Airco probleem

mzzls1

Senior Member
Goedenavond iedereen,

Ik ben al een enige tijd bezig met het laten verhelpen van een airco probleem. Het begon allemaal circa 15 mei 2014.

Ik heb een sokda fabia greenline b. (2012 1 juli) nieuw gekocht en heb sinds mei een probleem met de airco. Ik ben al wat km verder en geld armer, maar het probleem is nog niet verholpen helaas. Ik voel mij ook niet altijd even serieus genomen door de dealer, maar goed dat is niet het ergste.

Mijn airco wisselt in snelheid van blazen, logisch want het is een climate control, alleen wisselt hij erg veel en van hard naar zacht. Het lijkt alsof hij verstopt zit en vervolgens alle lucht er uitblaast en dan 1 'a 2 tellen niets om vervolgens weer met alle kracht/snelheid te blazen.

Volgens mijn dealer is het geen probleem en hoort dat bij climatecontrol, ik ben totaal geen expert in dit vakgebied, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, ook omdat mijn airco het nooit vertoond heeft.

Iemand Ideeën hoe ik dit kan laten oplossen?
bedankt alvast!
 

Joske

Forumguru
@mzzls1

ik stel voor dat je je even voorstelt in ons meet- en greet gedeelte van het forum? 1 dat appreciëren we wel en 2 daar kunnen we heel wat info in terugvinden indien nodig zoals een bouwjaar, type, motortype, etc.

Betreft je probleem zijn er verschillende oorzaken mogelijk. Om de 1 of andere reden moet ik aan een weerstand denken uit het Fabia 1 topic.. Maar hoe zit het zonder A/C? Blaast je ventilatie dan wel normaal? Dus alle standen rustig aflopen en merk je dan verschil?
 

erik2907

Actief lid
@mzzls1, Hmmm, bouwjaar 1 juli 2012, probleem sinds 15 mei 2014, "geld armer" zoals je schrijft.

En de twee jaar fabrieksgarantie dan? Begrijp niet dat je ergens voor hebt moeten betalen ......
 

muurman

Senior Member
Ben ook wel benieuwd waar je geld aan hebt moeten uitgeven.
Eventueel airco vullen zou geld mogen kosten. Want dat is onderhoud denk ik. Maar voor de rest lijkt me garantie.
 

mzzls1

Senior Member
Er werd mij gezegd dat het zoeken naar het 'probleem' en het uitlezen van de auto ook geld kostte, dat heb ik inmiddels al 3x betaald.
Ik moest het zien als een check was ook geen honderden euro's kwijt, maar zo'n rond de 40 euro. Absoluut niet erg als het probleem wordt opgelost, maar tot nu toe betaal ik en het probleem wordt niet verholpen.
Heb het niet slecht ofzo, maar geef geld liever uit aan iets wat helpt.

wat betreft de opmerking over de a/c knop dat ga ik gelijk proberen morgen! dat ik daar zelf nog niet op gekomen ben....
 

muurman

Senior Member
Als het een probleem van de auto is wat onder garantie hoort dan hoort daar onderzoek ook bij.
Als het een producteigenschap is en de klant vind van niet zou je geld kunnen rekenen.
 

EfEr

Actief lid
Heel bijzondere houding en redenatie van de dealer.
Ik zou toch maar eens voorzichtig duidelijk maken dat dit toch echt het probleem van de verkoper is en dat hij de kosten hiervoor moet dragen. Zou voor mij een reden zijn om weg te gaan bij deze garage.
 

Monteurtje

Forumguru
Vreemde dealer idd. Alle zoek en diagnose uren in de garantie naar een probleem wat garantie is, is voor kosten dealer en die verhaalt zoveel mogelijk weer bij de importeur.
Mag dan hopen totaal 40 euro en niet 3x 40 euro.
Ik weet niet of het een probleem is, er zijn hier vast en zeker meer mensen met een Fabia Greenline en climatronic die dat kunnen vertellen. Het verhaalt klinkt in ieder geval dat het niet zo hoort.
Als de aanjager hard dan weer zacht of stil is, gebeurt er dan ook nog iets op het display? Meer dan alleen het wijzigen van de aanjager stand.
 

Joske

Forumguru
En zoals ik reeds vroeg voorheen.. ben vooral benieuwd of de aanjager "normaal" werkt indien de A/C uitgeschakeld is.. ?
 

Cordoba

Forumguru
Ik kan me inderdaad ook iets vergelijkbaars herinneren als wat @Joske noemt, ik wist alleen niet meer of het hier of op een ander VAG-forum was, maar omdat Joske er ook mee komt zal het wel hier geweest zijn.

Wat de rekening van de dealer betreft: het enige wat ik me kan voorstellen is dat dit airco ondehoud betreft (checken op lekkage, vulgraad e.d.), en of dat deskundig gedaan is door de dealer??
 

Joske

Forumguru
maar de weerstand, als ik het mij nog goed herinner, indien die kapot was, werkte stand 2 en 3 niet meer, dus ofwel heel zacht of heel hard.

Maar voor alle duidelijkheid, dat was bij een Fabia 1
 

Cordoba

Forumguru
Dan heb ik het misschien op het Seat forum gelezen: climate control die niet normaal regelde qua blaassnelheid: volle bak of niets, en zeer wisselend.
Als stand 2 en 3 niet meer werken door een kapotte voorschakelweerstand, dan werkt stand 1 ook niet meer.
 

mzzls1

Senior Member
@Joske @Cordoba

Morgenochtend ga ik het a/c aan en uit doen om te kijken of het probleem zich dan ook voor duurt.

Wat ik wel zeker weet, stel je voor dat ik de temperatuur instel op 20graden en de stand automatisch, dat de aangever van de blaas kracht niet mee veranderd, maar de kracht in praktijk wel degelijk wisselt van hard naar erg zacht.

Stel ik bepaal zelf een stand in kracht, dan doet het probleem zich vooral voort in stand 2,3,4 en 5. Op zijn hardst werkt het wel naar behoren.
 

mzzls1

Senior Member
Vandaag 80km gereden en van alles geprobeerd.

A/c aan of uit maakt geen enkel verschil.
Temperatuur koud of warm, maakt ook geen enkel verschil...

Airco koelt verder wel goed.
Snelheid in rijden maakt ook geen verschil.

Iemand een idee?
 

mzzls1

Senior Member
Klopt. De snelheid gaat nog steeds op en neer.

Ik ga vanmiddag nogmaals naar de garage. Heb ook contact gehad met Skoda NL.
 
Bovenaan Onderaan