Airco met 0.5 graden

LenK

Forumguru
auto airco's zijn nu wel veel geavanceerden dan huis airco's
Is dat zo?
Ik heb de indruk dat auto koeling en auto verwarming veel te "enthousiast" is om op de ingestelde temperatuur te komen.
Is het 18gr en je hebt 20gr ingesteld dan wordt er maximale verwarming gegeven om zo snel mogelijk die 20gr te bereiken. Staan de luchtroosters die naar je toe blazen dan open dan is dat een vervelende situatie (heb ik een tijd geleden al eens over geschreven).
In mijn thuissituatie wordt afhankelijk van het temperatuurverschil en de eerder geleerde situatie de water temperatuur bepaald. Als het 1gr verschil is dan doet de installatie dat met minder waterverwarming dan wanneer er 10gr moeten worden overbrugd.
 

vincefra

Actief lid

Ja dat is zo - maar dat wilt niet zeggen dat dit altijd feilloos werkt ... Reden waarom deze meer geavanceerd zijn:
- verschillende sensors
* sensor aan voorruit voor direct zonlicht
* sensors in middenconsole / dak voor warmte vooraan / achteraan en links / rechts
* sensor buiten
* sensors in rooster vooraan (luchthapper)
* sensors in de blazers zelf
- vetilatie op verschillende plekken
* voorruit - zijruit
* blazers links / midden / rechts
* blazers achterbank links / midden / rechts
- isolatiewaarde van de wagen
* glas
* carosserie
* kunststoffen
- situatie van de wagen
* in zon / schaduw
* nat / droog
* koude / warme motor (jaj - dat is ook een factor)
* inzittenden (elke inzittende is op zich een warmtebron)
* rijdend of stationair
* ...


Dit houdt dus in dat het systeem veel meer mogelijkheden hebben om iets te realiseren (afkoeling / opwarming) maar tegelijkertijd dat het ook complexer wordt (moet met heel veel factoren rekening houden, regel dat maar eens allemaal op elkaar af, en dan kunnen wij inzittenden nog eens blaasmonden sluiten en regelen - een hel voor diegene die het systeem - software - maken die dat allemaal moet regelen).

Dus ja - de airco van een wagen is zeer geavanceerd t.o.v. een airco in een huis. Deze laatste gaat meestal uit van één meting in de te koelen (op te warmen) ruimte en één (groep van) koel (warm) elementen.


Over de werking van huisverwarming / cooling is dit meestal op water / hetgeen een prachtige warmte (koelte) drager is (calorieke waarde) ... maar ook een groot geheugeneffect heeft (water koelen of warmer maken vraagt meer tijd en energie ...). Ook, de isolatiewaarde van het huis zelf is vele malen groter en dus de invloeden van andere warmte / koude bronnen is veel kleiner. Moest het thuis altijd op maximale waarde opwarmen/afkoelen van de drager (relatief groot volume water) dan zou het nadeinzen (ongewild) van afgifte (warmte) of opname (koelte) te lang duren ... in een wagen is dit van minder belang daar het meestal gaat over kleine warmte / koel elementen die snel hun temperatuur afgeven / en dus minder "geheugen" effect heeft, alsook dat hier heel sterk gespeeld wordt op geforceerde nieuwe lucht aanvoer (en lucht is snel warm / koud te maken). Dit maakt dat het inderdaad lastig is dat ze wel eens te warm blazen / te koud blazen maar dat heeft meer te maken met hoe volledig dat ze het complex systeem gemaakt hebben. Ze kunnen best de warme / koude lucht van buiten mengen met hetgeen dat door de warme/koud elementen gegaan is (twee luchtwegen die samen komen / hoeveelheid juist doseren) zodat een mengeling van juiste temp. binnen komt. Dit laatste systeem vindt je bvb. wel op de prestige merken ... (en me dunkt ook op de superb ... maar ben niet zeker). Weerom een juist programma (software en instellingen dus) maakt dat dit efficient of juist totaal falend werkt.

(Hetgeen maar eens te meer bewijst dat moderne auto's top technologie zijn van mechaniek en van software, en de kost dus ergens rechtvaardigen !!)

Denk echt niet dat het eenvoudig één motortje is dat lucht van buiten zuigt en naar binnen blaast door een warmte / koel element heen ... dat is al lang verleden tijd ...
 

nomad

Senior Member
Inderdaad !
Ondertussen draai ik de mijne nog even een half graadje kouder. Het is nog steeds erg warm :santa:
 

Bartez

Lid
gevoelsmatig was de oude unit met halve graden beter instelbaar. Maar goed niet iedereen is even gevoelig voor dat soort zaken...

het zal uiteindelijk wel een besparing zijn: de sensoren hoeven maar half zo nauwkeurig zijn, aangezien de stappen dubbel zo groot zijn...

Het is niet zeiken, het is helaas de waarheid. Ik vind het ronduit belachelijk dat de auto de temperatuur niet kan regelen....en dat je dus moet blijven draaien aan de knoppen....is mijn vorige auto (een Fiat) had ik hier nooit last van, die kan wel op 0,5 graad.
 

kwaazaar

Actief lid
Kun je niet regelen door links en rechts 1 graad te verschillen? Dus L=19, R=20, resultaat=19,5. :)

Climatronic/volautomatische airco's heb ik nog nooit vlekkeloos zien werken. In m'n Golf IV wisselde de temp te veel, in m'n Alfa 147 werd ie pas wakker als de auto warm was of flink toeren maakte. In m'n huidige Civic doet ie het nog het best, maar had iets meer mogen reageren wanneer de zon vol op de auto schijnt.
Ik geloof dan ook niet in gescheiden temperatuurregeling; dat kan alleen echt werken als je de blowers redelijk hard zet en een flink verschil tussen L en R instelt.
 

joergarms

Senior Member
Denk dat het ook persoonlijk is hoe snel je effect wilt waarnemen van je airco. Daarbij komt dat zo'n beetje iedereen de luchtopeningen verkeerd afsteld, de directe luchtstroom moet nooit op je lichaam staan, die luchtstroom is namelijk kouder/ warmer dan de ingestelde temperatuur. Dit om de gehele luchtmassa op de juiste temperatuur te krijgen. Dus ga je met je snufferd voor die luchtstroom zitten, tsja, dan voelt dat niet aan als de ingegeven temperatuur.
In mijn vaders auto zit een climatronic (een VW van 2006), ik ben daar nog niet zo weg van. Terwijl in mijn Fabia een simpele airco zit die je gewoon op 19, 19.5, 20, 20.5 enz in kan stellen, (zelfs kwartgraden:grin:), dat systeem vind ik prima werken.
Het enige wat ik op een flink warme dag weleens verander is de luchtsnelheid, de temperatuur laat ik meestal t zelfde.

Met de S2 heb ik geen ervaring, misschien is door de hele complexheid de hele airco niet meer zo goed af te stellen, dit omdat er juist teveel meetpunten zijn, die onderling nogal veel in temperatuur kunnen verschillen.
 
Bovenaan Onderaan