Airco defect?

Hallo allemaal,

De Climatronic ventileert/blaast nog wel maar het lijkt erop dat de airco niet meer werkt, d.w.z. niet de gewenste temperatuur geeft (koud of warm).
Dit onderwerp is al eerder aan de orde geweest, maar niet zo recent geloof ik. Als ik goed heb begrepen, zijn de mogelijke oorzaken: onvoldoende koudemiddel (in grammen?), sensor defect, cabinefilter vuil (reinigen). Maar dat laatste is een half jaar geleden pas gebeurd..
Iemand enig idee?
 

Antera

Donateur
als je hem op max zet word hij dus niet warm? dat word alleen maar geregeld met een klep de V68 als ik het goed had. Even uitlezen en eventueel de kleppen weer in basis instellingen zetten en dan nogmaals testen al zal uit de foutmeldingen denk ik wel blijken dat er een klep of iets anders niet goed werk
 

Joep

Lid
Lijkt meer op weinig koudemiddel dan op een defecte sensor. Ik ben niet technisch, maar ik heb laatst ook problemen gehad met mijn climatronic en ben toen veel gaan lezen en informeren. Te weinig koudemiddel kan ook funest zijn voor je airco, dus laat er maar eens naar kijken.
 

TheoStek

Forumguru
Op de eerste plaats zal een drukmeting bij in werking zijnde airco, uitgevoerd moeten worden.
Ik weet niet hoe oud je auto is, maar als die voorzien is van een continu variabele compressor ! moet je niet te lang wachten ermee ! 9 van de tien keer lopen ze vast.
 
OK hartelijk dank voor de reacties. Ik denk nu zelf ook aan te weinig koudemiddel. Hopelijk is het nog niet te laat om het bij te vullen (of eerst vacuum pompen en opnieuw vullen, wat ik hier eerder in een draadje heb gelezen). In het ongunstiger geval is de continue variabele compressor dus vastgelopen, is dat veel werk/duur om te herstellen? Ik ga morgen naar de garage, feedback volgt zsm.

P.S. Octavia is inderdaad ouder model: combi 1.9 TDI elegance, 81 kw, bj dec. 2003 (motor code ASV). Sinds ik hem tweedehands kocht in 2007 is de airco voor zover ik weet nooit nagekeken. Wel altijd goed gewerkt. Op hoop van zegen dus..
 

TheoStek

Forumguru
dan heeft jouw auto een compressor met magneetkoppeing, die is beveiligd op lage druk, maar dat wil zeggen dat een te weinig aan koudemiddel (toch) de compressor te lijden heeft.
Drukmeting uitvoeren, berekening nakoeling/oververhitting/ diagnose maken, leeghalen, afpersen, vacumeeren, terug afvullen, airco certificaat afgeven.
Als je dat niet ontvangt, mag je protesteren tegen de factuur en alsnog eissen dat alle werkzaamheden uitgevoerd worden volgens boekje en erbij blijven.
 
OK maar hopen dus dat de compressor niet te veel geleden heeft.. Heb het andere verwante draadje 'filter droger airco vervangen' inmiddels ook gelezen. Bedankt voor alle suggesties. Morgen hoop ik het probleem op te lossen als ik naar de garage ga, ik zal het zeker met jullie delen. P.S. zou het normaal graag door jou als airco-monteur laten doen, Theo, maar woon nu in Warschau/Polen dus zal dus hier moeten zoeken naar een betrouwbaar adres, d.w.z. waar ze een airco certificaat kunnen overleggen zoals jij hierboven schreef.
 
Net terug van garage, moest daar sowieso naar toe voor olie en brandstoffilter vervangen. Ze hebben daar voorlopig alleen koudemiddel leegehaald en opnieuw opgevuld (nu 760 g). Heb papiertje meegekregen waarop verschillende waarden staan, zal dat zo meteen scannen en hier proberen te posten. Ze hebben geadviseerd komende week even te zien of airco nu OK is (volledige diagnose dus nog niet gedaan). Goede werking is nu wellicht moeilijk te controleren met buitentemp van 6 graden. Heb wel gemerkt dat toerental iets omlaag gaat op het moment dat ik de Climatronic van econ naar auto (= airco) zet.
 

TheoStek

Forumguru
Ik snap het niet meer hoor ? Ze mogen geen voorlopig koudemiddel in het systeem pompen.
Dat papiertje wat je hebt mee gekregen is de uitdraai van het automatisch vul station, is geen certificaat ! Het systeem van jou is leeg getrokken, misschien gevacumeerd of helemaal niet en terug afgevuld met dat gene wat ze uit jouw ac systeem hebben gehaald met een aanvulling van een tekort van de vorige met ac problemen..
De volledige diagnose had nu moeten gebeuren....! en niet komende week ! Nadat het systeem is leeg gehaald zijn ze verplicht af te persen op controle lekdichtheid van het systeem is verplicht.
Dus nu vullen ze af ! terwijl jij, noch zei weten het systeem lekdicht is, MAG NIET, wellicht heb je ergens een lek ben je door de garage zijn fout 1 van de zovelen die met een lekkend systeem rondrijdt en help je heel goed mee aan het broeikas effect.
Van de week is misschien maar 15 gram weg gelekt maar over drie weken 150 gram ! daarna 300 gram !
Wat voor prutsers zijn dat ?.
Echt ik begrijp het niet meer mensen, jullie worden beetgenomen waar je zelf bij staat, en mag je deze repley uitprinten en aan de stealer/garage laten zien, ga ik nog een heel goed woordje doen bij vrom en NL Agentschap.
Ik zit hier niets uit mijn duim te zuigen, de garage is verkeerd bezig ! heb ik laatst nog iemand van gehad.

Jongens toch prutsers/klussers eerste klas, ik vertrouwde ze nog niet meer om de olie te vervangen.

Stuur me in pb het adres van die garage, krijgt ie van mij de wind van voren.
Staat de garage dadelijk ook garant als je systeem aan gort draait ?
oooh nee krijg je dan te horen vorige week was alles inorde.
 
Dat klinkt dus allemaal niet zo hoopvol. Heb vandaag niet gereden dus kan op dit moment weinig toevoegen aan het verhaal. Heb wel de uitdraai van de 'meting' bijgevoegd (hopelijk is het gelukt). Vertaling van boven naar beneden behorend bij illustraties: leegpompen - onderdruk? - olie - UV - vullen
P.S. ik wil je het adres van de garage wel geven, maar ik weet niet hoe goed je Pools is..
 

Bijlagen

  • Uitdraai airco meting.jpg
    Uitdraai airco meting.jpg
    21,8 KB · Weergaven: 110

TheoStek

Forumguru
Nou nee, mijn pools is niet zo best, had er ook geen rekening mee gehouden dat je in polen woont.

Bij het leegtrekken is 660 gram terug gewonnen wat nog in het systeem aanwezig was + 25 ml olie dat lijkt me heel sterk !
Het vacumeren heeft 10 minuten geduurd, met een standtijd van 4 minuten ! 59mbar komt overeen met een atmosferische druk van 0,06 ofwel 0,06bar.
Er is 30 ml olie toegevoegd terwijl er 25 ml olie is uitgehaald ! waarom 5 ml olie meer ? plus 5 ml UV ? Nee dan mag er maar 20 ml olie en dat moet zelfs niet.

Er moet zelfs geen 25 ml olie toegevoegd worden, dat wordt alleen gedaan bij het vervangen van een onderdeel bijvoorbeeld de filter/droger, condensor of verdamper.
Er wordt altijd via de lage druk leeg gehaald, om te voorkomen dat de olie uit het systeem wordt gezogen en wat er aan olie mee komt is een vochtige vinger.

Ja het zijn automatische machines, de volgende week gebeurt weer precies hetzelfde.

Maar het probleem wat je hebt resulteerde nu dus niet aan het feit dat er te weinig koudemiddel aanwezig was, er zat 100 gram te weinig in en dat is niet de oorzaak van slecht koelen.

Dus ze hadden een drukmeting moeten uitvoeren en een berekening van nakoeling en oververhitting.
 
Hartelijk dank weer voor de feedback. Ik zal op zoek gaan naar een erkende airco specialist en die wel een certificaat afgeven. Het Franse Feuverte zit hier ook, zal eens informeren. In ieder geval dus maar niet terug naar dezelfde garage. Ik houd je wel weer op de hoogte.
 

marwess

Nieuw lid
goede dag

ja Theo en zo word goedkoop weer een duurkoop en onderhoud loont altijd maar voordat mensen dat nu eens door hebben zijn we denk ik 10 jaar verder

gr

martin
 
Sorry voor late reactie, heeft allemaal lang geduurd maar airco doet het weer..

Uiteindelijk bleek het aan de magneetkoppeling te liggen, d.w.z. er ontbrak een schijf? (of zoiets) dat er tegenaan zit. Dat werd mij althans verteld. Wel raar dat zo'n onderdeel er ineens uit kan liggen, maar goed.. Magneetkoppeling dus in z'n geheel vervangen, omdat zo'n schijf niet los verkrijgbaar is. Daarnaast is er ook een bijbehorende snaar/riem vervangen.

Airco werkt weer als vanouds, wel erg koud als jet het mij vraagt maar misschien wel normaal als je het even niet meer gewend bent.

Helaas is er aan ander probleem (bij) gekomen, de laatste tijd hoor ik een raar 'slepend/krakend' geluid vooraan alsof er iets aanloopt. Je hoort dat vooral als je langzaam rijdt.
Zal dus helaas weer terug moeten naar dezelfde garage, probleem is alleen dat die behoorlijk uit de buurt is..

Ik zal jullie uiteraard weer op de hoogte houden. Hartelijk dank voor alle suggesties tot nu toe.
 
Sorry, dat slepend/krakend geluid had er niets mee te maken. ik had na het voorval een bout van het rechter voorwiel kennelijk niet goed aangedraaid.
Denk dat we dit (airco) draadje nu wel kunnen sluiten.

Helaas is er aan ander probleem (bij) gekomen, de laatste tijd hoor ik een raar 'slepend/krakend' geluid vooraan alsof er iets aanloopt. Je hoort dat vooral als je langzaam rijdt.
Zal dus helaas weer terug moeten naar dezelfde garage, probleem is alleen dat die behoorlijk uit de buurt is..

Ik zal jullie uiteraard weer op de hoogte houden. Hartelijk dank voor alle suggesties tot nu toe.
 
Bovenaan Onderaan