Airco met 0.5 graden

Hallo,

weet iemand of het mogelijk is om de airco op de S2 Combi met 0.5 graden te verstellen ipv per volledige graad (1)?
Via een speciale setting of via de dealer, misschien?
Op de VW Touran die ik als inloopwagen had kon dit wel (per 0.5 graden instellen). Op mijn S2 Combi niet meer terwijl er wel bijvoorbeeld wel "20.0" getoond wordt op het Columbus-display.
De aanduideing op de Climatronic zelf (de cijfers rond de knoppen) kloppen dan niet meer omdat die alleen de hele graden aangeven. Ik vind deze sowiezo slecht leesbaar, van zodra er een beetje zonlicht is kan je ze al niet meer lezen.

MarcoO2

Forumguru
Volgens mij kan dat niet meer (op mijn O2 uit 2008 overigens nog wel, maar op een O2FL ook niet meer volgens mij). Nu kun je alleen nog per hele graad instellen (wat erg irritant is).

Bartez

Lid
Het is wat mij betreft één van de minpunten van de S2. 20 graden is warme lucht en 19 graden is (te) koude lucht...blijf de hele dag aan die knoppen draaien....erg irritant! Ze hebben er al een paar keer naar gekeken en de boel opnieuw ingeregeld/geprogrammeerd.....helpt geen zak!

LenK

Forumguru
Of het per 1/2 graad verstellen dit verbetert betwijfel ik.
Vond mijn O2 clima ook vervelende aan-uit eigenschappen hebben en die had wel 1/2 graad regeling.

hemi24

Forumguru
Ook ik ben van mening dat de nieuwe airco aansturing nog niet direct een vooruitgang is... Ik wens ook regelmatig de halve graden te kunnen instellen.
Speel af en toe met de harde en zachte "auto" stand van de ventilatie, maar dat is ook niet 100% bevredigend.

quorumz

Actief lid
vind zelf per graad instellen het verschil idd ook te groot..stom dat het niet per halve graad kan

quorumz

Actief lid
tsja er zit toch een sensor in de auto die de temperatuur meet, dat veranderd niet, puur het programmeren dat hij op halve graden kan meten en corrigeren, softwarematig iets

MennoW

Forumguru
waar kun je over vallen zeg, ik ben blij geen skoda dealer te zijn
19 is te koud 20 is te warm. als mensen bij mij in de auto daar over zouden zeiken konden ze echt gaan lopen.

hemi24

Forumguru
gevoelsmatig was de oude unit met halve graden beter instelbaar. Maar goed niet iedereen is even gevoelig voor dat soort zaken...

het zal uiteindelijk wel een besparing zijn: de sensoren hoeven maar half zo nauwkeurig zijn, aangezien de stappen dubbel zo groot zijn...

vincefra

Actief lid
Ben verwonderd van deze vraag.
Een 0,5 graden nauwkeurigheid is heel moeilijk voor een systeem als de buitentemperatuur sterk verschilt van binnen. In dat laatste geval dient de airco zo veel lucht te blazen dat men direct boven (onder) de gewenste temperatuur is dat de airco een omgekeerd effect moet geven ( versta afwisselen warmen en koelen).
Verder geeft ik sommige reacties gelijk, als je echt een 0,5 graden verschil direct voelt dan dien je wel echt depressief door het leven te gaan ... Verwarmingen in huizen hebben ook nie die nauwkeurigheid ... (noem het uitdeinend effect van de massa van het verwarmingselement )

Over de sensoren ... Die kunnen nog steeds even gevoelig zijn ... Het is gewoon de gewenste temperatuur die je minder nauwkeurig kan instellen. Op een betere thuisthermostaat kan je instellen wanneer het systeem reageert (deviatie) ... En de vraag hieronder gaat juist over dat laatste.

MarcoO2

Forumguru
@ Vincefra & MennoW: Niemand heeft het erover om de dealer hiermee "lastig te vallen", en wat depressief zijn te maken heeft met het voelen van verschil in temperatuur is mij ook een raadsel. Ik ben alles behalve depresief, maar voel wel degelijk het verschil.

Maak de discussie niet persoonlijk, zou ik zeggen, dat dient geen enkel doel.

De een is nu eenmaal gevoeliger voor (afwisselingen in) temperatuur dan de ander. En de een zit ook meer in de auto dan de ander. Het gevoel van welbehagen wat iedereen wil hebben in de auto, verschilt ontzettend per persoon. En sommigen voelen het verschil wel degelijk, voor hen maakt het nauwkeurig in kunnen stellen van de temperatuur dus een verschil.

vincefra

Actief lid
@ Vincefra & MennoW.

Ik heb het over het feit dat de airco zelfs bij instellen op 0,5 graden het steeds moeilijk zal hebben om de temperatuur juist te houden met een max. deviatie van 0,5 graden ... is gewoon technisch (en luchtstroomgewijs) een zeer grote uitdaging. Deze uitdaging is noch groter als de buitentemperatuur sterk verschilt van de gewenste binnentemperatuur.

Ander punt - dan heb je normaal gezien ook thuis een probleem - want centrale verwarmingen hebben meestal een deviatie van 2 graden (of zelfs 3 graden) ...
toegegeven - "depressief" is een caricaturale voorstelling ... maar als je zo gevoelig bent dan heb je wel degelijk op verschillende plekken last (airco winkel - verwarming thuis - airco trein - airco wagen - ... ).

Lordje

Actief lid
Hier is zelfs op 22 graden soms te koude lucht waarneembaar.
Wat ik ook merk en dat had ik bij mijn andere auto niet is dat wanneer ik een tijdje met de airco aan in de superb zit ik voor de rest van de dag met een kuchje rondloop.
Bizar, vraag me af waar dat kan aan liggen.
Voor de rest zeer te vreden van de airco, werkt zeer snel.
Alleen de dual functie..... dan krijg je ook veel koude over je heen als je partner haar kant warmer zet.

corsaar

Senior Member
Na 4 weken ben ik ook nog steeds aan het zoeken om de airco goed af te stellen.
Het blijft lastig zo vind ik de wind (aanjager) vaak te krachtig en het gescheiden systeem is niet makkellijk af te regelen
Toch is het een verademing bij mijn vorige auto. Snel Koel nog even afwachten of hij ook snel warm is.
Ik neem aan dat in de meeste skoda,s hetzelfde airco systeem zit !

quorumz

Actief lid
om sommige autos zit er daarom een max temperatuur verschil tussen beide kanten (heb ik bij de superb nog niet getest trouwens, bij mijn ford dacht iets van 5 of 6 graden verschil)

dat kuche had ik soms ook bij andere auto's id, hij went wel snel:)

Wasmachineman

Forumguru
Verwarmingen in huizen hebben ook nie die nauwkeurigheid ... (noem het uitdeinend effect van de massa van het verwarmingselement )

Lijkt me ook logisch dat je in een huis een grotere deviatie kan/zal hebben. Een auto is veel kleiner en als de ramen dicht blijven is deze sneller op temperatuur dan een huis. En makkelijker op temperatuur te houden.

Ik let er eigenlijk nooit zo op dus zal het ook niet missen vermoedelijk. Draai altijd maar wat of zet hem zelfs soms op Econ:smirk:

hemi24

Forumguru
@corsaar: probeer eens het knopje "AUTO"...
verder de "dual" eerst op uit; middenrooster iets naar de voorruit richten en de zijroosters zo op de zijruit dat deze niet op je arm/schouder gericht staat, maar als het ware licht tegen de ruit blaast, zodanig dat de lucht net langs je heen gaat.
Te veel op het raam richten geeft een terugkaatsing: zit je alsnog in de koude luchtstroom...

vincefra

Actief lid
Lijkt me ook logisch dat je in een huis een grotere deviatie kan/zal hebben.

In een wagen waar bij halve bewolking en straffe zon (versta rijden in schaduw naar zon en terug schaduw) heeft een airco het behoorlijk lastiger dan een huis ... de carosserie heeft een minder absorptie vermogen dan een baksteen ... auto airco's zijn nu wel veel geavanceerden dan huis airco's in zin van circulatie en meetpunten dus kunnen hier sterk op inspelen maar toch blijft het een technisch (ingenieurs) huzarenstuk ...

Bovenaan Onderaan