Airco gaat pas aan als de blazer op stand 4 staat

criz123

Nieuw lid
Ik heb een Fabia en ik weet niet hoe ik bovenstaand probleem kan verhelpen, kan iemand mij helpen?
 

turboturbo

Forumguru
Hoor/voel je de fan wel blazen op stand I t/m III?

Als dat niet het geval is, is de meest waarschijnlijke oorzaak de kachel voorschakel weerstand.
 

criz123

Nieuw lid
Turboturbo, ik voel de blazer wel maar pas bij stand 3 en 4.
Enig idee waar ik die weerstand kan vinden?
 

andrehj

Forumguru
@criz123 : Misschien moet je je eens beginnen met een duidelijke omschrijving van wat er fout is en wat er gebeurt.
Want in de eerste post schrijf je dat de airco pas aan gaat op stand 4, terwijl je in de post hierboven schrijft dat je de blower niet kunt voelen in stand 1 en 2.

Dat zijn twee compleet verschillende problemen. Met zulke vaagheden kan niemand hier iets.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nou, ietsje vriendelijker mag ook wel tegen een gloednieuw en nog geheel onwennig forumlid, hè... (en zeker tegen een dame!).

@criz123 : behalve een duidelijke probleemomschrijving helpt het ook een heel stuk als je de moeite neemt om je even voor te stellen in het meet & greet gedeelte van het forum (klik hier). Vergeet ook niet om even aan te geven welk type Fabia je hebt en van wanneer die is.
Met zulke gegevens weten vele deskundigen hier vaak een oplossingsrichting aan te geven.
Intussen alvast welkom!
 

Antera

Donateur
Ik ga voor de weerstand die stuk is en de problemen veroorzaakt. Het lijkt idd dat je blower het niet doet op stand 1 en 2


p.s. Van harte welkom op dit zeer plezierige forum
 

milanseegers

Forumguru
Welkom hier :) klinkt als de voorschakel weerstand. Ik had dit probleem ook. Alleen stand 3 en 4 werkten (airco en blower). Het weerstandje bevind zich in het dashboard. Recht boven het dashboardkastje. Dit kastje dien je in z'n totaal te demonteren (middels geloof ik 5 torx schroefjes). Daarna kun je, mits je handig bent, de weerstand vervangen. Er staat hierover het e.e.a. Geschreven op dit forum. Op YouTube staat volgens mij ook een (Duits) filmpje.

Edit: zie net dat het om een fabia 2 gaat. Hiervoor moet je onder de bijrijder airbag zijn.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Nog een korte toelichting: de airco werkt alleen als de blower blaast, blaast die niet, dan geen airco. De blower blaast op maximale snelheid als ie rechtstreeks is aangesloten (dus zonder voorschakelweerstand, die als het ware het voltage voor de electromotor van de blower verlaagd). Bij iedere lagere stand, wordt er een extra weerstand tussen geschakeld en gaat de snelheid dus omlaag. Het kan dus voorkomen dat een fan alleen niet draait op stand 1 en de andere standen wel, dan is de 1e voorschakelweerstand kapot. Als de 2e voorschakelweerstand kapot is, doen stand 1 en 2 het niet, maar stand 3 en 4 wel.

Even voor de goede orde: de Fabia is van 2007 of nieuwer? (de Fabia III komt binnenkort pas, en de Fabia I is van 1999 t/m 2007). Voor toekomstige vragen is het handig om of bij een vraag de gegevens van de auto te vermelden in de vraag, of dit in je handtekening te plaatsen. Belangrijke gegevens die vaak nodig zijn om vragen te beantwoorden:
- model, en carrosserievorm (hatchback, combi, sedan)
- bouwjaar
- uitvoering (bijv. comfort, businessline enz.)
- motor (benzine/diesel, motorinhoud, vermogen en/of de motorcode (de motorcode bestaat vaak uit 3 letters, die direct voor insiders alles zeggen over het motortype, motorcode staat op de sticker voorin instructieboekje, op de sticker in de kofferbak bij het reservewiel, of door je kenteken in te geven op een site voor kentekencheck (bijv. deze) krijg je de motorcode ook te zien.

Verder zijn er soms specifieke opties die belangrijk kunnen zijn voor het juiste antwoord.
 

Canon-Eye

Forumguru
:ot:
Nog even aansluitend op mijn opmerkingen in post #6: ik zou in het algemeen willen pleiten voor een heel klein beetje meer geduld inzake het voorstellen.
Tenslotte heeft niet elk (nieuw) lid meteen door dat je op dit forum toch wel elke 10 minuten of zo moet controleren of er al een reactie op je vraag is. En los daarvan: niet iedereen heeft de tijd of de gelegenheid om dagelijks meerdere keren te kijken.
Dus als er al een keer zo'n verzoek is gedaan, gun iemand dan toch een dag of zo de tijd - dat komt heel wat vriendelijker :) over dan dat meerdere (ongetwijfeld goed bedoelende) mensen over elkaar heen buitelen met herhaalde opmerkingen over voorstellen.
 

criz123

Nieuw lid
Cordoba, bedankt voor je reactie, ik hoop dat dit helpt.
Ik heb een;
Model; Fabia Hatchback Ambiente (4 deurs)
Motor: 1.4 TDI 51KW PD (5 versnellingen)
Motorcode; BNM
Bouwjaar; okt. 2007
Variant; ABBNMX01
Uitvoering; NFM5FM52T10314

Mochten jullie nog meer info nodig hebben laat het me maar weten dan probeer ik die te achterhalen.
 

Cordoba

Forumguru
@criz123 Er is één ding wat niet duidelijk is uit de gegevens die je geplaatst hebt: is het een late Fabia I uit de voorraad, of een vroege Fabia II, maar aan je avatar kan ik nu zien (had je gisteren nog niet) dat het inderdaad een Fabia II is. Alle Fabia's zijn 4-deurs (of 5-deurs), dat is dus geen onderscheid, dus hoef je nooit te vermelden.
De code voor de variant en voor de uitvoering kan ik niets mee, en ik denk anderen hier ook niet, hooguit dealers kunnen daar iets uithalen. De 5 versnellingen zijn ook standaard, maar mogelijk zijn er bepaalde bouwjaren met een bepaalde motoren (diesel?) die een 6-bak hebben. De andere gegevens zijn allemaal relevant (al is het afhankelijk van de vraag welke gegeven relevant zijn).

Als je in de toekomst meer vragen hebt, is het handig als je die gegevens bij je vraag vermeldt.
 
Bovenaan Onderaan