Airco laten vullen of niet?

Oktober jongstleden een fabia gekocht met ca 70000 km op de teller, bj eind 2020 . Vraag hoe bepaal je of de airco bijgevuld moet worden. Het valt mij op dat de airco wel werkt maar steenkoud is anders. Wel lees ik dat de samenstelling van moderne koelmiddelen minder effectief is. Ondanks dealer onderhouden vind ik geen enkele opmerking betreft onderhoud van de airco. Graag advies , bijvullen/check van het systeem kost ca 170 euro niet echt goedkoop dus. Alvast bedank voor jullie reacties.

Tees

Donateur
Als ie niet goed koud is, is dat genoeg reden om m te laten hervullen. En troost je: er komt gewoon hetzelfde koelmiddel in als af-fabriek. Een systeem is ontwikkeld voor een bepaald koelmiddel en dat kan niet zomaar vervangen worden door een ander koelmiddel. Iets oudere autos gebruiken R-134a, modernere autos R-1234yf. Er zou geen merkbaar verschil moeten zitten in de verschillende koelmiddelen, alleen qua milieu/klimaatschadend effect.

Bij 5 jaar kan t zijn dat de aircovulling wat minder wordt. Ik hou zelf ook altijd ongeveer 4-5 jaar voor hervullen en meestal merk ik dan wel wat verschil als ie weer hervuld is.

Laatst bewerkt:

Arjan1985

Forumguru
170 ook best veel geld. Laatst 145 kwijt voor apk en airco (op mijn verzoek want zelfde klacht als jou). Die is bijgevuld. Merkte idd wel het verschil.

Captain Hook

Forumguru
@Theo faab3 Niet 'bijvullen', maar leeghalen en compleet opnieuw vullen.
Dan pas weet je of er wel/niet voldoende koelmiddel in zat.

Ik zie idd prijzen van rond de 150€ voor R-134a en tot wel 200€ voor R-1234yf.
Goedkoop is anders... :cautious:

Bovenaan Onderaan