst overigens.
Vervangt de dealer je interieurfilter wel? En zit de afvoer niet verstopt van de airco?
 

freli

Lid
De afvoer is al nagekeken, dat is het dus niet. De problemen zijn er al vanaf toen we hem nieuw hadden. Het filter ligt het ook niet aan, dat is al vervangen en dat hielp ook niet. De voorruit goed schoonmaken/ontvetten helpt ook niet, dat hebben we ook al geprobeerd.
 

The bone collector

Senior Member
Het advies van de dealer om de airco net uit te zetten, lijkt me niet te kloppen. Airco aanzetten natuurlijk.

Maar blijkbaar zit er toch ergens een lek dan, kijk even bij het reservewiel. Voel ook eens aan de matten, en onder het dashboard aan de isolatie.
 

ertromp

Forumguru
Het advies van de dealer om de airco net uit te zetten, lijkt me niet te kloppen. Airco aanzetten natuurlijk.

Maar blijkbaar zit er toch ergens een lek dan, kijk even bij het reservewiel. Voel ook eens aan de matten, en onder het dashboard aan de isolatie.
Bij een buitentemperatuur lager dan ca. 5 graden draait je airco niet. Alles lezende en zie m'n post #9 is wellicht lekkage aannemelijk want 20 minuten voordat je ruit condens vrij is dat is zeker niet goed.
 

turboturbo

Forumguru
Bij mij kan het 's winters ook wel eens langer dan een paar minuten duren, omdat de kachel pas warm wordt als de motor dat is.... Dan moet ik na een paar meter rijden alsnog stoppen om met een doek het raam weer een beetje vochtvrij te maken, want anders zie ik geen ruk.

Het aantal dagen (ochtenden) per seizoen dat dat zo erg is, kan ik op een hand tellen.
 

Kornelis

Nieuw lid
Als in de winter de voorruit beslagen is, moet je toch de airco aanzetten op de voorruit?
Bij ons werkt dat niet, volgens de dealer moet je dan juist de airco uitzetten, klopt dat?
Bij vorige auto's moest ik juist dan de airco aanzetten.
Hoe kouder het is hoe langer je moet wachten tot je kan gaan rijden ivm zicht.
Als het heeft gevroren moet ik zeker 15/20 minuten wachten met de blower vol op de voorruit.
We hebben ook al geprobeerd om de voorruit goed schoon te maken, maar dat werkt ook niet.
Een vochtvreter zit ín de winter binnen een dag vol, dan stroomt hij zelfs over, maar volgens de dealer lekt de auto niet. De airco is al een keer of drie nagekeken bij de dealer, maar zij kunnen niets vinden.
Heeft iemand anders dat zelfde probleem ook?


Ik heb precies dezelfde problemen. Wat is nu de juiste gebruiksaanwijzing welke succes heeft?
 

Canon-Eye

Forumguru
Er zou verschil kunnen zijn tussen een gewone airco (zou ik niet aanzetten) en een climate control.
Ik heb laatstgenoemde, die staat het jaar rond op automatisch. Buiten het warmste jaargetijde staat de temperatuur altijd op 19,5 graden, dus 's winters wordt er dan geen koeling gevraagd maar verwarming.

Bij het 's ochtends vroeg wegrijden start ik de motor nog vóór ik het ijsdekje van de voorruit haal en schakel ik dan tijdelijk van Auto over op de "voorruit-ontdooistand", zodat de blower zich op volle kracht (en met de langzaam beschikbaar komende warmte) op de voorruit richt.
Wat daarbij wel erg helpt, is het op een kiertje zetten van de voorste zijruiten. De met kracht ingeblazen lucht kan dan ook makkelijker weg; tevens worden die ruiten, voor zover ze beslagen zijn, ook een stuk sneller schoon.

Afhankelijk van de vochtigheidsgraad is de voorruit soms in het begin enigszins beslagen, maar op deze manier is dat meestal over voordat ik klaar ben met ijsvrij maken van de andere ruiten.
N.B.: vrieslucht is per definitie relatief droog. Beslagen ruiten ontstaan vaak door vocht dat in de auto wordt binnengebracht door adem, natte kleding e.d.
 
Bovenaan Onderaan