Airco probleem

hallo allemaal

ik heb een skoda fabia 1.2tdi

helaas doet de airco het niet altijd , dan start ik de auto opnieuw op en dan slaat hij wel aan
eerder gaf hij de foutcode 00898 aan ,
nu is de airco pomp al vervangen en deed hij het 3dagen en nu is het probleem weer terug echter aan zonder de foutcode

hoopte dat iemand hier een idee er over heeft

groetjes
 

Antera

Donateur
Hallo,

Dit komt vermoedelijk door de zekeringhouders op je accu. ( als deze hier ook op aanwezig is) Deze gaan vaker kapot waardoor een van de groenen zekeringen geen goed contact meer maakt. Probeer daar eens mee te jutteren terwijl je de airco op aan hebt staan om te kijken of hij dan bijspringt
 
en nu ga ik morgen op vakantie maar dat zou echter denk ik geen probleem moeten kunnen zijn om er mee door te rijden toch ? aangezien als ik de auto opnieuw opstart hij het wel altijd doet ?
iedergeval al bedankt en zal het is gaan proberen met de zekeringen en zal jullie verder op de hoogte houden
 

GJS

Senior Member
Geen idee of het verder kwaad kan, als het een los contactje is zal het niet zoveel uitmaken om er mee door te rijden.
Hopelijk blijft hij het wel doen, zonder airco is het niet echt fijn in de auto.
I.i.g. fijne vakantie en hopelijk met werkende airco.
 

andrehj

Forumguru
Als het inderdaad een los contact is, kan dat in combinatie met een hoge stroom leiden tot brand. Ik zou er zeker niet mee doorrijden. In het geval van een los contact heb je een paar opties:
  • Kapotte onderdeel fixen (als mogelijk)
  • Kapotte onderdeel vernieuwen (als op tijd beschikbaar).
  • Kapotte onderdeel uitschakelen (zekering verwijderen).
Niets doen is bij losse contacten in combinatie met hoge stromen geen optie!
 

GJS

Senior Member
Welke hoge stromen?
Airco is gezekerd met 7,5 A volgens de handleiding en bij normaal gebruik zal er misschien 5 A doorheen lopen.
Het is geen elektrische airco.
 

andrehj

Forumguru
Tjsa, je hoeft niets met mijn advies te doen natuurlijk... Maar reken even mee: 5A maal 14V is 70 Watt. Wel eens een 60 Watt gloeilamp (kent iemand die nog) vastgepakt? En die kan zijn warmte nog naar de lucht kwijt, terwijl de zekeringhouder op je accu afgesloten in het plastic zit...
 

GJS

Senior Member
Daar kan je gelijk in hebben, maar in dit geval denk ik dat het een ander probleem is, bij TS doet de airco het gewoon na de 2de keer starten en blijft het ook doen.
Als het echt die zekeringhouder is zou je verwachten dat hij er dan ook af en toe weer spontaan mee stopt.
Misschien is los contactje ook geen goed uitdrukking, meer hangend of plakkend contactje ergens in de aansturing wat los komt na 2de keer starten.
En zolang de airco draait kan er ook geen 14V over die zekering staan en valt het wel mee met de warmteontwikkeling.
 
bedankt allemaal voor de reacties ,
toch besloten met een andere auto naar spanje te rijden en de auto bij de garage te parkeren dat ze lekker 2weken kunnen zoeken dat het gemaakt wordt want ja de risico’s toch te nemen leek me geen slim idee

iedergeval bedankt
 

greenlinediesel

Senior Member
Hey @misterJ

Ik heb precies hetzelfde probleem. Worden de buizen in de motorruimte wel koud als de airco het niet doet? Dit is bij mij wel het geval. Dus bij mij is het eerder een klep. In elk geval iets elektronisch, want bij 'weigeren' van de airco moet ik de motor uitzetten en weer starten. Alles werkt dan naar behoren. Dan gaat het weer een week goed, en dan weer een dag mis.

Ik krijg de volgende foutmelding:

1272(0x04F8):20 - Central air flap motor - Lamp OFF Intermitted.

Is het inmiddels opgelost?
Dealer zij bij mij dat het honderden euro's kon gaan kosten, dus ik laat het lekker zo. Na motor uit/aan doet ie het altijd weer.

Succes!
 
nou na 2weken in de gerage , hebben ze de druksensor ook nu vervangen maar echter blijft het probleem nog steeds dus binnenkort maar weer terug , zover nu bekent zijn er nog steeds geen foutcodes dus is het maar een beetje gokken

gelukkig is het niet zo warm meer haha
 
Bovenaan Onderaan