Airco defect na controle

Jan Evert

Nieuw lid
Goedemorgen forumleden,

Ik ben Jan Evert en rijd in een octavia uit 2018 1.0 TSI met 235.000 op de teller.
Bij het controleren van de airco bleek ik wat gas kwijt te zijn.
De airco kast zijn werk laten doen en toen kwam de airco net niet door de vacuümtest, een minimaal lek dus.
Stikstof op het systeem gezet en met een snuffelaar en later met zeepsop het hele systeem gecontroleerd, niets te vinden.
Dan laten we het zo was mijn idee afvullen en wachten tot het erger wordt is mijn idee.

Nu hebben we het systeem weer netjes afgevuld met 460 gram en de drukken in het systeem zijn goed.

En nu komt het probleem: de airco schakelt niet meer in en doet het dus niet op het moment. Wie herkend dit probleem??
 

hemi24

Forumguru
Heeft men geen uv lek detector toegevoegd aan het koudemiddel?

Je systeem is afgevuld, blijft nu op druk, maar schakelt nu niet meer in; dus mijn eerste gedachte is dat je lek zit in het systeem wat nu afgesloten blijft…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Jan Evert

Nieuw lid
Misschien heb ik het niet duidelijk omschreven. Het lek is nu even niet het probleem dat is maar minimaal.
Het probleem is dat de airco nu niet meer inschakelt na de controle werkzaamheden.
Relais, sensor, pomp, koelventilator?
 

hemi24

Forumguru
Ik zou gewoon even terug gaan naar de (vakkundige) partij die het systeem opnieuw heeft afgevuld… :pieker:
 

hemi24

Forumguru
Even foutgeheugen uitlezen en kijken of er bijvoorbeeld in de 08 iets naar voren komt.

Normaal gesproken wordt een airco toch niet afgeperst, maar met vacuüm op lekkage gecontroleerd…?
Ben ook maar een leek op gebied van koudetechniek… :arghh:
 

Jan Evert

Nieuw lid
Ja klopt eerst de vacuümtest . Bij ons zetten ze ook vaak druk op het systeem d.m.v. een stikstof oplossing. Je kunt dan met een stikstof snuffellaar eventuele lekken opsporen ook in de ventilatie kanalen in de cabine.......

Deze week geen tijd meer, maar volgende week idd aansluiten aan de computer om uit te lezen, kijken wat daar de uitkomst van is. ....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Voor wat ik zo snel op internet tegen kom, zou het stappenplan als volgt zijn:

1. Leeg halen systeem;
2. Afpersen met stikstof;
3. Vacuümeren, even laten staan en daarna afvullen met koudemiddel.

Ik ben geen STEK-monteur, maar wellicht dat iemand hier iets nuttigs over kan roepen?
 

Jan Evert

Nieuw lid
De originele aircodruk sensor (G 65) was kapot. Die hebben we vervangen voor een NRF 38949 en die gaf hele gekke waardes door. Deze was al kapot toen ie uit het doosje kwam. Nummer drie gemonteerd en alles werk weer naar behoren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Er zijn sommige (merken) sensoren die slecht samenwerken met VAG-autos, en waarvan wordt aangeraden altijd origineel VAG (of iig het merk dat VAG origineel gebruikt) te gebruiken. Ik weet niet uit mn hoofd of dit er een van is, maar wel goed om te weten.
Maar fijn dat t nu opgelost is!
 
Bovenaan Onderaan