Airco condenser met of zonder droger?

Hoi allemal, bij mijn octavia 1.4 tsi uit 2010 is de airco condenser aan vervanging toe. De airco loopt langzaam leeg, ik wil de condenser graag zelf vervangen wegens de kosten, ik laat het systeem eerst leegpompen natuurlijk.

Ik heb bij autodoc gezocht op condenser, bij sommige staat erbij met droger, bij andere zonder droger.
Hoe weet ik welke ik nodig heb? Met droger betekent neem ik aan dat de droger in de condenser zit?

Groeten.

EdK

Forumguru
Weet niet waar je woont , maar voor deze bedragen zou ik het lekker laten doen ipv hier zelf aan te sleutelen....

Octavia 2014 > Groeten van Aircoservice 4,535276E-02Condensor vernieuwen. Afvullen met R1234yf, Systeem testen.
€ 459,00​
Octavia < 2012 Groeten van Aircoservice 0,4140327Condensor en droger vernieuwen, Systeem vullen, Testen
€ 458,00​
Octavia 2004 > Groeten van Aircoservice 0,8626193Compressor vervangen/vernieuwen, Systeem vullen, Testen
€ 575,00​
Octavia 2012 > Groeten van Aircoservice 0,79048Condensor en droger vernieuwen, Systeem vullen, Testen
€ 425,00

Tees

Donateur
De droger zit in de buis naast de condensor. In principe kan je die overzetten, maar ik schat zo dat de meerkosten voor eentje met droger niet zo heel hoog zijn. In dat geval zou ik de droger ook meteen mee vervangen.

Artikelnummer zou 1K0820411AH moeten zijn.

Tees

Donateur
Als je trouwens toch bezig bent, bestel dan meteen een beschermraster mee. Artikelnummer 1K0820746 en de clips 3D0867646. Kost een habbekrats en kan net dat ene steentje dat je condensor zou lekslaan toch tegenhouden.

andrehj

Forumguru
@Tees: Ik had op mijn 1e condensor ook zo'n plastic roostertje gemonteerd. Dat beschermt inderdaad (een beetje) de leidingen, maar de lamellen er tussen worden nog steeds door steenslag gesloopt.
Bij de montage van de huidige condensor (de eerste preventief na 10 jaar vanwege de slechte lamellen laten vervangen) heb ik nu achter de onderste grill van dat zgn. racegaas gemonteerd. Dat houdt de meeste steenslag (en ook blaadjes e.d.) goed tegen. De condensor erachter is nu na 4 jaar nog als nieuw.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Klopt, maar het koelmiddel loopt door de leidingen en niet door de lamellen. Dus de leidingen moeten beschermd worden, de lamellen is minder van belang om lekkage te voorkomen. Het koelvermogen wordt natuurlijk wel minder als te veel lamellen kapot zijn.
Ik vond dat beschermroostertje wel heel makkelijk te installeren, dus dat pleit ook wel in het voordeel daarvan.

EdK

Forumguru
Om de lamellen weer netjes te krijgen heeft men speciale kammen in de handel...
Heb op een condensor bij defensie in den helder eens een 2 dagen met collega staan kammen
Was wel een condensor van 3mtr hoog en 7mtr lang...... :pieker:

Bovenaan Onderaan